Behöver verkligen hjälp..

L

Liinae

Hej

jag har ett väldigt obehagligt bekymmer med min 26 åriga korsnings valack. han är oerhört vinglig, har i princip ingen som helst kropps kontroll. men han äter bra, dricker bra, ingen feber, inga svullnader, ingen hält och är dessutom helt klar i huvudet. Men han kan som sagt knappt gå, bakdelen och framdelen ser ut som att dom helt styrs av någon annan. Och de bara glider iväg ibland. han har fallit ett par gånger nu, och slagit sig lite på knän och sånt. Börjar bli rädd att han ska slå i huvudet i boxen eller så..

Bland första tankarn var antingen att det skulle varit något i hösilaget (men ingen av de andra fyra har ännu fått nått iaf??), eller hjärnblödning (säger emot att han är så klar i huvudet), eller att han kan ha fått en spark av någon annan i hagen?

Veterinär har varit flera gånger men inte kunnat ställa någon diagnos. Då jag bor på åland är det svårt att ta en så gammal och ostabil häst över till klinik i sverige..

Han har fått b-vitamin, cortizon (?) och finadyne(?).
- Första gången han fick cortizon o b-vitamin blev han bättre efter ungefär tre dagar, men efter ytterligare ca 10 dagar var han dubbelt sämre igen. Ger nu finadyn kur igen på fem dagar.

Han är som sagt en gammal man, men varit hur pigg och glad som helst annars. Ridits en del och allt vart bra.

Vet inte alls vad jag ska göra mera, om någon vet/hört något om nå liknande tidigare.. jag e tacksam för alla svar!

/Lina

Sv: Behöver verkligen hjälp..

Vet inte alls vad det kan vara, om vet. oxå har varit o tittat på honom och inte kan ge ett svar så är det nog tyvärr så att åldern håller på att ta ut sin rätt för din häst.

Skulle det hända min häst så skulle jag ta och fundera riktigt noga och nog ta beslutet att han får avsluta sina dagar... En häst är van att röra på sig, springa och busa i hagen etc.! Att han äter betyder inte att han i övrigt mår bra.

Du har nog en riktig solstråle där hemma som vill dig det bästa, ge honom oxå det bästa tänkbara! Lycka till och lev väl :)

Hej Lina
Har haft en häst med liknande bekymer. Tyvärr så fick vi ta bort honom. Troliga var det tumör i spinalkanalen.
Han var helt klar i knoppen åt drack kissa bajsa som vanligt med hade ingen styrsel i bak han blev 25 år.
Jag förmodar att din vet. har tagit blodprov o kollat de sedvanliga.
Vi gjorde det och alla provsvar var ok. Han fick finadyn, men det hjälpe inte heller i längden.
Tråkigt men sent om sides så vill man ju att sin gamla pålle ska få leva som en vanlig kuse.
Vi håller tummar å tår för dig o din häst

Stackars häst !
Har inte vet nämn nåt om att det kanske är dags för avlivning ?
Han är ju rätt gammal och verkar ha varit en riktig trotjänare.
Om han inte kan gå/Stå och vet kliar sig i huvudet, så tycker inte JAG att du ska låta hästen Lida mer, för det gör han som det låter på ditt inlägg .

Lycka till
Hambo

Jag skulle nog faktiskt överväga och ta bort den ganska omgående.

När en häst inte kan gå själv så är all värdighet borta..
När den faller bara sådär så är det lika illa..

För att se det på ett grymt sett så tänk om det varit i det vilda.
T.ex en varg, vildhäst, buffel, ett lejon osv.
När dom inte själva kan gå så är det dags och "vandra vidare" på andra sidan.

Nu är ju inte en hund och häst samma sak, men den dagen min hund inte kunde gå själv så åkte vi till vetten samma dag och lät han somna in. Då var vi 4 personer som fick bära in honom..
En stor ras som blev 9år.. Han var oxå helt klar i skallen osv.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 976
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar