Behöver lite hjälp! :)

E

Emmiz

Hej, Jag har en foderhäst som är en C-Ponny.
När hon ska galoppera så travar hon med bakbenen och galopperar med frambenen! Ibland får hon vanlig galopp men hon bryter ganska snabbt av till snabb trav!
När det går hemmåt så kan hon bocka & sticka ifrån mig! Snäälla det skulle vara jätte snällt med lite tips!!!!! :bow:

Sv: Behöver lite hjälp! :)

Men det är inget fel på henne..
och jag ska bara ha henne på foder i 2 månader till satt.. Då orkar jag inte fixa någon tränare!

Men det jag behöver är några tips på muskeluppbyggande övningar! :)

Finns långa trådar om det.

Vaddå inte orkar rida för tränare? Man kommer aldrig framåt om man inte tar hjälp.

Men jag har redan lite hjälp av hästens ägare, men jag ska ju bara ha henne i två månader till satt...

oavsett om du ska ha hästen 2 mån eller 2 veckor så är det alltid ide ( inte minst för att du då har chansen att lärar dig hur du ska agera och utvecklas som ryttare ) att ta hjälp av tränare när man inte klarar av saken själv. vet du att hästen är frisk och inte har ont någonstans och så som du beskriver så brister ju kunskapen/utbildningen en del.

när hästen fattar galopp så gör den det bak, lämpligt genom en halvhalt. tar inte hästen halvhalten så "ramlar" den i galopp efter en stunds drivning. fortsätter hästen trava bak så har du ju inte bakkärran med dig alls.

Men det är inget fel på henne..
och jag ska bara ha henne på foder i 2 månader till satt.. Då orkar jag inte fixa någon tränare!

Men det jag behöver är några tips på muskeluppbyggande övningar! :)

Jag tycker nog att du SKA orka skaffa tränare även om det bara är för två månader. Varför har du tagit hästen på foder? :confused:

Här får du dock ett tips - luta dig INTE framåt i galoppfattningen och fatta galopp bakifrån genom halvhalt. Troligtvis bär inte hästen sig själv i galoppen och behöver byggas upp - därför ska du bara galoppera några språng, bryta av till trav, fatta ny galopp, bryta ned till trav osv - gärna på volt. Det är viktigt att hästen går i samma form i båda gångarterna. Du måste hjälpa hästen här eftersom det verkar som den inte riktigt bär sig själv. Det är ett sätt att bygga upp hästen - men vänta dig inga snabba mirakel, det tar tid att bygga upp en häst som inte bär sig själv.

Rid ut i skog och mark i kuperad terräng - det är muskeluppbyggande. Börja från skratch.

Ja.. men aja..Ingen fattar..
Men tack för tipset!! :]

då får du ju förklara dig bättre/tydligare vad för hjälp/tips du vill ha ;)

men av det du skrivit så låter det som om "hjälpen" är bättre lydnad/utbildning av såväl pållen som ryttaren

Det låter som pållen rusar in i galoppen. Prova med att fatta galopp från stillastående eller om du travar - långsammare än nu. I den stund du fattar galopp - sitt ner, titta upp i taket (eller himlen om du är ute). 1. 2 .3 - gaaaaalopp! Det funkar!

Svarar båda..

Ja, Jo jag brukar fatta galopp från halt, Skritt och trav men hon är ju själv väldigt seg av sig!
Jag brukar så klart sitta ner också när jag fattar galopp.,
Det har blivit bättre, Idag galopperade jag på en volt på från halter o.s.v.. Men det märks att det är lite kondition som måste sättas dit nu! :)

- Så om nån har några bra konditions tips skulle det vara bra! ;)

Vad bra att det går framåt för dig!!!

Litet förtydligande vad jag menade - jag tvivlade inte på att du sitter ner. Min poäng var att fattningen blir tydligare om du tittar upp samtidigt som du fattar galopp.

Det finns det olika sätt att göra dem (fattningarna). En del "prioriterar" yttre, andra inre skänkel. För min del känns det mest logiskt med den yttre om man tänker att galoppen börjar med bakre benet - men där finns det olika synpunkter.............. och i själva fattningen använder man ju båda!

När det gäller konditionstips har du fått de bästa från Potbellie.

finns massor med trådar om konditions övningar :) titta där!

Okej!
Men jag märker ju som att det är lättare för henne att få bra galoppfattning på ridbanan men jag ska försöka träna henne på fattningarna ute i skogen mer! :)
Imorgon hade jag tänkt att jag ska köra en kort lite brant backe som finns ute i skogen som jag kan bygga lite kondition/muskler av! :D

Tack för fin arådgivande tips!!! :)

Låter som att hon antingen inte orkar gallopera eller att hon har en låsning i ryggen. Kolla upp med et,bygg upp hennes styrka och skaffa tränare

Ah,
Det är så att hon inte orkar galoppera.

Hej, Jag har en foderhäst som är en C-Ponny.
När hon ska galoppera så travar hon med bakbenen och galopperar med frambenen! Ibland får hon vanlig galopp men hon bryter ganska snabbt av till snabb trav!
När det går hemmåt så kan hon bocka & sticka ifrån mig! Snäälla det skulle vara jätte snällt med lite tips!!!!! :bow:

Oavsett vad du tycker så borde du skaffa tränare.. de e inte bara för hästens skull du lär dig själv väldigt mycket på de och det du lär dig kan du ta med dig till nästa häst. POavsett om du bara ska ha hästen 2månader till så är de lönt o skaffa tränare.. 2Månader är änd 61 dagar.. Så själv tycker jag inte att de skulle skada.. Även om de går framåt så vet tränarna bäst och dom kan många övningar som kan förbättre både dig och din häst...

Jag går på ridskola och Dressyrsatsning så att jag lär mig ju av det mkt!! :grin:

1. Kolla upp hästen
2. Ta hjälp av någon
3. Sakta av så fort det blir fel, ge ny fattning och beröm när det blir rätt, satsa på att hon ska galoppera både fram och bak och skit i omdet blir rätt galopp osv

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar