Benet låser sig?!

susanne

Trådstartare
Det känns som om hästen haltar (bakben) ett steg, tappar ryggen, sen är det som vanligt igen. Precis som om benet låser sig. Varken jag eller någon annan har lyckats se när det händer, så det är bara min känsla jag kan beskriva. Har funderat om hur lätt patellaupphakning yttrar sig, kan det vara det? Hon håller just nu på att stärkas och lära sig att ta längre steg, kanske ett samband? (Inte ens då man ledde henne var det något övertramp i skitten innan, det är det nu.) Det är mest i skogen som det visar sig. När man sedan hemma igen springer med henne i padocken tar hon i och travar jättefint med långa spänstiga steg. Detta har tilltagit mer och mer (oftare), började för ca en månad sen. Jag har testat att ha en vecka utan ridning med bara promenad vid hand i skogen, men det gjorde bara liten skillnad (bara att vi åkte ett par månader tillbaka i tiden ridmässigt, kanske skillnaden kommer därav). Jag har tryckt på hennes muskler, masserat och dragit(stretchat) i benen, det blir ingen reaktion!
Jag vet inte vad jag ska göra. Ska ta ut massör och hovis, vetrinär känns det meningslöst att ta ut, jag kan ju inte visa vad som händer.

det KAN vara problem i knäleden bak, då kan man uppleva att den släpper ett ben, eller hackar till eller känns ojämn i en övergång. Kolla med små volter och små åttvolter hur det känns. Just problem med knäleden kan vara svårt att upptäcka.

ovanstående sa en vet. till mig idag.
/P

Så gjorde min häst i våras, hon var spänd och hade ont i musklerna åt korset till. En veterinär löste upp det mha akupunktur, samt att jag masserade med arnika varje dag. Ett tag trodde vet. att det handlade om en skelettskada för hon blev bättre,sämre,bättre sämre osv.... men det löstes upp tillslut.
Sen att problemen fortsatte att hatta runt på min häst,och det visade sig att hon hade både KS och erlichios är en annan historia :).
Men jag rekommenderar dig att ta ut en vet. som är bra på HELA hästen, det finns faktiskt såna ;)

Bakbenet låser sig i sträckt position, hästen kan inte röra knäled eller has, däremot kotled. Det finns lindrigare varianter där benet aldrig förblir i denna position utan knäskålen snabbt halkar i rätt läge igen. Snäva volter med det drabbade benet som innerben kan utlösa symptomen liksom rörelse i uppförsbacke. Prova att filma henne medan du rider!

Hmm. Min häst gör likadant. Han är 6 år och jag håller på att bygga och stärka honom för fullt. Det problem du beskriver uppkommer också bara ute på rakt spår. Dock hände detta igår också när vi tränade galopp på volt - hans svagare varv.
Min tränare och andra jag frågat säger att det beror på att hästen blir trött i musklerna. Men å andra sidan ibland behöver han verkligen sträcka på sig på morgnarna och drar bakbenet ut från kroppen - egen stretchning.
För två år sedan fick han en spark på hasen med lymfangit som följd men är nu helt frikänd. Är det det som spökar och kommer tillbaks nu??
Läste en väldigt bra artikel om patellaupphakningar för något år sedan men kommer inte riktigt ihåg vad som stod. Har för mig att det stog att hästen behöver mycket rörelse. At man ska undvika att ha den uppstallad i spilta eller för länge i box och att det blev värre med åren?? Inte kul eftersom jag har en sexåring..
Det skulle också bli värre vid kyla så en patella-häst är det viktigt att hålla varm.
Någon som vet mer exakt?

aha. Du hann svara medans jag skrev mitt inlägg. Vad tror du då om det jag skrev?

Min häst hade någonting liknade för några år sedan då han också var "under uppbyggnad". Det kändes som om han skulle "tappa" baken ett steg och sen var allting normalt igen. Jag fick tipset att stretcha bakbenen, eller hela hästen (schema finns på buke) och det hjälpte.

Skönt att du säger så. Så fort man läser eller hör om något som passar in på ens häst blir man livrädd och fruktar det värsta.

Hej Susanne!

Detta låter precis som, hur mitt sto betedde sig förra året när jag skulle sätta igång henne efter fölning.
När vetten tittade på henne, så konstaterade han att hon hade ett löst knä. Alltså som ni beskriver att knäet hoppar ur leden för en liten stund.
Han rekomenderade mycket sidvärtes övningar som bygger upp musklerna runt knät, så det hålls bättre på plats

Lycka till!

Mari

tack alla ni som svarat.
Det låter ju som om jag borde satsa på att bygga mer muskler, ska försöka göra det vid hand och sedan klättra. Vi kanske har gått för snabbt framåt, får ta ett steg tillbaka.
Pålle är redan väldigt vig (kliar sig lätt mellan öronen med bakhoven), men gillar inte att bli stretchad. Tror ni att jag ändå ska stretcha lite. (jag drar paralleller till mej själv som ibland får ont i ryggen pga att jag är överrörlig, jag får absolut inte stretcha)
/susanne

Min "vette" är väldigt duktig på rörelseapparaten på hästar och han sa som sagt - mycket sidvärtes så att hästen går på 3 spår och sedan sa han oxå att jag kunde mycket väl stretcha hästens bakben både framåt, bakåt och även åt sidan.

Lycka till

Mari

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ I fredags hade jag en brottningsmatch med en kompis som fick ett tvärt slut när han råkade slänga mig så hårt i golvet att min fot...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka