Behöver lite ideér till aktivitet åt minishettis

S

Sjunior202

Jag har en 4årig minishettis hemma som skulle vilja göra lite mer om dagarna än att bara gå promenader och lite trickträning, men tyvärr så kan jag inte komma på något roligt och göra med henne, så jag ber er om hjälp?*? :)
Hon är varken inriden eller inkörd så jag har funderat på och påbörja lite sånt med henne, men vill även att hon ska få göra något roligt och så hon får tänka lite.
Hon kan dom lättare konsterna,

Alla ideér är välkomna :)

Hoppas någon kan hjälpa mig lite. :bump::)

Sv: Behöver lite ideér till aktivitet åt minishettis

agillity^^ det är roligt för både häst och människa + att man får motion:) tränade det med min lilla b ponny som är ca 30 år förra sommaren för första gången och det ger en, en väldigt bra kontackt med hästen om man inte har grimskaft utan bara belönar efter varje hinder/ moment.

sen så är det bra att tömköra, om man inte har nån sele så kan man ta 2 grimskaft till en början och ha i tränset och gå vid baken på hästen, då kan man hålla mer koll på hästen då den är nybörjare.
att köra in en shettis är bra då man kan köra runt grannbarnen på sommaren^^

Som buck skrev, agility och tömkörning är super! Gå kurser för att lära dig mer och få inspiration..

Sedan tycker många shettisar om att hoppa, och det är också många som har superfin teknik! Så mitt tips är att löshoppa, och då inte bara det "vanliga" kryss - ett galoppsprång - stigsprång, utan variera, hoppa studs, eller bara trava/galoppera över bommar. Det beror ju helt på vad pållen fixar och om den tycker att det är roligt. Tänk bara på att börja försiktigt eftersom att ponnyn fortfarande är ganska ung.

du kan ockå kombinera tomkörning och inridning genom att ha sadel på hästen och ev en liten ryttare på när du tömkör,

Tack för svar :) Ska prova lite olika. Ja löshoppa älskar hon :) Det har vi gjort några gånger.

Sen så om du har en annan häst också kan du låta minishettisen följa med som handhäst.

Och som sagt agility är också att rekomendera! Har bl.a två b-ponnyer som jag kör agility med. Både roligt och ger bra motion. ^^,

agillity är verkligen härligt^^ min 30 åriga lilla b ponny tycker också om det, springer gnäggar runt hela banan bara för att få godis :p han har lärt sig att efter varje hinder så får han godis, och om han inte får det efter 2 hinder så blir han lite grinig^_^. sen så är det bra motion för urväxta ponnys :D.

tömkörning, longreining!, hoppa utan ryttare, agility, trickträning, lösarbete, leka med boll, gå promenad off road i skogen, lastträna, leka med pressenning mm.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar