behöver lite tips...

M

mubella

Har ett kallblodsto på elva år som inte gjort så mycket mer än gått lite på travet... Hon är jätte snäll att rida i skogen på, börjar bli lite mjukare att rida.
MEN hon är hemsk i stallet, bits så fort hon ser sadeln el så fort man rör hennes mage... Någon som har tips på hur man får de ur dom?
Vill även ha lite tips på hur man tränar in galoppen?
Är de någon mer som har samma problem?

Sv: behöver lite tips...

Jag tror att många här med mig kommer ge dig tipset att kolla upp om sadeln verkligen passar.

Se till att sadeln och gjorden verkligen passar och ligger bekvämt, och tänk över HUR du lägger på den och spänner gjorden.

Jag vet att många travare utsätts för ganska hårdhänt åtdragning av gjorden, så det kan vara något som ligger kvar sedan gammalt om den inte börjat nyligen.

Se till att ha en gjord som är såpass lång att du kan spänna den MYCKET löst första gången, sedan spänner du (sakta och försiktigt!) ett hål i taget med några minuters mellanrum tills du är redo att sitta upp.

Min häst har lite anlag för sadeltvång, så jag spänner först löst, sedan efter att jag satt på benskydden, sedan efter tränsningen, sedan precis utanför stallet, sedan precis innan jag hoppar upp, och så ytterligare ett hål om det behövs när jag ridit ca 100 meter.

Då får hästen chans att spänna av mellan dragningarna och det blir inte så obehagligt. :) Har även skaffat en rejäl, anatomisk lädergjord som verkligen passar hästen!

Är det bara vid sadling som hon bits och tjurar? Som Pinky sa - var försiktig vid sadling och hur du spänner gjorden. Kolla så allt passar ordentligt.

Är hon lika grinig vid rykt och allmän hantering?

När jag köpte mitt kallblodsto hade hon en sadel som inte satt bra.
Hon sparkade och högg efter en så fort sadeln kom fram. När jag skulle ta tag i gjorden kickade hon efter mej.

Jag bytte sadel och började göra allt långsamt och försiktigt med lite pauser.
Först på med sadeln och beröm.
Sen masserar jag henne i gjordläget och när öronen är framåt och hon ser avslappnad ut, så tar jag gjorden.
Drar åt den lite löst och berömmer. Gör sen andra saker och drar då och då.

Idag märker man knappt att hon varit så besvärlig vid sadling :)

Tack för alla svar... Men har testat allt detta som ni skriver och vi har provat olika sadlar hon har en bomlösa som sitter bäst på henne... Vi drar alltid bara ett håll åt gången... pratar lite med henne i mellan... Spänner alltid de sista precis innan jag hoppar upp... Men när man precis har hoppat upp rycker hon till med bakbenen som om hon skulle sparka, men sen går hon jätte snällt hela turen... Hon gillar även inte spön så tror inte hon haft de så lätt innan... Mycket hon gör är nog av rädlsa å osäkerhet.
Hon är en dam med mycket vilja och tror hon får göra som hon vill, å som jag skrev hon är elva men knappt hanterad sen hon gick på travet,mer än att gå in å ut ur stallet...

Men jag vet fortfarande inte om hon bara är grinig vid sadling (då ÄR det ju sadeln/sadlingen/dåliga minnen som stör henne på något sätt) - eller om hon är grinig i all hantering?

Är hon lätt att rykta etc, så borde sadelproblemet kunna lösas utan några extravaganta insatser. Sadeltvång är jobbigt, men går ju att hantera. Med tiden brukar sådant också släppa så länge sadeln ligger ok och hästen slappnar av vid sadling.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama