Benlinder?!

F

fredrikaa

Hej!

När man ska linda hästens ben, vilken typ av lindning är bäst till ridning?!
Fleece eller annat?! Ska man ha paddar och fleece när man rider eller ?!

En fråga som jag har tänkt på så nu ska jag ställa den :)

Inga otrevliga svar tack, jag bara frågar!!! Bättre än att göra fel på hästen elr hur?

:idea: för nått?

Sv: Benlinder?!

Jag lindar alltid arbetsbandage på min häst då jag rider. Alltid elastiska lindor och alltid padd under. Fleece är för mig stallbandage, men jag är nog lite konservativ tror jag :p

Anledningen till att jag lindar är tre; stöd (må vara inbillat kanske, men ändå), strykskydd samt rent estetiskt :)

Jag använder elastiska lindor till ridning, blir snyggast och sitter bäst.
Fleece är stallindor. ;)

ALLTID, ALLTID pad under, oavsett material i lindorna, oavsett vad moderna ryttare påstår... :cool:

Hur långa är era elastiska lindor? Räcker det till att linda dubbelt, dvs uppifrån och ner och upp igen? Anledningen till att jag frågar är att jag köpte Equalityline-lindor och de räcker bara nerifrån och upp. Har jag fått ponnystorlek, eller?

Kan linda med både och när jag rider, beror på lite varför jag har lindor. Elastiska ger mer stöd, så de kan jag ha om jag ska träna, ska jag tex ut och rida mitt i skogen kan jag linda med fleece/akryl för att skydda benen mot pinnar och liknande.
Har alltid padd när jag lindar, men vet att det finns de som lindar med fleece lindor utan paddar...

Men jag tror inte det viktigaste är om du har elastiska lr fleece lindor när du rider, för det är ändå så kort stund, det viktigaste är ju ändå HUR man lindar...

Tack alla för svaren!: )

Får ta och köpa mig paddar och elastiska bendlindor :)
Har bara fleece så jag brukar bara ta det i skritt pass utan padd!
Fast nu så slog det mig tanken om det är rätt eller nå. :)

Så nu blir det ut och köpa julklappar till hästen!

Finns kalasbra kombinationslindor.
Fleece innerst, elastiskt utanpå. så man kan linda fleecen och sen blir det elastiskt. Då behöver du inte krångla med padd.

Jag brukar nästan alltid linda med ren fleece, eller de smarta kombinerade fleece och elastiska. Egentligen är väl kanske helt elastiska med pad under bättre (?) men jag har fått för mig att de är svårare att linda med och man måste vara ännu mer försiktig, och jag är lite nojig för att linda fel. så elastiska känns otäckare ;) men jag vet inte...

Beror mest på sorten.. Men runt 4 meter är rätt normalt, 2 till 2.5 på ponnylindor.. Jag har några omgångar som är 3 meter också.

Fleece innerst, elastiskt utanpå. så man kan linda fleecen och sen blir det elastiskt. Då behöver du inte krångla med padd.

Har sådana köpta på granngården. De räcker inte ett bakben. Alldeles för korta för min häst och då är han bara 1.63 men en långbent sådan.

:crazy:
En av de sämsta uppfinningarna någonsin...

Padden fyller sin funktion även här, den skyddar ju senorna mot ojämn åtdragning och punkttryck. Bara för att fleecen är mjuk närmast benet så ger den inte skydd som padden gör.

En senskada går fort att skaffa sig, varesig det var den från början perfekta lindningen som gick åt pipan genom en oturshändelse eller om det var dåligt lindat från början. :crazy:

Tidigare i höstas fanns en artikel i ridsport där en veterinär var oroad över de alltfler benlindeskadade hästarna som dyker upp. "Använd padd", var ett av hennes råd.
En annan mening som fastnade var "en duktig ryttare är inte automatiskt lika duktig på att linda ben". Apropå trenden att linda utan paddar... :angel:

Håller med om padproblemet. Jag stasade min donna i våras, fick en skadad häst hela sommaren..:crazy: Hon fastnade med brodden i lindan och drog åt den på nåt vis, ströp blodtillförseln. Med pad hade det aldrig hänt.

Jag kör på paddar+fleecelindor.
Lindar nästan alltid förutom vid hoppning eller om jag ska rida där dt är väldigt lerigt.¨
Bra skydd & snyggt!

Favvopaddarna är Mias, dom med fluff på ena sidan och fleece på andra :love:

Angående längd på lindorna tycker jag det är värdelöst med korta lindor, minst 3,5 m. vill jag ha dom.

Senast ändrad:

har också såna... vill någon ha dom får dom komma och hämta

Paddar tycker jag personligen alltid att man ska använda när man lindar ben. Det är mindre risk för att någonting går snett om du lindar fel/drar varven för hårt och stödet blir bättre.

Paddar + fleecelindor är snyggast :love:

Använder alltid fleecebandage med eskadron paddar under vid ridning.

Håller med andra här. Detta är ett högriskbandage. De flesta har padd under dessa eftersom man känner till det ojämna tryck de ger, och då kan man lika gärna ha en elastiskt/fleece och inte en blandning. Men de som inte tänker på detta utsätter i min mening hästen för en stor risk. Skador är som sagt lätta att få ändå, så att öka risken med sådana lindor är totalt onödigt, fattar inte ens varför de är kvar på marknaden...

Jag lindar med fleece + padd. Fleece utan padd har vissa men de är bara "snyggt" och skyddar ej mot slag och strykningar då den stötupptagande padden saknas.

Bra att några påpekat faran med att inte använda padd under kombinationslindan...

Jag lindar mest mina hästar för min egen tränings skull och emellanåt för att det ska se snyggt ut. Använder mig alltid av padd, och alltid fleece. Det är inte lika lätt att dra för hårt med fleece, och eftersom jag är långt ifrån duktig på att linda vill jag inte riskera något genom att använda elastiska lindor. Men förhoppningsvis så... nu har jag glömt det svenska uttrycket... "practice makes perfect" så då kan jag snart träna på att linda elastiskt också. Tur man har en tränare som står ut med att kolla lindor innan varje träning :p

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar