F

Felway

Bor en bengal-katt i mitt område som är riktigt otäck :eek: Katten har hoppat på ett flertal personer, helt oprovocerat, men ägarna påstår att det ej är något fel på katten?! ÄR det vanligt med argsinta bengaler, eller är det just denna som är knäpp? Den låter även som en riktig tiger :crazy:

Sv: Bengaler

En bekant har en bengal....De är tydligen tuffa, riktiga små tigrar under ytan - men snälla brukar de vara ändå!
Att den hoppar på personer sådär låter konstigt. Även om de är tuffa så ska de ju vara snälla, som min bekantes katt!

Det finns ett rykte om att bengaler kan vara lite argsinta, men det är ett rykte. De allra flesta bengaler är stabila och trevliga vittnar deras ägare om.

Det som förvånar mig mest är att han blir tydligen utsläppt fritt och dessutom tillåts utsätta sig för risker. Det är ovanligt!
Vilken som helst av dessa påhåppade grannar kan ju tex sparka till honom...

Jag undrar nästan om han ÄR en rasren bengal...
Jag menar, om inte annat, utsätta sin 6-10 tusen kronors sparbössa för såna risker??

Vagis skrev:
Jag undrar nästan om han ÄR en rasren bengal...
Jag menar, om inte annat, utsätta sin 6-10 tusen kronors sparbössa för såna risker??
Skulle man utsätta sin älskade familjemedlem à 25:- för d då? Tycker det är hyckleri att göra en sån skillnad på raskatter och huskatter.

De flesta människor gör ju ändå det... Om man säger att man har katterna inne tycker många man är konstig, när det sedan kommer fram att det är "dyra raskatter" tycker alla det är förståeligt.
Enda skillnaden jag kan se mellan att ha (kastrerade) raskatter som utekatt jämfört med en huskatt är att stöldrisken faktiskt är ganska stor för en spektakulär katt. Det har tyvärr förekommit raskattstölder även i Norden.

var på utställning för inte länge sen och min syster katt fick en bangal bredvid sig i burplaceringen.
Den var verkligen vild, fräste och förde liv...tyckte inte den hörde hemma där ... :crazy:
Syrrans katt blev märkbart stressad av bengalen... :angel:
Men alla bengaler är ju inte som hon va

Den katten vill man inte sparka till! Han anfaller,skitläskig!!! Har själv två katter, så jag vill inte att den ska sitta på våran uteplats, så jag brukar spruta vatten på den... Normala katter sticker iväg, men denna går till atack! Även om ägarna betalat en dyr slant för katten tror jag inte de är mer rädd om den än vad jag är om mina som är köpte för en hundring tassen...

Visst finns de säkert snälla, goá bengaler, men inte denna... Han är en riktig :devil:

Att påstå att en ras har dåligt temperament för att den är mer högljudd är definivt att överdriva. En perser sitter tyst och snäll tills den får spelet och biter någon, en siames gapar och skriker oavsett om det är glad eller missnöjd... Många raser är dessutom mer revirhävdande än andra, och det är i mina ögon inte heller ett tecken på dåligt temperament, ingen skulle väl påstå att en vaktig hund av en vaktande ras är fel? Att de är revirhävdande mot andra katter påverkar absolut inte deras sätt mot människor (ofta tvärtom faktiskt).

Det finns katter på utställning som inte hör hemma där, men samtidigt, hur ska man veta eller vänja katten vid det om man inte får ta dit en osäker katt?

Bengalen är INTE en ras med dåligt temperament. Visst finns det sämre exemplar och bättre, men så är det inom alla raser.

men den här katten visste ägarna att hon inte gillar det..
Hon gillar varken andra människor än matte/husse eller andra katter
de hade till och med velat ha en egen bur på ett enskillt ställe..(hade ju varit bra om de fick det)
och hon flög på domaren..
tyckte riktigt synd om henne faktist

Förstår inte varför man ska ställa ut djur om de inte tycker om det. :confused: Kan förstå om det känns surt att inte få ställa ut en raskatt om man har har lagt flera tusenlappar på den för att få ställa ut, men man måste ju bry sig om katten först och främst.
Vi hade en hund som vi ställde ut en gång(blev BIR) men han var så totalt stressad av det hela så vi struntade i att göra det något mer.

de ville ha bedömning på henne...kan man kanske förstå men jag skulle aldrig ställa ut en katt som var som hon,de tvivs bättre hemma :) men jag har sett en hel del trevliga bengaler oxå, de är verkligen vackra :love: ...skulle gärna ha en /tviggy1081, maine coon ägd.

Man vet ju inte hur katten reagerar förrän den varit på ett par utställningar. Ganska få mäniskor ställer en katt som verkligen inte trivs med det, det är inte direkt kul att hantera en grinig katt... (och defintivt inte för oss assistenter när ägaren prompt ska ha upp katter de inte klarar av att ta ut ur buren själva)

Vissa raser och färger kräver avelsgodkännande i vuxen klass inann man få använda katten i avel, och då kan det hända att man tar med en katt som annars skulle få vara hemma. Att en katt blir stressad på utställning säger ju inget om dess temperament egentligen, utställnngar är en extremt konstlad miljö och det är snarare konstigt att så många katter trivs där...

Men ändå, det är väldigt tråkigt när folk tar med fel katt på utställning. Kanske har man den snyggaste katten hemma, men om katten mår dåligt av utställandet får den väl vara snygg hemma då (jag har en sån...många BIS-rosetter på väggen men nu har han tröttnat). Det är ju taskigt mot katten och ger lätt rasen dåligt rykte. Kan tillägga att av alla de katter jag burit på utställning är det oftast de "söta, stillsamma" raserna som varit obehagliga att bära, men det ser eler hör ju inte publiken att katten är spänd som en fiolsträng.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 916
Senast: Frida.G
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar