Benlindorna åker ner!

T

Tusen

Jag tycker att jag lindar alldeles lagom hårt, men ändå så åker lindorna ner när jag rider. Det är inte alltid hela lindan utan ett "varv" som åker ner nedanför kotan.
Varför blir det så? Lindar jag fel?

Då lindar du nog fel. :)
Se till att du har tillräcklig överlappning och att du inte lindar ner i karleden. Det räcker om du precis täcker sporren.

du kan ju även prova att dra åt liiiiite hårdare, men det beror ju på hur hårt du drar åt när du lindar nu...

Kan även vara svårlindade lindor. Jag hade ett par elastiska som var skitjobbiga att linda bra med (även för mig som har lindat många hästben..).

Jag lindar aldrig hela vägen nedanför kotan. Knappt halvvägs. Ibland stannar jag ovanför kotan, men de åker ändå ner!

Kan det bero på att lindan är för kort? Har rätt korta lindor och lindar kraftiga hästben..

Vad har du för paddar? Jag har lite småproblem med att mina favoritlindor halkar på favvopaddarna. Jag har kraftiga elastiska lindor, och tunna tygpaddar.

Jag tror att anledningen till att det halkar *för mig* är att jag ibland slarvar med att ha jämnt 'tryck' när jag lindar + att jag inte lindat varven jämnt i höjd.

Då lindar du fel. :angel: Om hästen har mkt genomtramp i kotan så har dock lindor en tendens att glida/vika sig, men om man använder paddar och fleecelindor så brukar det sitta kvar som det ska. Vissa elastiska är lite "hala" liksom.

Nja, i så fall att du inte lindar över det gamla varvet tillräckligt mkt, utan "lindar för fort uppåt/neråt".

Vad är det för lindor?

Kanske är lindorna är FÖR elastiska. Jag gjorde misstaget att köpa ett par sådana en gång och de fungerar helt enkelt inte, jag hade behövt dra dem aldeles för hårt om de skulle ha suttit uppe.
Nu ligger de bara och skräpar i skåpet :smirk:

Jag har ganska tunna paddar i bomull. Men eftersom lindan är ganska kort så lindar jag kanske varven lite "långt ifrån varann."

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London