Behöver lite råd.

Vita_N_6520

Trådstartare
Min häst fick juverinflamation i onsdags och ska nu mjölkas ur lite varje dag och ges spruta 1 g/dag. Problemet är bara att inget av det går längre. :crazy:
När man tar på juvret sparkar hon ordentligt. Alltså för att träffa/sparka bort en.
Igår kunde jag bara massera lite lätt, mer kom jag liksom inte åt. Hur viktigt är det att mjölka ur? Massera går ju som sagt lite men det kanske inte räcker?

Sen problem nr 2 är pencillinsprutan. I förrgår gick det ganska bra, men igår blev hon halvtokig. Ruskade sig, gick på mig lite och började småstegra. Och jag misstänker att det inte kommer bli bättre idag.
Några tips angående det?

Alternativet är ju att avbryta behandlingen och försöka få ut pencillin i annan form (för det finns väl?) på måndag. Om det inte går att spruta ikväll alltså, ska försöka få hjälp av nån mer som kan hålla henne..

Sv: Behöver lite råd.

Usch, avundas dig inte.

Jag har haft ett sto som fick juverinflammation och jag doppade händerna i varmt vatten så jag inte skulle vara det minsta kall, innan jag masserade. Nu var hon oerhört förlåtande och stod som ett ljus tills det inte gick längre och då petade hon undan mig försiktigt med bakhoven...hon var strålande god, lilla donnan. Veterinären var rent snopen och han sa att går det inte så går det inte men det är bra om det går...kryptiskt men inget konstigt alltså om det är omöjligt och inte livsviktigt då...

När det gäller att spruta så hade jag ett hysteriskt arabsto några år senare som var hemsk, alltså hon slängde sig hysteriskt så fort hon såg sprutan. I det fallet fick en medhjälpare börja med att massera henne tills hon slappnade av och sen täckte hon ögat och örat när jag kom med sprutan. Gick rätt bra då även om hon genomskådade oss som regel men jag hann spruta iallafall ;) ...det viktiga i hennes fall var ju att vi även körde med samma massage olika tider utan att spruta så att hon inte kunde räkna ut vad vi höll på med.

Jag håller tummarna för att det ordnar sig med din tös!!

Ja jag använde en varm trasa när jag masserade. Vet du när det onda brukar ha försvunnit? Känner att jag nog måste vänja henne vid att få ta på juvret igen, men vill inte börja förrän det är smärtfritt.

Spruta gick inte alls igår. Det är nålsticket hon blir tokig av. Igår gick det inte alls. Förstår inte varför hon blir så tokig. Första sprutan gick ju bra.

Men tack och lov så är juvret nästan i normal storlek nu. Får hoppas det fortsätter gå åt rätt håll.

Om juvret nästan är normalt har den värsta smärtan troligen släppt. Det gör som ondast när det är spänt och svullet. Låter bra att det går åt rätt håll så ta du ett snack med veterinär om alternativ till spruta.

Fortsätter hålla tummarna för god bättring :)

Nu har jag ju endast erfarenhet från juverinflammationn hos kor, och det är kanske inte exakt samma sak.. MEN

Det viktigaste då är att mjölka ur! Helst flera gånger om dagen. Jag tycker även att jag har sett en skillnad om man smörjer med liniment (minns inte exakt vad det var för något) och masserar in det innan.

På kor är det i alla fall så att om du inte mjölkar ur eller behandlar så lär den juverdelen dö.

Säger som vanligt EMLA BEDÖVNINGSALVA 1 timme innan man sticker pållen kan göra underverk om det nu inte redan är försent ...

Varför har man inte detta i tanke om man märker att hästen är rädd och spänner sig och ser till att ha Emla i sin reservplan..

Det är många hästar som man kunde unvika denna stickrädsla om man vill undvika dessa konflikter .

Mia

Min häst fick juverinflamation i onsdags och ska nu mjölkas ur lite varje dag och ges spruta 1 g/dag. Problemet är bara att inget av det går längre. :crazy:
När man tar på juvret sparkar hon ordentligt. Alltså för att träffa/sparka bort en.
Igår kunde jag bara massera lite lätt, mer kom jag liksom inte åt. Hur viktigt är det att mjölka ur? Massera går ju som sagt lite men det kanske inte räcker?

Sen problem nr 2 är pencillinsprutan. I förrgår gick det ganska bra, men igår blev hon halvtokig. Ruskade sig, gick på mig lite och började småstegra. Och jag misstänker att det inte kommer bli bättre idag.
Några tips angående det?

Alternativet är ju att avbryta behandlingen och försöka få ut pencillin i annan form (för det finns väl?) på måndag. Om det inte går att spruta ikväll alltså, ska försöka få hjälp av nån mer som kan hålla henne..

Hej!

Detta låter verkligen inte kul..
Det låter lite farligt att du inte har någon medhjälpare då du beskriver att hästen vill sparka bort dig..
Jag tycker absolut att du bara ska göra detta med en medhjälpare (rutinerad) och sedan om hon försöker sparka igen, ta upp och håll i en hov - kanske är framhov att föredra om hon sparkar med bak.. då ska hon ju inte lyckas sparka om hon bara får stå på 3 ben.. i värsta fall får du väl bremsa henne..

men det bästa är ju att försöka massera som det andra skriver och få henne lugn och avslappnad.. Men för din säkerhet så råder jag dig att göra som jag skrev ovan!

Lycka till :)

Usch, hoppas hon blir bra snart!

Nu vet ju inte jag hur ni går till väga vid sprutningen... Men om du enbart håller i kanylen - utan att visa någon sprutdel innan - och kupa handen med kanylen dold. Stå och klia och stryk med sidan av handen och när hon slappnar av - stick snabbt in kanylen och fortsätt stryka lite. Sedan är det "bara" att koppla på sprut-grejen.

Lycka till!

Ja man har det antagligen inte i åtanke om man aldrig behövt använda något sådant och aldrig hört talas om det.
Hästen var ju heller inte omöjlig innan utan det kom på/efter 3dje sprutan.

Jag kan lova dig att hästar kan sparka med ett ben lyft. ;)
Och kommer de inte åt ordentligt så hoppar de på ETT ben ooch försöker sparka med båda bakbenen istället. Så gjorde min.

Försökte även bremsa (Vilket jag inte gillar egentligen...) och det var en ännu dummare idé på denna häst.

Testade den metoden också men det hjälpte inte. Nästa gång vi måste spruta kanske det går, men nu visste hon ju hela tiden vad som var på g.

Ja man har det antagligen inte i åtanke om man aldrig behövt använda något sådant och aldrig hört talas om det.
Hästen var ju heller inte omöjlig innan utan det kom på/efter 3dje sprutan.

Nej det förstår jag men Emla salvan är super att ha på och bedöva innan kostar iof endel men det är det värt och man slipper mycket problem :)

Skönt att det nu gått bra och hon mår bra ,
Mia

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 928
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 686
Senast: Kjerulfia
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så... 2
Svar
26
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka