Beklämd av bilder från SM

M

Mea

Är det någon mer än jag som blir lite beklämd av de bilder som kommit från SM? Flera av Sveriges bästa islandsryttare rider sina hästar med sänkt rygg och nosen i vädret! Hela det arbete man lägger ner för att förklara för sina storhäst-vänner att islandshästar går utmärkt att rida i en korrekt form i samtliga gångarter är som bortblåst. Nu frågar de varför våra bästa ryttare inte gör det då...

Synpunkter?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beklämd av bilder från SM

Det finns säkert och en och annan, men merparten då håller jag inte med.

Men är det inte så att man tränar sina hästar i form, med god aktivitet i rygg/överlinje för att sedan på tävling "ge järnet"? I Den ökade tölten krävs väl ändå en högre form - eller är jag ute o cyklar?

Sen är det väl klart att en del av ekipagen kanske inte tränar så....

Dem bilder där man ser att hästen går i lite högre form eller ser spända ut är antagligen när man ser hästen i ökad tölt eller flygande pass..
Går hästen med sänkt rygg och nosen i vädret så hade ekipagen inte ens kvalat till SM.. (om hästen inte är otrolig auktion och ren takt trotts dåliga formen -vilket nästan aldrig händer)

Jag har också sätt många bilder ifrån SM och alla bilder ifrån arbetstempo tölt, trav, galopp, skritt är hästarna i god form. Ökade tölten är dem ofta i högre form, vilket som krävs om man ska ha tempo. Även i flygande pass då hästarna inte ska gå "i form"..

Ja jag vet ju inte vad du pratar om egentligen, efter som jag inte ens vet vilka bilder du åsyftar på. Men som tidigare skrivits så är det träningen som är viktigt, sen måste man komma ihåg att en eftergiven rygg inte är detsamma som sänkt rygg och vi vet ju egentligen i vilken sekund fotot är taget.

En islandshäst kan inte gå i lodrät form i den ökade tölten, här måste man kanske erbjuda den en lite friare form dessutom har inte alla hästar exteriör för att klara den lodräta formen varför det är eftergiften i nacken man måste titta på.

Ne, jag sa väl "flera"...

Men ändå... Dessa är våra BÄSTA ryttare...

Ja jag har länge trott att islandshäst värden var på väg uppåt i all ridningen men i våras vart jag inte så säker längre. En vän till mig har kämpat jätte hårt med formen på sin häst i ett par år och det har verkligen givit resultat. Stolt över arbetet for hon på tävling och för att se vad domarna hade att säga. Efter första omgången kom en av domarna och sa till henne att hon inte hade någonting för att rida hästen i form det är bra hemma men på tävling ger de inget betalt, höjhänderna och driv på sa de . Så hon gjorde som hon blev tillsagd och fick 2 poäng mer av samtliga domare.....

Men är det inte så att man tränar sina hästar i form, med god aktivitet i rygg/överlinje för att sedan på tävling "ge järnet"? I Den ökade tölten krävs väl ändå en högre form - eller är jag ute o cyklar?

Nej du är inte ute och cyklar, det man visar upp under tävling är ju vad vi stärker hästarna för under träning hemmavid.

Ja jag har länge trott att islandshäst värden var på väg uppåt i all ridningen men i våras vart jag inte så säker längre. En vän till mig har kämpat jätte hårt med formen på sin häst i ett par år och det har verkligen givit resultat. Stolt över arbetet for hon på tävling och för att se vad domarna hade att säga. Efter första omgången kom en av domarna och sa till henne att hon inte hade någonting för att rida hästen i form det är bra hemma men på tävling ger de inget betalt, höjhänderna och driv på sa de . Så hon gjorde som hon blev tillsagd och fick 2 poäng mer av samtliga domare.....

Men här har du också svaret på varför en lodrät form inte fungerar på tävling, ofta får hästen låsta och stela bogar och mycket av hästens naturliga rörelser försvinner. Sedan vet vi ju inte hur du vän red hästen i denna form, antingen rider man fram en eftergift eller så drar man ihop hästen. Det senare ger en betydligt mer stel häst.

Prova själv så får du se.

Böj dig fram och vik ner huvudet, prova sedan att dra axeln bakåt. Hur känns det?

Sedan rätar du lite på dig och öppnar upp vid bröstet något, prova sedan att dra axeln bakåt. Hur känns det?

Tänk dig då om detta skulle ske under någon form av tvång, vad händer då?

Nej du är inte ute och cyklar, det man visar upp under tävling är ju vad vi stärker hästarna för under träning hemmavid.

Ja och det var väl de kanske domaren menade på tävlingen jag berättade om men anser ändå att det borde finnas en gräns, Anser att hästarna ska även under tävling gå i korekt form även om man då inte får de extrema lyften. Formen borde vara högre pririterad.
Kollada iaf nu på lite bilder från SM och tyckte inte att det såg så farligt ut då tyckte jag det var värre på Dillegårds uppvisning där flera Halvbra ryttare inte alls red vackert men då såg man verkligen skillnanden på Eliten och eliten om ni förstår vad jag menar.

Ofta blir det ett väldigt petande med formen, och när man börjar överarbeta så blir det sällan bra.

Rider man däremot sin häst relativt korrekt med utgångsläge från att bakbenen är hela motorn, så ger hästen en egen eftergift eftersom det får den möjligheten genom att ryggen kommer upp och bäckenet vinklas.

Åk på en tävling live, gärna någon större,eller sök på Youtube eller titta på någon "Profesionell-fotografs" portfolio.
Det finns MYCKET urpissig ridning inom Islandshästvärlden, om man ser det ur ett hästperspektiv.

Nu tar jag ett exempel från Youtube ....

http://www.youtube.com/watch?v=uNDtxYjqHv4&feature=related

Det finns fler!!! Det här är bara ETT exempel!
Om man inte vill se det live så är hela internet är fullt av filmer och bilder på vår "ryttarelit på Islandshäst"
där man försöker stoppa hästen med muskelstyrka, och hästarna försöker undkomma bettet. Det är inte bara i passgrenarna även om det verkar vara mest "kutym" att det är Ok.

Det är också lite "roligt" nu med alla dessa "profesionella" fotografer som tar serier med massor av bilder av samma ryttare på olika hästar... då är det lätt att se att det inte är enstaka sekvensbilder där det ser lite otäckt ut..

Visst är hästar starka, pigga och villiga.
Därför borde man lägga ned extremt mycket tid på lydnadsträning och ledarskap. Men det är klart, det kanske inte blir lika flott och mäktigt då. :idea:

T.o.m detta (i all sin extremitet) är ju att föredra. Men det är klart, om de här ryttarna slet sina hästar i munnen skulle de väl bita i gräset ganska snart... (jag inbillar mig att dessa fullblodsliknande varelser nog är lite mer känsliga än våra Islänningar).

http://www.youtube.com/watch?v=-YjlK64-ieA&feature=related

Stångbett+nosgrimma. När blev det en Ok kombination? Jag tycker jag ser det både här och där. Stångbett i mina ögon är ett extra fint instrument, just för att man med så små hjälper som möjligt ska uppnå bästa resultat.
Måste man då sätta på en nosgrimma för att hästen inte ska gapa bort bettets inverkan borde det väl vara något fel?

En Youngrider sa så här tidigare i våras till mig:
"Det är alltid bra att ha med sig ett hackamore utifall att hästen får något sår i munnen av bettet. Så att man kan tävla klart."

Jag fick en klump i magen när jag hörde det men jag sa ingenting då. Varför ska hästen få ett sår i munnen av bettet vid ridning? jo, för att man rider för hårt. :crazy:

Någon som har sett den där brittiska dokumentären om hundavel? Kommer inte ihåg vad den heter.
Människans fåfänga verkar gå före allt när det gäller medaljglans och ära.

Men det är klart!
Vem är jag att klaga???
Jag är "bara" en vanlig jävla gräsrot. Sveriges bästa ryttare borde väl veta bäst, eller?

(och ja, det pågår inom nästan all ridsport. Trav, galopp, HOPPNING är inga undantag.. Dressyren är väl den som är mest förskonad. Undrar varför?)

(och ja, det pågår inom nästan all ridsport. Trav, galopp, HOPPNING är inga undantag.. Dressyren är väl den som är mest förskonad. Undrar varför?)

Är den? Nej skulle nog inte tro det.;)

Jag satt på läktaren i tre dagar och kan inte minnas att jag såg dålig ridning eller form som jag tänkte på i alla fall.. Tycker det överlag såg mkt bra ut!

Läs förra islandshästen vad Ylva Hagander och Magnus Skulason skrivit, magnus tar till och med ett brejk från tävlandet för att han tycker det är trist att god ridning inte lönar sig, det är inte skickligheten som bedöms utan benlyft och fräsighet så han tyckte inte det var någon ide att träna vidare och utvecklas när han ändå inte fick betalt för det.

Ylva sa ungefär samma sak.

Så ja tyvärr är det så att bärighet och fin ridning inte belönas.

ser ofta ekipage som rider mjukt och harmoniskt i fin form men som inte belönas för det för att de har ett lugnare tempo så kommer ett annat ekipage i full fräs med höga lyft men en ful underhals och få höga poäng. Men som tur är så är det ofta på låg- medelnivå som man ser detta på SM tycker jag de flesta red bra med undantag för några och det är ju lite märklifr att dessa rider på den nivån.

går du in på sifs hemsida och går in på tävlingsresultat ser man flera varningar för sår i munnen på nästan varenda tävling :crazy:

Är det lika illa bland vanliga hästar?

Tycker inte det ska vara så vanligt med varningar för detta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar