Behöver skos!

M

Music

Min ponny behöver skos för han är kännslig när han går på grus och så. Men min mamma tycker det är för dyrt. Och jag har inte råd själv :(. Finns det något annat sätt en skor? :confused:

Eller hur ska jag övertala mamma?? hehe:p

Sv: Behöver skos!

Dålig ursäkt från din mammas sida. Jag skulle köra stenhårt på att säga till henne att ponnyn lider, för det är ju det den gör...

Ni kan ju prova sko den fram först, en del blir å gå bättre då...

Om den behöver skor måste den få det. Det måste din mamma räkna in i budgeten för hästen. Fråga henne om hon vill gå barfota på grusvägarna...

Men utan att skämta, räknade ni inte med det när ni köpte häst?

Jag tror att vi har råd men hon tycker det är så dyrt ändå. Jag har tjatat på henne länge. Och min kompis också..
Sen är mamma inte van vid att ha skor på sina hästar. Hon har bara haft fjordingar och islandshästar, och de har inte alls varit ömma.
Min ponny är en Whelsh...

:bow::bow:

Till TS:

Om hästen lider så måste den ha skor,annars har du snart ingen häst att rida,och ev dyra veterinärräkningar.

Och det är inte så himmla dyrt att sko en häst,jag betalar 450:- för framskoning (som min häst klarar sig på,än så länge) och 700:- i fall han ska skos runt om,blir alltså i runda svängar 11:- om dagen (700:-/60 dagar (8 veckor) = 11:- dagen) Eller om det räcker med framskoning,nu betalar jag 7,50:- om dagen för att ha en häst med friska hovar som håller att ridas på!

Tycker inte det är mycket att bråka om,det är nästan en av de minsta summorna när man har häst!

:idea:Fick precis veta att jag kommmer få ihop pengar nu i sommar så han blir nog skodd där fram i alla fall.. Vi får se! Kommer inte att sälja han. Men han ska inte behöva lida.

Så jag ska skaffa skor på ett eller annat sätt!!:mad:

säg till din mamma att det räknas som vanvård att låta en häst gå utan skor om den ömmar!

Det finns ett alternativ till skor, till exempel Easyboots som man tar av och på när man rider.

finns ju hovslagare som inte tar så mkt, jag betalar 600 för omskoning, ytan nya skor och med sulor. Att säga att det är för dyrt då ska man inte ha en häst. Det kan leda till mkt dyrare veterinär kostnader i länmgden...

Du kan hitta riktigt billiga hovslagare. Betalade min förra hovis 400 o de skorna satt i 6 v. Hör dig runt!!

Förklara för din mamma att det är vanvård och att ni kan bli anmälda för det om hästen inte skos.

Det är ingen ursäkt att hennes tidigare hästar inte har behövt skor utan en dålig undanflykt:mad:

För eller senare kommer din häst bli halt om den ömmar och då är det ju bättre att förebygga med skor än att betala dyra veterinär räkningar och då kommer vet. ändå säga att ni måste sko hästen.

Det är din mamma som har huvudansvaret för din häst om du är under 18 så det är hon som kommer att råka illa ut om ni blir anmälda.

Om hon inte tycker att hästen behöver skos så tycker jag att du ska skicka iväg henne på en föreläsning av en hovslagare.

:idea:Fick precis veta att jag kommmer få ihop pengar nu i sommar så han blir nog skodd där fram i alla fall.. Vi får se! Kommer inte att sälja han. Men han ska inte behöva lida.

Har du råd att fortsätta ha honom skodd efter sommaren också? Att slå på ett par skor nu och sen ta av dem och tro att hästen ska kunna gå barfota igen precis som innan funkar inte. Den kommer att bli känsligare då.

att sko bara fram är heller ingen bra ide. det kan hända att hästen då försöker avlasta och lägger extra tyngd fram där den då har skor och det kan bli alla möjliga följdskador om man har otur! :(

Jag tror att vi har råd men hon tycker det är så dyrt ändå. Jag har tjatat på henne länge. Och min kompis också..
Sen är mamma inte van vid att ha skor på sina hästar.

Kan du inte försöka förklara för din mamma att det i ett senare skede kan bli väldigt väldigt dyrt med dom veterinärvårds kostnader som detta kan medföra i ett senare skede. Detta gäller oxå allt för ofta om man väljer en "billig" hovis.

Erfarenhet säger att snålhet bedrar vishet,, framtiden får utvisa det rätta svaret i just detta fall.

Lycka till.

P.S. anlitar din mamma överhuvudtaget hovslagare på sina hästar och hur ofta eller verkar hon dom själv???

Det finns ju alternativ till järnskor. Det finns skor du sätter på själv vid ridning, easyboots exempelvis. Kostar runt 500 kr styck men håller längre än vanliga skor.

Ja! jag har tittat på det. Jag tror jag ska testa de.

Men oavsett om man skor eller sätter på barfotaboots så måste man ha en bra hovis som verkar hovarna regelbundet. :)

Tycker också ni ska diskutera saken med er hovis. Vad säger han/hon om att hästen är öm? Min hovslagare skulle definitivt säga ifrån till mig ifall min häst (går barfota) ömmade och jag inte gjorde något åt det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 227
Senast: Blyger
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka