"When riding in a simple broken snaffle bit the rein aids are transported to the bars and the tongue. The horse which tries to evade the bit gets some pressure on the nose by the noseband and gives in, ideally by lowering the head. This means that the noseband, according to the type, takes over some pressure from the bit."
Jag vet inte om jag tolkar det likadant som de gör här
@Badger .
Jag tolkar det snarare som att nosgrimman i beskrivningen ovanför inte mekaniskt tar över en del av trycket från bettet utan snarare säger åt hästen att det är lönlöst att försöka komma undan det obehagliga trycket i munnen (bettet) och lär hästen att istället ge upp och sänka huvudet.
Och även om det funkar som det beskrivs, vilket jag inte är kunnig nog att bedöma, så förklarar det fortfarande inte varför man har krav på nosgrimma i dressyrens högsta klasser. De hästarna och ryttarna ska vara tillräckligt kunniga, utbildade och vältränade för att inte behöva denna extra hjälp som texten ovan beskriver att nosgrimman ger åt de unga hästarna som håller på att utbildas.
Jag skulle ju vilja se ett borttagande av nosgrimma i de högsta dressyrklasserna. Jag tror att det hade blivit väldigt utslagsgivande vilka ryttare som rider trevligt och vilka som inte gör det. Jag tror att nosgrimmor maskerar rätt mycket missnöje hos hästar.