Sv: Benet viker sig????
Detta är egentligen inget konstigt alls och jag ska försöka förklara så enkelt och kortfattat jag kan.
Om en häst går med för höga trakter och/eller traktsmärta så kommer balansen mellan extensor och flexor (senor som böjer/rätar ut benet) gå förlorad. Det måste finnas en balans mellan dessa för att hästen tex ska kunna stå och sova utan att använda muskelkraft/energi och alltså inte falla ihop.
Om hästen går med höga trakter eller smärta kommer djupa böjsenan "slacka" vilket alltså inte är fysiskt möjligt för hästen att leva med. För att kompensera detta kan hästen göra två saker; antingen spänna musklerna från armbåge och upp vid bogbladet och därigenom få tillbaka balansen mellan senorna igen. Eller så kan den sänka kotan (björnfot eller liknande uppstår då gärna) för att på så vis få rätt "drag" i djupa böjsenan.
Vad din häst troligtvis gör är något av ovanstående och att den "går ner på knä" eller kanske snubblar(?) ofta beror då på att benen helt enkelt är ur balans. Nu kan jag självklart inte säga detta säkert då jag inte sett hästen. Men detta är mkt vanligt på hästar som har höga trakter.
Om du inte kan se/känna själv på muskulaturen om hästen spänner sej så kan du göra ett litet test för att se hur påverkad hästen egentligen är! Se till att hästen belastar det ben du ska kolla, ställ dej sedan brevid hästen och ge den ett lätt slag bakom carpus (framknä). Var försiktig för är hästen mkt illa därann kan den i stort sett falla ihop (som när du rider).
På en "frisk" häst så händer ingenting när du "slår" till bakom karpalleden för att hästen står i balans och "ståupp apparaten" fungerar som den ska. Prova på båda benen, ett kan vara värre än det andra. Detta har ingenting med dåliga framknän att göra utan att benen viker sej om man ger ett lätt slag bakom dessa är ett symtom på att hästen inte kan stå utan muskelkraft. Ett annat alternativ är att benen inte viker sej om du slår till bakom leden, då är det antingen okej, eller så lyckas hästen upprätthålla benen genom muskelkraft (vilket alltså är fel). Men det är en trolig förklaring till att din hästs ben viker sej på det vis du förklarat ovan.
Behandlingen blir således massage eller liknande för att släppa på dom muskler som blivit spända av den onaturliga ställning hästen har och att den är tvingad att kompensera obalansen med musklerna. Och i första skedet SÄNKA TRAKTERNA så balansen återställs i benen.
Hoppas detta kan hjälpa dej lite och är det något mer du undrar över om detta så återkom gärna!