Behöver lite tips på prestationshopphingstar

Sv: Behöver lite tips på prestationshopphingstar

ok, ja jag trodde faktist det sär skarpa som Cagancho tex kom från Calido då det var så med Camaro M.

.

Väninnan har en Calido märr, den är så snäll så den är korkad mer eller mindre.
Alla avkommorna har också bra temperament, alla har olika ganska obesläktade pappor.

Vad gäller Camaro M så tror jag snarare skarpheten kommer från Landgraf. Sen tycker jag han är mer vaken än skarp, även om jag, som du, tog det för skarphet innan jag forskade vidare i det av ren nyfikenhet.

Personligen, vad gäller Calido söner så hade jag tagit Camaro M framför Cagancho vilken dag som helst eftersom jag tycker bättre om Camaro Ms stam. Sen finns det ju andra Calido söner som jag gillar betydligt bättre.

ang. chacco-blue, nu står det ju såklart still varför jag inte gillade honom men han var helt klart en kandidat 2009 som helt frankt valdes bort efter att ha sett honom live. har för mig att han kändes stor, grov det föll mig helt enkelt inte i smaken men det finns ju många andra som är storm förtjusta i hingsten och förra årets bruksprovvinnare 2010 Cohiba (Chacco-Blue - Acord 2) var inte heller den hingsten som jag gillade bäst av de som deltog dock tyckte jag att hans typ var bättre än faderns.... smaken är som baken

Cagancho är kastrerad o har om man ser till antalet avkommor fått fram en del bra men vare sig han eller Camaro har tillräckligt bra möderne för avel tycker jag.

Det är lustigt att de 3 man har användt här har gett skarpt o även lustigt att man fortsätter använda en sådan hingst om man är amatör men..info kanske ej går ut.

Vi gillar ju att använda unga hingstar som ej har presterat själva o som ej har toppmöderne i sverige o så länge det är så är det bara att beklaga o konstatera att det är lätt att det är mer lotteri än vad det hade behövt vara o lätt för de som har de stona som har just bra möderne att få fram avkommor som säljs för miljoner eller går bättre på tävlbanorna!

Att avkommorna tävlar är ej samma sak som att deras pappor är goda förärvare. Vill man ha en billig hingst så finns Pessoa som står här o som har bra möderne o har gett bra ulands o har bra möderne.

Väninnan har en Calido märr, den är så snäll så den är korkad mer eller mindre.
Alla avkommorna har också bra temperament, alla har olika ganska obesläktade pappor.

Vad gäller Camaro M så tror jag snarare skarpheten kommer från Landgraf. Sen tycker jag han är mer vaken än skarp, även om jag, som du, tog det för skarphet innan jag forskade vidare i det av ren nyfikenhet.

Personligen, vad gäller Calido söner så hade jag tagit Camaro M framför Cagancho vilken dag som helst eftersom jag tycker bättre om Camaro Ms stam. Sen finns det ju andra Calido söner som jag gillar betydligt bättre.

Lite OT men vad är skillnaden mellan vaken och skarp? Vart läste du? *nyfiken och vill lära mig*

Skarp är för mig en häst med massa humör, som kanske är lite otillräknelig, en som inte samarbetar om man inte tar den medhårs bra ex är väl Baloubet. En vaken häst har mycket energi och power att vara svår.

Vad menar du med vart jag läste?
Jag såg till att se hingsten/avkommor och omvärderade då min åsikt, efter att tidigare varit fast besluten om att han var alldeles för vass för mitt vassa sto.
Svårt det där med humör på vissa hingstar, man läser och tar del av andras erfarenheter (ibland bara grundlösa åsikter) men sen träffar man hingsten och ändrar sin egen uppfattning till något helt annat.

Nu är inte någon av Calido sönerna som diskuterats några jag skulle använda mig av även om jag kan tycka att de inte är några skit hingstar för det, personligen tycker jag att Crelido är den absolut mest intressanta.

Jag missuppfattade, när du skrev att du forskade vidare om det läste jag det som att du hade läst det :D

Liknande trådar

Avel Nu står det mer eller mindre helt klart att jag och syster har ett sto att betäcka... Då kommer vi ju till det eviga besväret med...
2
Svar
30
· Visningar
2 204
F
Avel Leker lite med tanken om att betäcka mitt sto kanske till våren eller nästa år. Så vad kan ni ge mig för tips, fick avliva mitt...
2
Svar
28
· Visningar
2 379
Senast: gragge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka