Bend Or-fläckar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Centaur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 11 066

Centaur

Trådstartare
Min fux har svarta/mörkbruna fläckar flera ställe på kroppen, främst på korset och under magen. Jag har googlat och tagit reda på att dom här fläckarna kallas Bend Or spots efter fullblodet Bend Or som hade dessa fläckar, och att dom förekommar på en del av hans släktningar.

Min häst har Bend Or och hans avkommor i flera led i sin stamtavla. :)

Så nu undrar jag, ni som har hästar (fuxar är det vanligast på) med svarta fläckar, har dom Bend Or i sin stam??

Sv: Bend Or-fläckar

En isabellfärgad häst jag red förut har honom i stammen såg jag nu och han har massa svarta fläckar!

Vi fick en fux i onsdags som har massvis med svarta fläckar! Ska kolla upp hans stam!

De finns på flera raser änn fullblod/varmblod också, men jag tror det kallas ben d'or fläckar för att det var just ben d'or som gorde dom kända, om du förstår hur jag menar..

Men det är ganska specielt, och snyggt på vissa, men inte lika snyggt på andra..

Man har ju tillsvarande, bara vita fläckar, som förekommer på mörkare hästar också. Dessa kallas birdcatcher spots, efter fullblodet Birdcatcher som hadde dessa ;)

Okej! Hon får bara mer och mer för varje år! Snart är hon nog en omvänd tigrerad häst! ;)

Vi har haft welsh cobbar med både Ben dor fläckar och birdcatcher spots. Det verkar vara väldigt vanligt inom den rasen.

De av våra welsh cobbar som hade dessa "fläckar" var av mestadels Trefaes-blod så det kanske finns där? Det var mer på svettfuxarna intressant nog

Ett partbredsto vi hade som hade mkt Bend Or-fläckar var hälften "British Warmblood" e: P. J. The Watchmaker.

Jag har försökt hitta hans stam för att se om det ev. skulle finnas ngt Bend Or-blod där men hittar inte stammen nånstans tyvärr. Jag har haft de papprena nånstans och minns att det var mkt fullblod och hannoveranskt i honom... Men det kan ju ha kommit från hennes welsh cob mamma Menai Corwen också.

Ja fast mest i den "vanliga" welshen dvs sektion B. Men det finns alla tre fullblodsvarianterna bak i welshrasen!

Runt sekelskiftet 1800-1900-talet först och främst. Attans att jag inte har dr Wynne Davies bok om welshrasens uppkomst här. ;) Han tar upp och beskriver ett flertal av dessa hingstar (för det var mest hingstar).

Men en annan intressant sak jag hittade när jag googlade var att det även finns welsh bak i fullblodet! Stofamilj B-14 och B-15 utgår tydligen bägge från welshar :idea:

Har en fux med svarta fläckar, han har Bend Or i sin stamtavla.. Sen har även min shettis (oxå fux) svarta fläckar, tror INTE att han har Bend Or i sin stamtavla dock. Men man vet ju aldrig..;) Har ingen stam på honom..

Har hört att det finns något liknande på Araber. Fast då bara en större fläck, vid bogen om jag inte minns fel. Som är ovanlig men kommer från någon viss linje. Är det så? Någon som har bild isf?

Det är en sk bloody shoulder som förekommer på skimmlar (främst flugskimmlar). Finns inom alla möjliga blodslinjer verkar det som.

Jag har iofs träffat tre ston e: Mirex som hade mammor av väldigt olika stam. Alla hade bloody sholder, fast en hade den på magen och en på korset så de hamnar inte alltid på skuldran

Bild snodd från equinecolor.com

bloodmark4.jpg

Det är intressant, för Bend Ors pappa Doncaster, som han sägs ha ärvt fläckarna från verkade ju på den tiden, så det är ju inte osannolikt att dom kan komma från honom då.

Och apropos Birdcatcher så var Bend Or eeee: Birdcatcher! :idea: Om man kollar på bilderna på pedigreeq. så ser man att deras fläckar är intecknade/avbildade.

Centaur skrev:
Någon mer med fläckig häst?
Jag har ett engelskt ponnysto som är skimmel och alla hennes avkommor när dom skimmlar ut är rejält prickiga, hennes 2 åriga dotter efter welshcob ser nu ut som en appaloosa, fux med vita prickar över hela kroppen. Mitt sto har gammalt Hackney och Norfolkroadster blod längre bak i stammen och fullblodshingsten Tetrach förekommer på båda sidor i stamtavlan. Enligt hennes uppfödare i england kallas såna prickar *Tetrach spots*.:banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Welsh
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka