Behöver råd ang. transport av föl.

Casacha

Trådstartare
Jag kommer att behöva köra vårat föl till ett annat stall där han kan gå med jämnåriga. Han är nu sex månader och vi ska och titta på ett ställe på lördag.
Men hur gör man ?? Ska han åka själv ? Lös ? Mamma med ?
Tar gärna emot andra tips som kan vara bra att veta eftersom det är vårt
första föl.

Sv: Behöver råd ang. transport av föl.

Om fölet är van att vara utan mamma, vilket jag antar att han är om han ska gå med andra hästar nu, skulle jag köra honom ensam. Ta ut all inredning i släpet och kör fölet lös. Så har jag gjort med våra föl iallafall. Lycka till!

Har han åkt transport innan?
Annars är det lugnast om mamma är med första gången kanske, beror ju lite på individen hur den är. Fick själv ner ett föl från mellan Sverige i höstas med de stora lastbilarna och en övernattning med omlastning på vägen. Hon stod precis som de stora hästarna i en egen spilta. Annars när jag själv kör unga hästar i början så tar jag gärna med en äldre häst som stöd de första gångerna och då är mamma det bästa i det här fallet.

Vi fick hem ett föl häromdagen, hon var redan avvand så hon åkte själv, lös och utan mellanvägg - gick hur bra som helst!

Han står i egen box på natten,men dom går ihop på dagen. Jag kanske ska sära på dom på dagen oxå ? Han kan gå med våran valack isåfall.
Jag har inte riktigt bestämt när han ska dit isåfall,så vi kan ju öva mera
på att vara utan mamma. Men han är mest med våran valack nu.

Om jag tar med mamman tänker jag mest på om det kan bli svårt att få med henne hem sen när vi lämnar fölet. Hon är lättlastad i vanliga fall.

Han har aldrig åkt transport innan. Det handlar om 3 mil.

om man ska ta ut all inredning? är det verkligen allt som måste ut även frambommen? eller är det bara mellan vägg och bakbomm?

Är unghästen van att vara själv samt att vara uppbunden så hade jag faktiskt kört den med allt i precis som vilken annan häst som helst.

Oavsett vilket så ska du helst inte plocka bort frambommen eftersom det är rejält mycket farligare att vid en olycka få hela hästen genom främre väggen och in i bakluckan på bilen. Dock måste du ju säkra utrymmet framför bommen om du plockar ur resten, så att hästen inte försöker hoppa/krypa in där.

Lycka till !

Med typ halmbalar eller ngt.
Det kommer nog att gå bra, vår vet hade en skiva specialtillverkad för detta som hon fäste tillsammans med frambommen, kanon även när man skulle frakta shettisarna:)

Min fölunge var 5 månader när jag hämtade hem henne. Hon stod då själv på natten, men var med mamma på dagen. Det gick jättebra att transportera henne själv. Vi fick locka och putta på henne lite lätt, men lastningen var inget stort problem. När hon kom hem till oss fann hon och min äldre valack varandra direkt. Tror inte heller det är bra att ta med mamma, jag skulle iallafall inte göra det.

Allt ska ut, det ska vara helt fritt inne i transporten. Så gör jag iallafall, när jag kör de små.

Jag tog bort mellanväggen men lät frambommen vara kvar, fölet lös. La halmbalar framför bommen o halmade upp rejält.
Han hade då frambommen att sätta rumpan på som stöd eftersom de gärna vänder sig o åker baklänges.
// Linda

Nu har vi flyttat honom. Vi körde honom lös,tog ut all inredning. Säkrade framdörren utifrån. Resan gick bra,men lastningen var inte helt lätt. Han ville inte gå på. Vi provade med mamman i transporten,ståendes på rampen, men han vägrade. Till slut gick (hoppade) han in iallafall.

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 859
Senast: Oh_really
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar