Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ica_ skrev:hur mycket är slaktpriset? om han nu ska vila i ett år kan det bli jävligt mycket pengar för foder och ev veterinärkostnader ju....
och vad gör man om han inte är frisk om ett år heller? då har man ju fäst sig vid hästen och förmodligen är det mycket svårare att skiljas från den då..... dessutom är han bara 1 1/2 år, vem vet hur hans ben kommer se ut senare i livet? jag tycker inte det låter som en särskild bra idé......
oki skrev:Lines - En x-ig häst behöver lyckligtvis inte nedärva problemet, oftast kommer det av felläge i livmodern. Det finns sedan flera år tillbaka speciella skenor man spänner fast på fölets ben för att hjälpa till att rätta upp dem.
Har sett en unghäst som var ruskigt x-ig som nyfödd. Frambenen var verkligen som ett kryss vid knäna. Efter två månader med dessa skenor var han 100 % korrekt i knäna.
Så att avla på ditt sto behöver inte vara fel. Lycka till med henne och framtida avkommor.
Vad jag förstod så är det Lines sto som är x-ig i framstället, och det hela tråden eg handlar om är unghästen som är parallellförskjuten. Jag bara halkade in på det nya när någon ifrågasatte varför man avlar på ett sto som inte är korrekt i benen. Även jag är mycket medveten om att det är olika defekter (x-bent kontra parallellförskjuten)det handlar om.solros skrev:X-bent och parallellförskjuten är inte samma sak. Tyvärr Lines, tror jag arvbarheten är högre för p-förskjutning, men tycker inte att detta gör ditt sto ointressant som fölmärr. Speciellt efter sin karriär när hon har fina egna prestationer.
Fattade det som att du hade en rejält parallellförskjuten häst som inte höll för träning??Lines skrev:Tack för det .Även om jag hade det ganska klart för mig innan.
Men innan avelsboxen hade jag tänkt köra in nån miljon eller två.I alla fall kändes hon så idag .
/Lines-som för dagen har en fräsch häst.
oki... trav bli det inte för han... ska ha han som ridhäst......
jo han ska bara bli ridhäst nu.....
oki.. men nu är det så att jag vill inte höra något mera om att min häst är ful och så...
vill hon låna han så få hon ... och är det olagligt så få det väl vara det....
vet många som betäcker sina ston med hingstar som inte är godkända....