Benet viker sig????

L

LenaMoon

Det har inget med fodret o göra för det är höger fram! Det har hänt 2 gånger... första gången var jag inte med utan då red en tjej henne och i traven så vek sig ena benet och hon la sig i gruset med nosen. andra gången så skritta jag ut och vänster knä i backen och nosen även den.
Hon är ett 18 årigt halvblods sto (har pålagringar på båda fram men ej märkt av det och hon har INTE gått hårt snarare tvärs om tagit det lungt i tag pga stallbygge)
Har ni några tipps vad det kan vara o hur man kan avhjälpa det??
Händer dock inte varje gång.. Idag märkte jag inget alls!!!
Kan detta hända om hon blir för lång i fötterna?????

Sv: Benet viker sig????

Jag har också försökt få en förklaring till det här för min häst har också gjort så här. Skrittade på plan grusväg och plötsligt försvann hästen framför mig och gick ner med nosen i backen och jag åkte av och låg och spottade grus.
Det är enda gången det hänt men jag undrar varför

Detta är egentligen inget konstigt alls och jag ska försöka förklara så enkelt och kortfattat jag kan.

Om en häst går med för höga trakter och/eller traktsmärta så kommer balansen mellan extensor och flexor (senor som böjer/rätar ut benet) gå förlorad. Det måste finnas en balans mellan dessa för att hästen tex ska kunna stå och sova utan att använda muskelkraft/energi och alltså inte falla ihop.

Om hästen går med höga trakter eller smärta kommer djupa böjsenan "slacka" vilket alltså inte är fysiskt möjligt för hästen att leva med. För att kompensera detta kan hästen göra två saker; antingen spänna musklerna från armbåge och upp vid bogbladet och därigenom få tillbaka balansen mellan senorna igen. Eller så kan den sänka kotan (björnfot eller liknande uppstår då gärna) för att på så vis få rätt "drag" i djupa böjsenan.

Vad din häst troligtvis gör är något av ovanstående och att den "går ner på knä" eller kanske snubblar(?) ofta beror då på att benen helt enkelt är ur balans. Nu kan jag självklart inte säga detta säkert då jag inte sett hästen. Men detta är mkt vanligt på hästar som har höga trakter.

Om du inte kan se/känna själv på muskulaturen om hästen spänner sej så kan du göra ett litet test för att se hur påverkad hästen egentligen är! Se till att hästen belastar det ben du ska kolla, ställ dej sedan brevid hästen och ge den ett lätt slag bakom carpus (framknä). Var försiktig för är hästen mkt illa därann kan den i stort sett falla ihop (som när du rider).

På en "frisk" häst så händer ingenting när du "slår" till bakom karpalleden för att hästen står i balans och "ståupp apparaten" fungerar som den ska. Prova på båda benen, ett kan vara värre än det andra. Detta har ingenting med dåliga framknän att göra utan att benen viker sej om man ger ett lätt slag bakom dessa är ett symtom på att hästen inte kan stå utan muskelkraft. Ett annat alternativ är att benen inte viker sej om du slår till bakom leden, då är det antingen okej, eller så lyckas hästen upprätthålla benen genom muskelkraft (vilket alltså är fel). Men det är en trolig förklaring till att din hästs ben viker sej på det vis du förklarat ovan.

Behandlingen blir således massage eller liknande för att släppa på dom muskler som blivit spända av den onaturliga ställning hästen har och att den är tvingad att kompensera obalansen med musklerna. Och i första skedet SÄNKA TRAKTERNA så balansen återställs i benen.

Hoppas detta kan hjälpa dej lite och är det något mer du undrar över om detta så återkom gärna!

Det kan vara elichias. Vet inte hur det stavas men fästingsjukan. Kolla upp det med blodprov. Vet en häst som gjorde som din. Han hade elichias.

Så med andra ord om jag skor om henne så bör det rätta till sig??
Jag har frågat runt ang detta och de i stallet trodde inte på mig men jag har ändå haft på känn att detta kan vara problemet! Ska sko henne på söndag.

Jag kan självklart inte säga säkert utan att ha sett hästen som sagt. Men det låter klassiskt.. En häst som snubblar så kraftigt är i obalans någonstans och för höga trakter är som sagt mkt vanligt.

