Sv: Beklämd av bilder från SM
Åk på en tävling live, gärna någon större,eller sök på Youtube eller titta på någon "Profesionell-fotografs" portfolio.
Det finns MYCKET urpissig ridning inom Islandshästvärlden, om man ser det ur ett hästperspektiv.
Nu tar jag ett exempel från Youtube ....
http://www.youtube.com/watch?v=uNDtxYjqHv4&feature=related
Det finns fler!!! Det här är bara ETT exempel!
Om man inte vill se det live så är hela internet är fullt av filmer och bilder på vår "ryttarelit på Islandshäst"
där man försöker stoppa hästen med muskelstyrka, och hästarna försöker undkomma bettet. Det är inte bara i passgrenarna även om det verkar vara mest "kutym" att det är Ok.
Det är också lite "roligt" nu med alla dessa "profesionella" fotografer som tar serier med massor av bilder av samma ryttare på olika hästar... då är det lätt att se att det inte är enstaka sekvensbilder där det ser lite otäckt ut..
Visst är hästar starka, pigga och villiga.
Därför borde man lägga ned extremt mycket tid på lydnadsträning och ledarskap. Men det är klart, det kanske inte blir lika flott och mäktigt då.
T.o.m detta (i all sin extremitet) är ju att föredra. Men det är klart, om de här ryttarna slet sina hästar i munnen skulle de väl bita i gräset ganska snart... (jag inbillar mig att dessa fullblodsliknande varelser nog är lite mer känsliga än våra Islänningar).
http://www.youtube.com/watch?v=-YjlK64-ieA&feature=related
Stångbett+nosgrimma. När blev det en Ok kombination? Jag tycker jag ser det både här och där. Stångbett i mina ögon är ett extra fint instrument, just för att man med så små hjälper som möjligt ska uppnå bästa resultat.
Måste man då sätta på en nosgrimma för att hästen inte ska gapa bort bettets inverkan borde det väl vara något fel?
En Youngrider sa så här tidigare i våras till mig:
"Det är alltid bra att ha med sig ett hackamore utifall att hästen får något sår i munnen av bettet. Så att man kan tävla klart."
Jag fick en klump i magen när jag hörde det men jag sa ingenting då. Varför ska hästen få ett sår i munnen av bettet vid ridning? jo, för att man rider för hårt.
Någon som har sett den där brittiska dokumentären om hundavel? Kommer inte ihåg vad den heter.
Människans fåfänga verkar gå före allt när det gäller medaljglans och ära.
Men det är klart!
Vem är jag att klaga???
Jag är "bara" en vanlig jävla gräsrot. Sveriges bästa ryttare borde väl veta bäst, eller?
(och ja, det pågår inom nästan all ridsport. Trav, galopp, HOPPNING är inga undantag.. Dressyren är väl den som är mest förskonad. Undrar varför?)