Behövs hästpass??

H

Heraken

Jag var och kollade på ett varmblod idag. Frågade om hästen hade pass och så, men så sa hon att den inte hade det och inte heller behövde det för han var såpass gammal, eller nåt född 1999.
Men läser man på jordbruksverkets hemsida så står det ju något annat. Han är startad 2007, borde han inte behövt sitt pass då, eller hur funkar det? Är det nåt speciellt med reggade travare?

Sv: Behövs hästpass??

Jag skulle tro att det var kvalificerat bullshit! eller okunskap...ALLA hästar ska ha pass.

Det är som sagt nödvändigt nu förtiden, dels för att du ska kunna åka utomland med hästen, men mest för att du ska kunna avliva den om det skulle hända något.
Så det är som sagt bara skitsnack, ett hästpass kostar runt 1000 spänn så det är nog bara så att ägaren helt enklet inte vill lägga ut de pengarna.
Du kan skaffa ett när du väl äger hästen, men jag anser att nu förtiden SKA man få med ett hästpass när man köper häst.

ALLA HÄSTAR SKA HA PASS!!Oavsett vilken ras du en har så ska alla hästar ha pass.Även om du har en häst som går och skrotar på gården,
så MÅSTE den ha pass.Detta gäller även trav hästar,det är inget undan
tag för trav hästar,gammal eller ung.

Efter som det är ett varmblod (travare) det handlar om så kolla upp så att de har gjort ett ordentligt ägarbyte hos STC. Förr var det vldigt vanlit att man struntade i det om hästen inte skulle tävla i trav mer. Tror att det kostar 500:- med ett sådant, något som många ville spara in på. Är det inte gjort så får man inte heller ut något pass. Bara den registerade ägaren kan få passet. Sedan kan ett pass beroende på omständigheterna kosta betdyligt mer än 1000:-.
Så mitt råd är att om deninte är extremt billig så kräv att säljaren ser till så att den har pass innan köp.

Fel! Man får avliva hästar även om pass saknas.
Däremot behövs passet för att man skall få använda vissa mediciner.
PL

Tror att de tänkte så här. Travare som är födda före 2000 fick inte pass per automatik när de reggades. Travare födda 2000 eller senare fick det automatiskt. man behöver alltså ansöka om pass för travare som är äldre en 8 år i år. kan vara så att de har blandat ihop det med det.

Fel! Man får avliva hästar även om pass saknas.
Däremot behövs passet för att man skall få använda vissa mediciner.
PL

Är det skillnad på att avliva och slakta?Vi var tvungna att ha pass på en häst som vi skulle slakta!För att passet inte fans på denna häst så skulle vi få betala istället för att få betalt.

Är det skillnad på att avliva och slakta?Vi var tvungna att ha pass på en häst som vi skulle slakta!För att passet inte fans på denna häst så skulle vi få betala istället för att få betalt.

ja det är skillnad.
Slakt = hästen blir till mat..
avlivning = hästen går till destruktion
För att hästen ska kunna bli föda måste den ha ett pass, där det förs in vilka typer av antibiotika och mediciner hästen fått under sin levnadstid. Detta för att vi människor enligt lag inte ska äta kött áv djur som blivit behandlad med vissa saker.

Jaha,då förstår jag.Tack för svaret!:bow:
Men det konstiga i det hela var att när vi var hos slaktaren så tittade han inte en i passet.

Kolla upp att säljaren står som ägare på hästen i STC o att ni gör ett ägarbyte (finns särskild blankett för det) er emellan. Ett pass kostar runt 450kr har jag för mig, sen tillkommer avgift för ID-kontroll. Ägarbyte kostar 525kr.

Min kallblodstravare som är född 88 har pass & KWPN stoet född 97 har pass.
Det är passkrav på alla hästar oavsett deras ålder. Från & med 97 får alla hästar pass automatiskt när man registrerar dom i stamböckerna vid födslen.
Äldre hästar måste man ansöka om & skicka in papper med id kontroll mm.
Har hästen redan pass, gamla ägaren har kanske slarvat bort det & du begär ett duplicat (kopia) så kostar det ca 1200:- till en travare.
Annars ska passet medfölja hästen vid köp samt ett ägabyte hos STC kostar ca 525:- & betalas av köparen.
Finns blanketter att beställa hos STC ang ägarbyte & ansökan om pass. Man får papperna på någon dag i brevlådan.

Ett pass till en travare kostar ca 600 kr inkl identitetsbeskrivningen som en Id kontrollant godkänd från STC skall utföra. Och kommer hem i brevlådan + ett inbetalningskort/faktura från STC.

Jag hade bett ägaren dra av passkostnden på priset av travaren då det faktiskt är lag på att man inte får sälja en passlös häst. Det är säljarens ansvar att se till att hästen har pass vid försäljning.

När vi avlivat hästar med pass så vi inte behövt visa upp det för avlivaren (lantbrukstjänst) & STC ville inte ha in passet på travaren, utan jag kunde markulera det själv hemma med en tång eller hålslagare. Skulle bara ringa in & meddela att han var avlivad så det kom in i deras register.

(ringde & kollade med dom innan jag avlivade)

Senast ändrad:

Min kallblodstravare som är född 88 har pass & KWPN stoet född 97 har pass.
Det är passkrav på alla hästar oavsett deras ålder. Från & med 97 får alla hästar pass automatiskt när man registrerar dom i stamböckerna vid födslen.

1997? 2000 var det väl iaf för travare? våran född 1999 fick iaf inget pass vid reggning.

Hade för mig det var 97, kan ha fel.
Men numera får alla hästar det automatiskt.

det är väl inte ens enligt lag rätt att sälja en häst utan pass?

Utdrag från STC:
STC:s avgift för utfärdande av hästpass till redan registrerade hästar är 450 kr inkl. moms och uttages via hästägaravräkning,
dubblett 1 750 kr.

För hästar födda före år 2000 åligger det ägaren att ansöka om hästpass.

För frågor eller för att få en blankett om ansökan av ett pass för en redan registrerad häst kontakta STC:s kundtjänst.

Senast ändrad av en moderator:

En 99:an skulle inte jag kalla för gammal... Men hon kanske har missuppfattat det hela och tro att bara för att han är född före 2000 så behöver han inget pass? Så är det dock inte, utan alla hästar skulle egentligen ha pass redan 1 jan 2006.

I alla fall, hästen ska ha pass och väljer du att köpa honom så tro jag att man måste lämna in ansökan om pass samtidigt som man skickar papper på ägarbyte.

Knapplån och lite trådkapning:angel:

Har en kompis som köpt en fd travare. Fick inget pass med och hon har försökt få gamla ägaren att skicka detta men utan resultat, och nu svarar h*n (fd ägaren) inte ens i telefon längre. Vet inte anledningen till att hon inte fick med nåt pass från början då jag inte känt henne så länge, men kan det va så att hästen inte har nåt pass?
Kan man på nåt sätt kolla upp om hästen har nåt pass eller är det bara att skaffa ett nytt? Tänker bara att det är onödigt att skaffa ett till om det nu redan finns ett. Dom kostar ju ändå en del.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar