Behöver tips och råd..

M

marre_86

Hej! Det är så här jag har fått hem en häst på foder med utläkt hovböld.
Men den hade kommit ut på framsidan utav hoven så en bra bit utav hov väggen är borta. Den hovslagaren som fixat hade bara gröpat ur och satt på sko med sido kappor.
Så ska det verkligen vara så öppet ska det inte sättas för??? :confused:
Det är 4cm upp på hoven och 2-3cm brett nertill

Sv: Behöver tips och råd..

Ingen som haft en hovböld som gått ut på framsidan utav hoven??

Min häst hade lamellröta, då klippte hovslagaren upp hovväggen, så hon hade ett hål mitt på hoven fram. Det skulle dock inte täckas för, vi skullel tvätta det noggrant morgon och kväll fram tills det hårdnat i kanterna och rötan då inte skulle sprida sig.

Det har nu växt ut och man ser det bara i tån. Jag har ingen förebild, men går du in på http://lizziepiss.blogg.se och kollar på 26:e januari så ser du hur det ser ut nu. Vi har haft det barfota sen i september, men precis slagit på sko igen.

Ok då kanske det kommer se liknade ut sen när det här har växt ner.
Det är hoven närmast vattenbaljan

18070180.jpg

Jag tror också att det ska vara öppet. Däremot kan det väl inte vara så bra att belasta hoven då hållfastheten på hovkapseln i dagsläget verkar dålig. Så jag förmodar att du inte kan rida hästen på ett tag?

Hej! Det är så här jag har fått hem en häst på foder med utläkt hovböld.
Men den hade kommit ut på framsidan utav hoven så en bra bit utav hov väggen är borta. Den hovslagaren som fixat hade bara gröpat ur och satt på sko med sido kappor.
Så ska det verkligen vara så öppet ska det inte sättas för??? :confused:
Det är 4cm upp på hoven och 2-3cm brett nertill

Sådär gör de flesta som öppnar upp hovväggen, eftersom inre väggen är hel så finns det ingen anledning att sätta för, eftersom att det inte finns nå´t som behöver skyddas från smuts, annat hade varit om det hade vart öppet ända in.
Och vad beträffar ridningen så antar jag att det inte är några problem, min häst "fläkte" bort en bra bit av yttre hovväggen på en bakhov, raspade till det lite och inget mer med det, hovslagaren sa inget om det heller (ridförbud alltså)

Aldrig tänkt på att kontakta din hovslagare?????

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 725
Senast: Karminnie
·
Hästvård Dessa underbara ”fullblods”-hovar, behöver lite tips och råd nu igen. Min häst har gått på bete nu sen i juni och går fortfarande på...
Svar
14
· Visningar
2 826
Senast: mian
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 040
Senast: Boj
·
Hästvård Vill egentligen mest skriva av mig... Men alla synpunkter, råd, etc om vad ni skulle gjort, eller tycker jag bör göra tas tacksamt...
Svar
4
· Visningar
2 103
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31