Om du testar det jag föreslog ovan får du gärna berätta om resultatet här sedan. Detta är inget en veterinär skulle säga till dej. Är nog inte så vanligt att folk i allmänhet är insatta i detta, men om man får träna upp sitt öga lite så känner iaf jag att man kan se om en häst står i balans utan muskelkraft eller ej.

En annan sak som med åren gärna uppkommer av denna felställning är bockbenhet. Alltså det som till vardags ofta kallas att hästen "hänger i knäna". Om hästen blir bra efter ny skoning kan jag naturligtvis inte lova så här. Beror på hur verkningen av hovarna görs. Men jag tror iaf att grundproblemet sitter där och med lägre trakter och att hästen får hjälp med sin muskulatur så borde du se skillnad! Det är säkert inte alls fel att ta ett blodprov för att utesluta sjukdom heller!

Lycka till!

Jag ska iväg på onsdag nästa v och göra helteutredning på atg klinik så vi får vällan se vad säger!
Tack så jätte mycket får vällan hoppas på det bästa!

Detta är egentligen inget konstigt alls och jag ska försöka förklara så enkelt och kortfattat jag kan.

Om en häst går med för höga trakter och/eller traktsmärta så kommer balansen mellan extensor och flexor (senor som böjer/rätar ut benet) gå förlorad. Det måste finnas en balans mellan dessa för att hästen tex ska kunna stå och sova utan att använda muskelkraft/energi och alltså inte falla ihop.

Om hästen går med höga trakter eller smärta kommer djupa böjsenan "slacka" vilket alltså inte är fysiskt möjligt för hästen att leva med. För att kompensera detta kan hästen göra två saker; antingen spänna musklerna från armbåge och upp vid bogbladet och därigenom få tillbaka balansen mellan senorna igen. Eller så kan den sänka kotan (björnfot eller liknande uppstår då gärna) för att på så vis få rätt "drag" i djupa böjsenan.

Vad din häst troligtvis gör är något av ovanstående och att den "går ner på knä" eller kanske snubblar(?) ofta beror då på att benen helt enkelt är ur balans. Nu kan jag självklart inte säga detta säkert då jag inte sett hästen. Men detta är mkt vanligt på hästar som har höga trakter.

Om du inte kan se/känna själv på muskulaturen om hästen spänner sej så kan du göra ett litet test för att se hur påverkad hästen egentligen är! Se till att hästen belastar det ben du ska kolla, ställ dej sedan brevid hästen och ge den ett lätt slag bakom carpus (framknä). Var försiktig för är hästen mkt illa därann kan den i stort sett falla ihop (som när du rider).

På en "frisk" häst så händer ingenting när du "slår" till bakom karpalleden för att hästen står i balans och "ståupp apparaten" fungerar som den ska. Prova på båda benen, ett kan vara värre än det andra. Detta har ingenting med dåliga framknän att göra utan att benen viker sej om man ger ett lätt slag bakom dessa är ett symtom på att hästen inte kan stå utan muskelkraft. Ett annat alternativ är att benen inte viker sej om du slår till bakom leden, då är det antingen okej, eller så lyckas hästen upprätthålla benen genom muskelkraft (vilket alltså är fel). Men det är en trolig förklaring till att din hästs ben viker sej på det vis du förklarat ovan.

Behandlingen blir således massage eller liknande för att släppa på dom muskler som blivit spända av den onaturliga ställning hästen har och att den är tvingad att kompensera obalansen med musklerna. Och i första skedet SÄNKA TRAKTERNA så balansen återställs i benen.

Hoppas detta kan hjälpa dej lite och är det något mer du undrar över om detta så återkom gärna!

Under ridning? Har sett det ske på första parkett, många sadlar för långt fram. Man lägger sadelgjorden direkt bakom frambenen, här finns flera nervbanor förlänkade. Kommer fel nerv i kläm, viker sig frambenen/frambenet.

Under ridning? Har sett det ske på första parkett, många sadlar för långt fram. Man lägger sadelgjorden direkt bakom frambenen, här finns flera nervbanor förlänkade. Kommer fel nerv i kläm, viker sig frambenen/frambenet.

Tråden är 12 år gammal .

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassina
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama