Benförtätning

Tussemaja

Trådstartare
Mitt sto, 5 år, har benförtätning i höger framknä. Detta upptäcktes vid röntgen då hon var ca 1 grad halt vid böjprov. Jag begärde röntgen av både kota och knä och då syntes det alltså en något högre täthet (vithet) av de nedre benen i framknät (karpus) Nu visste inte vet om böjbrovsreaktionen berodde på detta, och förtätningen var i dagsläget obetydlig, men han ansåg ändå att det borde vara ett observandum i framtiden. Vet berättade att den främsta orsaken brukar vara träning i höga hastigheter och drabbar mest travhästar och galoppörer . Mitt sto har aldrig tränats hårt, knappt alls. Reds in som treåring, gick sen mest å luffade i skogen fram tills jag köpte henne vid fem års ålder. Sen skadade hon sig (gallerolycka) och har under hösten/vintern mest skrittats i terräng. Så att den här påverkan skulle ha uppkommit av träning i höga hastigheter är uteslutet. Klinikbesöket föranleddes av att hon visade ovilja att arbeta i höger varv på volt, både uppsuttet och vid longering, hon var alltså inte halt vare sig före klinikbesöket eller oprovocerat på löpgången och vid longering på kliniken. Kan en sån här benförtätning vara ärftlig? Kan det finnas "normala" individuella skillnader i bentäthet? Nästa gång ska jag be att få röntgat öven andra knät, för att se om det är skillnad eller likadant... I dagsläget får hon antiinflammatoriskt och skrittas rakt fram nån halvtimme om dagen. Åter till klinik om 3 veckor för uppföljning....

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 454
Senast: Nethril
·
Hästvård Har precis kommit tillbaka från klinik med min halta häst och vi har fått tid för UL nästa vecka. Dock är inte vet säker på riktigt vart...
Svar
1
· Visningar
1 373
Senast: Asa_S
·
Hästvård Mitten av juni: Hästen gått på bete i en månad dygnet runt men ridits varje dag men ej så hårt. Hästen stallas in och börjar tränas...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka