Behöver råd angående shivering

D

Daimler

Jag har en super go häst som blir 5år i sommar. Han har shivering på bakbenen och det är inget som märks alls vid ridningen eller nåt men det är just det där när han ska lyfta upp dom vid kratsning och skoning. Han lyfter dom ju högt o sen när det släpper så ställer han ner dom snabbt och tappar liksom balansen. Jag brukar berömma honom när han lyfter så han vet att det inte gör nåt att dom fastnar i det läget men det verkar lite som han skäms för han vill inte gärna lyfta.
Är det nån som har några tips om hur han kan bli stadigare om det går och hur man kan underlätta för hovslagaren speciellt för han visste inte riktigt hur han skulle göra eftersom han nästan välte på honom när han höll i hoven.

Mycket tacksam för svar!

Sv: Behöver råd angående shivering

Hej!

Ärligt talat har jag inget svar på din fråga men har själv haft en häst med shivering. Namnet shivering är egentligen en beskrivning av symptomet och inte sjukdomen. Det kan bero på många olika saker. En godkänd hingst har shivering, och hoppar svår hoppning och har så gjort i flera år.
Vår häst hade problem av den typ som du beskriver, men det blev värre och värre. Han avlivades och det visade sig att signalsubstansen i ryggmärgen (?) inte fungerade plus att han hade en lös benflisa i en nack kota. Han höll på att bli lam i bakbenen. (Jag menar inte att skrämma dig med detta!)
Innan beslutet togs av vet. om avlivning fick han "standard" behandlingen vid shivering. Han hölls igång och sågs till att arbetas i balans så att byggde upp rätt muskler.
Det är dock rätt viktigt vid shivering att försöka ta reda på varifrån den kommer.
Det enda du kan göra är, enligt våra vet. , att muskla din häst och rida honom i balans! Lycka till!

MVH / Fia

När jag tänker efter vet jag faktiskt två godkända hingstar i svår hoppning med shivering!

Min valack som dessutom är väldigt stor har shivering som inte heller alls påverkar ridningen av honom.
Jag VET ju inte vad det är som orsakar hans problem, men allt tyder på att det är kvarstående problem sedan han som unghäst gick "satte" sig i en isig hage.

Han beter sig ungefär som Du beskriver vid skoning..och för honom är det väldigt viktigt att man tar sig tid och lär känna honom. Jag har inga som helst problem med att kratsa..och den hovslagare jag har idag har också fått när kontakt med och förtroende från hästen..så nu fungerar det så bra det går.
Vad som också är viktigt är att se till att han står på ett bra underlag när han hanteras vid skoning och så.
Jag har funderingar att skaffa en gummimatta för att undvika att han halkar när han "spänner sig"...det har visat sig att det gör honom trygg och därigenom minimerar "trasslet" vid benlyftandet.

Det finns hovisar med "verkstol" för hästar. Den gör god nytta om hästen har svårt att stå på 3 ben en längre tid eller känner sig osäker. Dettutom slipper han/hon få en sån där tung sak som lutar sig.

Tack så mycket för alla svar! Jag lyfter bakbenen varje dag så han vänjer sig vid att det inte är farligt. Han verkar skämmas lite o vill inte gärna lyfta dom. Så jag hoppas det kommer bli bättre.

Gummimatta skulle nog vara något att prova så han inte halkar, han har haft det sen födseln så det har inte kommit efter någon olycka så vitt alla vet i alla fall. Men det skulle klart vara skönt att kanske röntga rygg o kolla om det är något som sitter där.

Verkstol har jag inte hört talas om men det skulle nog funka bra, ska höra med hovslagaren.

Tack så mycket igen alla! :0)

Liknande trådar

Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 990
Senast: Boj
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·
Träning Idag skulle min lillkille verkas. Han går på bete och i stället för min ordinare hovslagare så skulle vi använda den som dom brukar ha i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 880
B
Hästvård Två saker som delvis hör ihop. Jag ska ta allt från början, det är nog lättast. Idag krånglade min häst vid skoning. I fyra år innan...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama