benlinodor på tävlning...varför inte?

Sv: benlinodor på tävlning...varför inte?

Rumpnissen skrev:
Flashigt eller inte men det är ju onödigt. :D Man får ju inte ha rosetter i manen eller allt för skimriga pannband heller, så det har väll med att göra att alla ska se lika dana ut och vara lättbedömda, samt att man inte ska kunna lägga i vikter m.m

lägga i vikter? på vilket sätt? och hur skulle det påverka?

Hästen tar större steg och mer uttrycksfulla rörelser om man lägger i vikter, man gör ju det på islandshästar! :idea:

för ett par år sedan när jag hade ett halvblod uppstallat på ett större stuteri så var det en tjej där som red med vikter på bakbenen ibland för att träna upp musklerna och få ett större steg. det var första gången jag såg det öht. intressant att se.:cool:
....någon som har provat?, jag har då inte.

Jag har inte provat personligen men hade en kompis som red sin häst med viktboots ibland, han fick bättre och mer utrycksfullare steg, även utan dem.

Menjag tycker det känns ganska onödigt. :confused:

ja det kan ju inte göra någon större förändring :?
bättre och rida istället ;)

Jag tror det beror på häst från häst men på denna hästen gjode det faktiskt en märkbar skillnad, men jag säger som du. Bättre att rida istället. :D

I senaste Ridsport uttalar sig dressyrens förbundskapten om just detta. Hon vill att hästrna skall få ha benlindor på pga skaderisken och för att alla hästars ben då skulle se likadana ut. Kan vi inte börja förbjuda fuxar att tävla dressyr oxå...???!!

Mvh Monika

den skaderisken är väl inte spec stor, som hon skriver om i ridsport.
jag anser iaf att en häst ska kunna stå på sina ben utan skydd, annars är ngt väldigt fel med de hästar vi avlat fram
men jag antar att de som tycker så är de som klär sina hästar i full skyddsutrustning när de ska ut i hagen (läs den 3x3m stora sandrutan) :smirk:
varför inte måla över ev bläsar och annat så att alla hästar ser likadana ut :devil:

och samtidigt pratar hon om att ändra ryttarens utrustning (frack osv) till ngt fräckare.....ska det bli bara maskerad av dressyren kan vi ju lika gärna lämna hästarna hemma....

Jag började faktiskt fnissa när jag läste det i ridsport. Men herre gud, hur många hästar skadar sig under ett dressyrprogram? :rofl: Och skulle dom nu skada sig under dressyrprogrammet har dom fan inte där att göra. :devil:

Det börjar gå alldes för långt, hästarna har klarat att gå olindade under program i, ja, sen man började tävla, varför skulle de inte klara det nu? :confused:

PrinceFair skrev:
och samtidigt pratar hon om att ändra ryttarens utrustning (frack osv) till ngt fräckare.....ska det bli bara maskerad av dressyren kan vi ju lika gärna lämna hästarna hemma....

Ska det bli som i hoppningen eller!(inget ont om hoppningen, så hoppas ingen blir arg nu;)) där får man ju "se ut hur som helst" :mad:
Dressyren är en stilren gren där det absolut(enligt mej:))inte ska bli lika fritt som i hoppningen!grrr
eller ska vi dansa runt i vad vad som helst?nej tack.

Senast ändrad av en moderator:

jag ser framför mig dräkter typ som till konståkning när jag tänker på saken, med glitter och fluff och fjädrar :rofl: det vore ju en syn :D

charmen med dressyren är ju att den är mossig och bakåtsträvande, men det är ju så det ska vara...

haha det vore nåt!

jag hoppas att FEI ringer upp mig och ber mig designa nya dressyrutstyrseln :D

och då kan man ju tänka sig att ha lindor på hästarna åxå, men bara om de är glittriga och fluffiga i ngn skrikig färg :bump:

Jag kan förstå hur hon tänker, det är ju väldigt vanligt att dressyrhästar på hög nivå är lindade 24-7, så att plocka bort lindorna just på tävling då hästen ska prestera max känns på nåt sätt lite konstigt?

Men håller absolut med om att en häst ska klara att gå ett dressyrprogram utan att skada sig. även min "lilla" oturskorp som får massa sår på benen om han inte har lindor i BOXEN (tror han repar sig med broddarna när han ligger el nåt....) och som måste ha skydd+boots runt om i hagen hela brodd-säsongen brukar ha såpass koll på sina ben när man rider att han inte sparkar eller kliver på sig själv. :p

PrinceFair skrev:
jag ser framför mig dräkter typ som till konståkning när jag tänker på saken, med glitter och fluff och fjädrar :rofl: det vore ju en syn :D

charmen med dressyren är ju att den är mossig och bakåtsträvande, men det är ju så det ska vara...

Ja, snälla! :rofl:

Nä, jag förstår verkligen inte hur man ska modernisera klädseln utan att dressyren förlorar sin charm.

Nästan alla föräldrar till de barn som tränat för mig och tävlat tycker att en anledning till att dressyr är så roligt är att man får vara så fin och tjusig vid tävling. :idea:

jag slår ett slag för de skinande vita linodrna!;)

ej tillåtet därför att man ska se hela benet och se hur hästen rör sig. Jag vet att det är dumt men regler är regler..

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund