Alltså förlåt men jag kan inte hålla mig. SJÄLVKLART är du inte ”jobbig och krävande” för att du har behov, känslor, krav.
Det som slår mig är att du hela tiden verkar höra fakta - du listar själv upp punkterna tråden igenom, vi bara upprepar dem, och då argumenterar du emot - men sen vid slutsatsen gör du en tvärgir och är vips tillbaka på ruta ett. Men för att sammanfatta fakta utan dömande: Du är missnöjd med situationen som den är. Du mår inte bra. Du får inte det du behöver i den här relationen. Du anpassar dig och blir arg och känner dig orättvist behandlad eftersom du anpassar dig mer än du egentligen vill, och ser att han inte anpassar sig alls. Uppenbart är att den här mannen antingen inte kan eller inte vill ge dig det du vill ha. Det är kanske inte så det var förr, men det är så det ÄR NU. Ni vill helt enkelt inte samma sak, annars hade ni haft en någorlunda fungerande relation nu. Så. Slutsatsen är nog uppenbar för de flesta av oss i tråden. Men här vrider du på ratten och far rätt ner i diket. För din slutsats är du ska ANPASSA DIG ÄNNU MER. Du tror att det du behöver ”jobba på” är att trycka ner dina behov ännu mer, göra dig ännu mindre, kräva ännu mindre. Du vågar inte ens skriva ett sms och be honom klargöra om han kommer eller inte. Det är HELT ABSURT. Sedan vrider du ibland på ratten åt andra hållet och tycker att han ska ”lära sig” av tidigare relationer, förändra sitt beteende och nu leverera i relationen till dig.
Om du fortsätter köra rakt fram istället hamnar du i en rimlig slutsats. Den är att sluta välja en människa som inte väljer dig. Det är smärtsamt, så smärtsamt att du inte vill ta i det utan hellre skriver på ett helt FÖRBLUFFANDE sätt att du och den här mannen ”matchar perfekt” (förutom den fundamentala inkompatibilitet som du beskriver i hela tråden), och hellre fortsätter göra våld på dig själv (och sedan, bittert, för det blir man, kräver att han ska göra detsamma). Men det alla säger (förutom en, som verkar ha ganska destruktiva relationer själv) är att du inte kan tvinga honom att ge dig det du vill ha - men vi säger INTE att du inte förtjänar det du vill ha och att det du vill ha inte är HELT JÄKLA RIMLIGA SAKER. Det betyder INTE att du ska förminska dig själv ännu mer, eller att du inte har rätt att ha åsikter och behov och önskemål och krav. Det är slutsatsen DU drar. Alla vi andra drar slutsatsen att du bör acceptera fakta och sedan börja kräva att dina partners tillgodoser dina behov och välja bort folk som inte gör det.
Många av oss har nog befunnit oss i situationer som liknar din. Vi är inte ett gäng professionella tyckare som bara vill kritisera eller döma eller få dig att känna dig dålig. Tvärtom. Vi känner med dig! Med det sagt vill jag bara ge dig en liten hint i all välmening: hela den här tråden, hur du resonerar och väljer vilka svar du släpper in, hur du hela tiden lägger all din energi på att försöka lista ut honom, känna och tänka dig in i honom, känns för mig inte som en del av ett konstruktivt beteendemönster, utan ett destruktivt eller åtminstone icke konstruktivt sådant. Mao. Den här tråden är en del av problemet. Ruminating. Det är en del av den anknytningstyp du försöker ändra på. Du kan inte ändra på den med mer av samma beteende.
Tipsar om anxiousheartsguide på instagram. Även sitwithsharon (se tex aktuellt inlägg om Breaking Down Fantasy Thinking In Relationships).
Du är inte ensam om att behöva jobba med saker. För mig består tex kvällens övning i att sätta den här tråden på ignore. Lycka till med allt och som sagt, jag förstår och känner med dig och jag dömer verkligen inte