Behövs kontrakt?

S

Silly

Jag och en kompis har planerat att ta hem en shettis över sommaren och köra in som projektarbete till skolan. Vi har ponnyn och stallplatsen ordnade, ponnyn är försäkrad men jag funderar på om man ska skriva något avtal och om vi eller ägaren ska skriva på beteskontraktet? Tycker ni att ägaren ska betala betet och verkning (ca 1300 kr sammanlagt) under tiden vi har hästen? Något annat vi bör tänka på juridiskt?

//Silly

Sv: Behövs kontrakt?

Ja, jag tycker ni skall skriva kontrakt om vad ni skall ha ponnyn till och komma överens med ägarna om vad som skall göras och vem som står för kostnader mm

Köp ett fodervärdsavtal (färdigskrivet) och fyll i. Då missar man inga punkter.

Vem som ska betala vad får man komma överens om, men som fodervärd betalar man ju normalt alla kostnader för hästen som stallplats, bete, skor etc.

Om ni ska hålla på med inkörning bör den av er som står för kontraktet ha en ansvarsförsäkring som kan täcka ev skador på andra och andras saker inkl rätsskydd. Om något skulle hända så är man oftast inte vänner längre oavsett hur det har gåt till. Skriv oxså i kontraktet att ägaren lämnar hästen till inkörning och är medveten om att inkörning medför vissa risker.
I mina ögon så är inte inkörning något man har som projektarbete! Inkörning skall bedrivas av personer med stor erfarenhet.

/M

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 671
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama