Belysning skötselplats

D

Dinosaur

Håller på att bygga nytt stall och ska göra en ordentlig skötselplats med bra ljus så att det duger åt hovslagare och veterinärer och andra som vill kunna se ordentligt.

Frågan är hur man ska placera ljuskällorna så att det kommer ljus på alla sidor om hästen. Vår första tanke var att sätta ljusrör i taket på varje sida av hästen men det finns kanske bättre idéer? Någon som använder LED-lampor i sina stall?

Kom gärna med förslag om ni vet någon bra lösning!

Sv: Belysning skötselplats

Vi körde på stallgodkänd lysrörsarmatur. De hovslagare och veterinärer som kom ut var mycket nöjda med ljuset och tyckte det var fullgott. Vi hade också en vanlig flyttbar byggbelysning (plast) att plocka fram om det behövdes punktbelysning (ett eller två tillfällen med sår och hovböld).

Har ni en armatur rakt över hästen?

Så har vi det idag i vårt gamla stall, och jag upplever det som att det alltid är någon del som hamnar i skugga. Hovslagaren klagar inte men jag tycker själv att det är för dåligt ljus. Sen beror det såklart på hur starka lysrör man har också..

Nej, rakt över är den absolut sämsta placeringen. Vi hade på bägge sidor om och in bakkant (vi hade vägg bakom).

Jag hade samma som Lovisaleonora, vilket är vad elektrikern rekommenderade. Gav jättebra belysning!

Ja, jag måste säga att det var inte ofta som punktbelysningen behövde plockas fram. Det gäller ju att fundera hur skuggorna faller och när man behöver belysningen. Men vi var mycket nöjda!

Vi följde rådet som gavs i "Bygga-häststall-bibeln" och satte lysrören på var sida om hästen. Lysrören sitter i 45-graders vinkel mot taket (om du förstår hur jag menar? Lät lite knasigt), också detta enligt Bygga häststall. Blev mkt bra.

Tack för era svar.

Det blir på sidorna och bakom.

Jag vet inte var jag fick att du bara hade en lysrörsarmatur ifrån, Lovisaleonora_. Missuppfattning!

Vi köpte godkända lysrörsarmaturer på Jula för typ 3 år sen.

Bara kolla så det är rätt IP på dom :)

Vi följde rådet som gavs i "Bygga-häststall-bibeln" och satte lysrören på var sida om hästen. Lysrören sitter i 45-graders vinkel mot taket (om du förstår hur jag menar? Lät lite knasigt), också detta enligt Bygga häststall. Blev mkt bra.

Även jag har vinklat lysrören i nya stallet. Stallgången är 3 m bred och det sitter 1 i 45gr vinkel på varje sida. Det är en fantastisk skillnad framförallt vid kontroll/skoning och klippning under hästen.
Bygglampan som jag hade förr vid skoning och klippning har pappa fått tillbaka.

Det här med vinklingen snappar jag upp och tar med mig! Tack för tipsen!!!

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 473
Senast: JohannaB
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar