benlindor, när, varför?

Sv: benlindor, när, varför?

Använder aldrig lindor om inte hästen är skadad och det ska hålla fast nån typ av sårvårdsartikel eller dylikt.
Benlindor är bara otyg! ;)

// M

orka med lindor :p
nej men seriöst nu då ^^
jag har aldrig lindor/benskydd på min i onödan. (onödan=hoppning, voltarbete eller annan "hård" träning.) pga at jag tycker bara det är jobbigt med massa grenar innanför och lindor som lossnar och benskydd som går sönder. min häst går väldigt rent (men rent menar jag inte att han inte haltar, utan att han inte sprakar sig) med benen och så så.. orka benlindor? :p
på gammelmannen har vi lindor inne, höga fluffiga paddar och mjuka fleecelindor bak och skumgummipaddar och fleece lindor fram. även vid ridning ibland.

Lindar min häst enbart när hon har skadat sig och behöver stöd eller skydd över skadan.

I ridning så har jag alltid skydd. Om jag inte råkat tvätta samtliga skydd så de är blöta, då kan det bli benlindor.
Lindade dock under ridning förra vintern då jag blev rekommenderad att göra det under ingångsättningen efter en vrickning i kotan.

Jag lindar om hästen ansträngt sig extra. Efter hopptävling lägger jag på isbalsam, och senare på kvällen lindar jag över natten.
Likaså om jag ridit ett ovanligt hårt dressyrpass, tex för tränaren. Då lindar jag också över natten.

Jag har bara Back on Track som underlägg. Efter att ha provat dem, då kommer jag med största säkerhet aldrig att använda ngt annat.

När valacken har tränat lindar jag honom bak och så får han stå med lindor över natten.
Stoet lindar jag aldrig om hon inte skulle skada sig och behöva bandage eller så.

Jag skulle linda under transport och nattetid/uppstallad om det behövs för skada/galla/annat.
Personligen skulle jag inte våga rida med lindade ben utan hålla mig till skydd. Har hört alltför många historier om lindor som gått upp och hästar som snubblat. Det har visserligen inte resulterat i något allvarligt, men ändå...

Sen kan jag ju inte förneka att det ser snyggt ut. :smirk:

minternet skrev:
Använder aldrig lindor om inte hästen är skadad och det ska hålla fast nån typ av sårvårdsartikel eller dylikt.
Benlindor är bara otyg! ;)

// M

Får man fråga varför?

Jag lindar oftast när jag ska träna dressyr, lindar då med hälften fleece hälften, hälften... ööhh, vet inte vad det är eg? Är från Hööks iaf...

Har senskydd när jag rider ut, är ju döjobbigt om lindorna blir blöta o äckliga!

Vid dressyr använder jag alltid lindor, för att få stöd och skydd åt hästen ben. Jag använder alltid paddar under lindorna, såväl under elastiska som fleece.

fiaskurken skrev:
men lindor ( iaf fleece) ökar ju cirkulationen?
Precis som Matilda_Bonita säger, så vill jag inte riskera att linda för hårt av misstag. Sen tycker jag inte man ska hålla på med så mycket lindor och annat i onödan. jag tror på naturligt. =)

Kan man transportera med pad och elastisk binda?

På de dryga 11 år jag haft min nuvarande häst har jag aldrig haft anledning att linda hans ben - annat än ett galoppbandage på ena hoven när han fick en rätt trist hovböld för 5-6 år sen. Skulle aldrig falla mig in att linda benen för att det är snyggt?! Märklig anledning! Har aldrig haft anledning att linda benen ens på grund av tuffa dressyrträningar - dock hade jag benskydd på frambenen när jag löshoppade honom som ung. Eftersom han aldrig varit ens i närheten av att slå sig själv på benen har jag aldrig tyckt att det varit nödvändigt. Och att "binda om före man skurit sig" är inte direkt min grej... ;)

Däremot används back-on-track rätt ofta på ridskolehästarna "hemma" - kanonbra! Har själv såna till mina knän.

jag har det nästan aldrig, bara de gånger pålle har fått skav av skydden, då kör jag med lindor tills skavet är läkt.

benskydd runt eftersom han stryker sej och fleece + padd bak på natten för gamla gallor.

Lindar nattetid efter ansträngande/hårdare pass med BoT paddar samt fleecelindor.

Ibland lindar jag vid ridning, då med fleecelindor eller hälten fleece/elastiskt.

För det mesta har jag inte orkat linda min hästs ben så mycket men sedan jag köpte fleece-paddar med sån där keramik i så försöker jag linda oftare. Lindar vid ridning då, aldrig stallbandage. Tycker det är snyggt och så märks det tydligt hur blodcirkulationen ökar med dessa paddar!

Senast ändrad:

Back-on-track paddar ökar blodcirkulation, och det är det som är så bra med dem.
EN av mina har haft problem med kotledsinflammationer tidigare så nu har jag börjat använda BoT för att få igån blodciskulationen och förhoppningsvis läka fortare samt hålla benen fräschare,,,,,
Dessa har endast nattetid...

Jag linimentar och lindar varje kväll med en bomullspadd under, för att hon ska få värme i benen, (hon ä halt) :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Jag undrar om det är någon som använt sig av Kentucky tendon grip och kan dela med sig av sina åsikter. Jag funderar på att köpa...
Svar
1
· Visningar
625
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar