Behöver lite tips...

Ingen:p
Var bara en reflektion, då de ändå är kärvänliga men de har många baksidor tyvärr. Tror att eftersom de ser så goa ut gärna lockar till sig folk som bara får höra fördelarna
Könsaggressiviteten är bland de värre nackdelarna, är inte kul att ha en tickande bomb. Om jag kunde få en utan det skulle jag gärna vilja ha en igen!

Ingen:p
Var bara en reflektion, då de ändå är kärvänliga men de har många baksidor tyvärr. Tror att eftersom de ser så goa ut gärna lockar till sig folk som bara får höra fördelarna
Könsaggressiviteten är bland de värre nackdelarna, är inte kul att ha en tickande bomb. Om jag kunde få en utan det skulle jag gärna vilja ha en igen!

Jag som fattade fel (som vanligt :o)!

Jag var väldigt förtjust i briarder en gång i tiden (insåg inte förrän jag började skriva i den här tråden hur länge sen det egentligen var som jag kände någon briard på närmare håll...), tyckte de var väldigt roliga. Men som sagt med skärpa och några av dem hade väl inte de stabilaste nerverna vilket ju inte är någon höjdarkombo... Könsbunden aggressivitet minns jag ärligt talat inte av, var det vanligt för 20-25 år sedan i rasen också? (Inte för att jag varken är eller var någon briardexpert precis, det var ju långt ifrån "hela rasen" som jag hade någon överblick över! :p)

Har de förresten blivit ovanligare också? Tror inte jag sett en enda på kurs eller träning på... evigheter?

Och jag tycker mig läsa att det är två tikar? Kan mycket väl vara att problemet ligger där i grunden.
Även om detta är en oaktiverad hund hjälper inte aktiveringen mot detta enligt mig, kvittar hur väl aktiverad våra tre var det small gärna mot samma kön ändå. Och tikslagsmål är fan inte kul, inte heller när hanhunden satte sig i nackskinnet på en annan och blev totalt okontaktbar och man fick bända upp käkarna. Det har alltid gått bra ändå, tur nog.

Och jag tycker mig läsa att det är två tikar? Kan mycket väl vara att problemet ligger där i grunden.
Även om detta är en oaktiverad hund hjälper inte aktiveringen mot detta enligt mig, kvittar hur väl aktiverad våra tre var det small gärna mot samma kön ändå. Och tikslagsmål är fan inte kul, inte heller när hanhunden satte sig i nackskinnet på en annan och blev totalt okontaktbar och man fick bända upp käkarna. Det har alltid gått bra ändå, tur nog.

I hemmet verkar det vara två tikar, men hunden beskrivs också som aggressiv (utfall) mot så gott som alla hundar.

Om det går att göra något åt är ju svårt att säga (håller med dig om att om det handlar om könsbunden aggressivitet så är det inte en situation man bör hålla på och ta risker i), men något (annat än de gör nu) måste ju göras åt det för båda hundarnas skull...

Jag som fattade fel (som vanligt :o)!

Jag var väldigt förtjust i briarder en gång i tiden (insåg inte förrän jag började skriva i den här tråden hur länge sen det egentligen var som jag kände någon briard på närmare håll...), tyckte de var väldigt roliga. Men som sagt med skärpa och några av dem hade väl inte de stabilaste nerverna vilket ju inte är någon höjdarkombo... Könsbunden aggressivitet minns jag ärligt talat inte av, var det vanligt för 20-25 år sedan i rasen också? (Inte för att jag varken är eller var någon briardexpert precis, det var ju långt ifrån "hela rasen" som jag hade någon överblick över! :p)

Har de förresten blivit ovanligare också? Tror inte jag sett en enda på kurs eller träning på... evigheter?

Beror nog på var du är! Tycker jag ser en hel del här i värmland och hjärtat blir alltid lite varmare då.
De är roliga, påhittiga och älskar sin ägare. Men skärpa, nerver och könsaggressivitet är ingen bra kombo. Dessutom har det väl blivit si och så med aveln mot arbete. Jag levde inte för 25 år sedan så ska inte uttala mig om hur det såg ut då;) Tror dock att de var större:p
Dock tycker jag inte att den könsbundna aggressiviteten är något som diskuteras högt.

Beror nog på var du är! Tycker jag ser en hel del här i värmland och hjärtat blir alltid lite varmare då.
De är roliga, påhittiga och älskar sin ägare. Men skärpa, nerver och könsaggressivitet är ingen bra kombo. Dessutom har det väl blivit si och så med aveln mot arbete. Jag levde inte för 25 år sedan så ska inte uttala mig om hur det såg ut då;) Tror dock att de var större:p
Dock tycker jag att den könsbundna aggressiviteten är något som diskuteras.

Haha, ja då kan det vara lite svårt för dig att jämföra! :rofl:
(Herregud vad... ung alla andra har blivit! :p)

Det är ju absolut positivt om problemet diskuteras! Det hänger ju på aveln, och tar man inte fram problemen i ljuset blir nog inget gjort.

Haha, ja då kan det vara lite svårt för dig att jämföra! :rofl:
(Herregud vad... ung alla andra har blivit! :p)

Det är ju absolut positivt om problemet diskuteras! Det hänger ju på aveln, och tar man inte fram problemen i ljuset blir nog inget gjort.
Japp ;)

Hunden är nog en ganska typisk understimulerad briard med ägare som inte kan hantera den, men så länge de inte är beredda att göra några förändringar kan inte vi göra annat än att tycka. En mycket framstående uppfödare sa att briarder inte är några hundar man daltar med, de ska ha reglar som ska efterföljas till punkt och pricka. Då fungerar de bäst och mår bäst.

Den kvarlevande briarden av våra har väldigt liknande problem, hennes är dock extremt förvärrade pga borrelia men så länge hon inte behöver undgås med andra tikar och inga andra lösa hundar kommer fram går det bra. Det har gått över förväntan med min son också, även om hon tycker han är såååå tjötig.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
814
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 104
Senast: Hermelin
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
802
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod