Behöver lite tips på prestationshopphingstar

Sv: Behöver lite tips på prestationshopphingstar

Jag kan inte se ditt stos stam så vet inte om någon av de hingstarna jag nämner är för nära släktade.

Låter intressant. Han ser ju väldigt trevlig ut.
Frågan är bara vad som är vettigast. Satsa på en världshingst som bevisat sin nedärvning, eller våga sig på något nytt... hmm inte lätt.

Lux Z är väl nästan den hingst det lutar mest åt för tillfället.
Vad tror ni om den kombinationen??
Diarado gillar jag skarpt och även hans far Diamant.

Mitt sto är e. Forrester (For Pleasure - Landadel) - Espri - Winnetou - Wulf. Så det är ingen hingst som är för närbesläktad av de som nämnts.

Min lista för tillfället ser ut så här:
Lux Z
Cardento
Lord Z
Chacco-Blue
Plot Blue (beroende på spermakvalitet)
Heartbeat
Zirocco Blue VDL
Kannan
Dobel's Cento (hur är det med hans spermakvalitet??)
Sandro Boy
Diarado
Diamant de Semilly

Ni får hojta till om det är någon hingst som ni tycker är fel. Är det någon kombination som ni tror mer på?? Positiva och negativa reflektioner?? Fler förslag??

Sandro Boys sperma är inte bra och han hade jag inte vågat chansa på även om jag gärna haft en avkomma efter honom.
2010 betäckte han tre ston och inga blev dräktiga.

Okej, då försvann han från listan då. Synd på en fin hingst :(

Ska du själv ha avkomman eller sälja? Har du tittat på berlin? Han är en ganska grov herre. Men tävlingsresultat to die for. Ska du sälja avkomman skulle jag försöka göra den så exclusiv som möjligt just pga marknaden du har dock redan fördel då ditt sto har presterat så pass bra att avkomman kanske står ut ända även utan den hetaste pappan.

Tanken är att fölet ska behållas. Men är alltid en fördel med hyfsat lättsåld stam, om den inte verkar hålla måttet ;)

Ja Berlin har jag ju glömt. Han gillar jag skarpt, känns ju inte helt fel med lite "Cassiniscoop" på henne.

Ja jag skulle satsa på en mer exclusive hingst för hur dålig än marknaden blir kommer alltid en viss grupp ha pengar känns mer som köpare i mellanklassen försvinner då de måste vara mer noggranna var de placerar sina pengar. Ska du göra föl i sverige eller åka till tyskland? För visa hingstars sperma klarar inte av transporten... T.ex sandro boy, plot blue dock svårt att veta efter bara en säsong i sverige och förra året hade han ett intensivt schema med bl.a WC och det kan ju påverka kvaliteten. Jag har haft tur med lux Z och fått dräktigt de gångerna jag har använt mig av honom tack vare bra veterinär och god sperma. Diarado hade problem med sperman 2009 men det påstods bero på tekniska problem med förvarningskärlen.

Lord Z har jag också varit sugen på dels för hans goda resultat och höga fullblods %. Att han inte valdes berodde mycket på hans kvadratiska modell och mitt eget sto också gick åt det hållet. Men 2009 hade han 100% dräktigt enligt hingsthållaren.

Efter att ha sett chacco-blu i falsterbo 2009 gick han bort för min del. Var inte imponerad. Men smaken är som baken och ganska länge sen jag såg honom live.

Jag tror på att blanda tyskt och franskt så diamant de s... Har jag också tittat på. Snygg hingst med fina resultat.

Tack för lite förslag. Du kom verkligen åt mina två hmm hingstar :grin:
Calido har jag inte sett mycket kul efter (erkänner att jag inte sett jättemycket), men jag byter gärna uppfattning om du kan motbevisa mig. Finns det någon film på honom?? Filmer på avkommor??

Balou du roet borde lämna mycket bättre än vad han gör, men jag har verkligen inte sett en enda häst under ryttare som tilltalar mig. Liksom den här inte heller gör, förutom att den är snygg. Trevliga hästar men inget mer enligt mig. Men smaken är som baken... ;)

Med risk för att ses som "jävig" i diskussionen runt Calido´s förärvning,då jag importerar hingstens semin till Sverige,vill jag ändå klargöra vissa "missförstånd" ang hingstens förärvning i denna tråd:

Calido används i stor utsträckning som typförbättrare i Holstein på ston med Capitol-blod.Han änvänds i hela Europa för att förbättra ridbarheten/typen.Drygt 100 avkommor tävlar i 1,60-hoppning,ett 20-tal tävlar S-dressyr.Samtliga av hans ca 8 nygodkända söner under 2010 låg mkt högt i bedömningen för bla typ och exteriör.

Calido verkar inte ha tillfört så mkt storlek till sina avkommor här hemma.

Hans söner Camaro M och Odermus kan nedärva ett ganska skarpt temperament,vilket enligt sakkunskapen går tillbaka till deras möderne.Båda dessa söner är själva mycket trevliga i sitt temperament.

Kan varmt rekommendera utgåvan av "Ausgewälte hengste" 2008/2009 om någon vill fördjupa sina kunskaper om Calido I.

Ja jag skulle satsa på en mer exclusive hingst för hur dålig än marknaden blir kommer alltid en viss grupp ha pengar känns mer som köpare i mellanklassen försvinner då de måste vara mer noggranna var de placerar sina pengar. Ska du göra föl i sverige eller åka till tyskland? För visa hingstars sperma klarar inte av transporten... T.ex sandro boy, plot blue dock svårt att veta efter bara en säsong i sverige och förra året hade han ett intensivt schema med bl.a WC och det kan ju påverka kvaliteten. Jag har haft tur med lux Z och fått dräktigt de gångerna jag har använt mig av honom tack vare bra veterinär och god sperma. Diarado hade problem med sperman 2009 men det påstods bero på tekniska problem med förvarningskärlen.

Det är väl lite så mina tankar också har gått. Att det är lika bra att försöka göra en lite exklusiv fölis.
Att seminera henne i Tyskland är en möjlighet, men det är klart att det är en bit (Uppsala) så att kunna seminera henne här är väl att föredra. Men som sagt hittar jag rätt finns både möjlighet och viljan att köra ner henne dit.
Men med Lux är det väl ingen skillnad, för han står väl på Irland eller??

Vad var det du inte gillade med Chacco-Blue??

Med risk för att ses som "jävig" i diskussionen runt Calido´s förärvning,då jag importerar hingstens semin till Sverige,vill jag ändå klargöra vissa "missförstånd" ang hingstens förärvning i denna tråd:

Calido används i stor utsträckning som typförbättrare i Holstein på ston med Capitol-blod.Han änvänds i hela Europa för att förbättra ridbarheten/typen.Drygt 100 avkommor tävlar i 1,60-hoppning,ett 20-tal tävlar S-dressyr.Samtliga av hans ca 8 nygodkända söner under 2010 låg mkt högt i bedömningen för bla typ och exteriör.

Calido verkar inte ha tillfört så mkt storlek till sina avkommor här hemma.

Hans söner Camaro M och Odermus kan nedärva ett ganska skarpt temperament,vilket enligt sakkunskapen går tillbaka till deras möderne.Båda dessa söner är själva mycket trevliga i sitt temperament.

Kan varmt rekommendera utgåvan av "Ausgewälte hengste" 2008/2009 om någon vill fördjupa sina kunskaper om Calido I.

Som jag sagt tidigare faller inte de Calidoavkommer jag sett MIG i smaken. Vet att det är en jättebra hingst som lämnat mycket bra. Men hittills inte någon hingst som tilltalat mig.
Men du som har koll, tror du att Calido skulle komplettera mitt sto bra?? Är han det jag söker?? Jag är som sagt öppen för att byta åsikt om honom.

ok, ja jag trodde faktist det sär skarpa som Cagancho tex kom från Calido då det var så med Camaro M.

Vet du hur många avkommor han har?

Ser att det är en del i Basel på webbtvn :)!

Måste bara säga att Heratbreaker o kannans avkommor som jag sett i dag verkligen är fina! Kannan verkar ge finare än vad han är.

ok, ja jag trodde faktist det sär skarpa som Cagancho tex kom från Calido då det var så med Camaro M. Ibland tror man fel,ser du;)

Vet du hur många avkommor han har? Nej,vet inte det faktiskt,men visst är de många-över hela klotet

Ser att det är en del i Basel på webbtvn :)!Tyvärr har både Noblesse M och Coupe de Coeur varit väldigt skadedrabbade,framförallt CdC-gått omkull vid tömmning och vart en av de hästar som fanns i L.Beerbaums lastbil då den körde av vägen på Autobahn,dock verkar de båda vara på väg tillbaka:)

Måste bara säga att Heratbreaker o kannans avkommor som jag sett i dag verkligen är fina! Kannan verkar ge finare än vad han är.
Actionbreaker är min absoluta favorit e HB.Kannan´s sperma var jag på jakt efter för 3 årsedan faktiskt-lämnar fantastiska sporthästar,bara att gratulera att han nu finns tillgänglig här hemma!!!

det kan jag skriva under på att iaf Odermus lämnar skarpa avkommor. Jag vet iaf två Odermus-avkommor som är otroligt skarpa, jag har själv en åring efter Odermus och hon är ännu ung, men det känns som att hon kommer bli skarp, hon har iaf inte visat motsatsen ännu ;)

Senast ändrad:

det kan jag skriva under på att iaf Odermus lämnar skarpa avkommor. Jag vet iaf två Odermus-avkommor som är otroligt skarpa, jag har själv en åring efter Odermus och hon är ännu ung, men det känns som att hon kommer bli skarp, hon är väldigt "vaken".

Odermus lämnar typiska moderna holländska sporthästar,mkt kapabla,men hästar för proffs.

Odermus lämnar typiska moderna holländska sporthästar,mkt kapabla,men hästar för proffs.

Jag ska erkänna att jag inte är proffs men samtidigt har jag kommit överrens med mig själv att OM hästen, när hon är äldre, är mer kapabel än mig/för svår kommer jag inleda samarbete med proffsryttare.

Ja ibland tror man fel :). Han ger väldigt trevlig gallopp o modell men coup de cour är iofs grov men det är kanske mödernet.

Accoradoblodet är jag mkt nyfiken på då Donnas dotter är efter honom o Acodetto o Acantus GK verkar vara fina hingstar om man skulle på samma kombination när nu när hon ska betäckas om hon blir kvar hos mig. Annars får jag nöja mig med att köpa loss den dottern hon har o ha en Accoradodotter. Han ( accorado) dog ju tidigt men ngn som vet hur tidigt o hur många han hann få?

ja Hertbreaker är ju lite för skarpt på min men har man ett lite mer större sto som behöver gummi o som har storlek o just det blodet skulle jag ej tveka. Hans son harley är ju verkligen "ponny" o jag skulle nog våga mig på honom om han fanns på fryst men han har ju ej gått så stort ännu o ska nog gå till ston med mkt Scoope..

Ja svårt att välja i år lär det bli med alla fina hingstar på G o ej så många ston :)!

Båda mina lux z avkommor har gjorts i sverige finns super semin station ganska nära uppsala. Jag gillar calido och har kvar sperma som jag hoppas på att kunna använda i år, men det stoet jag tänker på har varit lite kinkig att få dräktig och är livrädd för att slösa bort sperman. Tyskland tänkes mer på då du funderar på några hingstar vars sperma inte verkar klara transporten och såklart mer hingstar att välja på och billigare. Finns ju många häftiga hingstar som har en massa regler som man måste uppfylla för att få använda dem.

Liknande trådar

Avel Nu står det mer eller mindre helt klart att jag och syster har ett sto att betäcka... Då kommer vi ju till det eviga besväret med...
2
Svar
30
· Visningar
2 204
F
Avel Leker lite med tanken om att betäcka mitt sto kanske till våren eller nästa år. Så vad kan ni ge mig för tips, fick avliva mitt...
2
Svar
28
· Visningar
2 379
Senast: gragge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025