Behöver lite hjälp och goda råd.

Masse

Trådstartare
Tvärt emot vissa andra på det här forumet som letar fel inom travet, så tar jag steget in i trav världen istället.
Jag har fått låna två ston som jag ska ta föl på. Har ju innan bara hållit på med ridhästavel så själva det gemensamma runt om med betäckning, dräktighet, fölning m m det har jag koll. Det som jag inte är så hemma på och försöker lära mig är att välja ut "rätt" hingst.

Har förstått att man har en annan syn på inavelskoefficienten inom travet än inom andra raser. Så vad kan man anse vara acceptabelt i IC? Inom halvblodsaveln anses det ju vara mycket när det ligger runt 6.

Sedan kommer ju den ständiga frågan om val av hingst. Börjar ana mig till att det inom travet finns flera olika inriktningar även om det är samma sport det handlar om. Så när det gäller bägge mina ston så tycker en del att det stoet är det som ska vara i avel och inte det andra och nästa man frågar säger tvärt om.
Jag mottar tacksamt idéer, råd, synpunkter och tips.

Stona det handlar om är:
Bea Tempest G.L. http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=Bea+Tempest+G.L.
Ostartad själv p g a en ägarkonflikt och är nu 5 år. Men hon har en helsyster som gjort hyfsade starter och som fortfarande är aktiv.

Love Call http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?trotter=495334&existing=S%F6k&lang=swe&breed=warm
Efter som till och med jag känner till hennes mamma antar jag att de flesta här har lite koll henne. Hon har tidigare fått två föl det äldsta är två år i år och de yngsta då fött -08

Det jag kommit fram till som ett bra alternativ på pappert är Juliano Star. Men jag har förstått att han kanske inte i verkligheten är det optimala till Bea. Hon är ganska hård själv och tydligen har inte heller Juliano den bästa fertiliteten. Så efter som hon inte haft föl tidigare kanske man ska satsa på en i det fallet lite säkrare hingst, till Love Call borde han passa bättre tror jag.

Som ni förstår är jag ju helt ny på det här och tar tacksam emot all hjälp jag kan få. Speciellt när det gäller hingstvalen för det måste finnas massor av hingstar som jag inte upptäckt ännu. Men jag ju också förstått att vissa blir fullbokade och att man måste vara ute i tid.
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

VÄLKOMMEN Masse till travsporten, travaveln och framförallt travforumet! :banana:

Kul att du tänker satsa på uppfödning. Det är ju hur spännande och intressant som helst.

Min tes om IC är helst inte med än 1/8, dvs 12,5%. Det är nog olika beroende på vem du frågar. Det finns hästar som tävlat utmärkt med över 19% och även de som legat nära "nollan" också, så det finns ingen "lag". Normalt för mig är att den är mellan 9-12%.

Bea Tempest G.L. - vad är det för storlek på henne? Jag misstänker att hon är rätt liten. Hennes syster Aces Light är väl väldigt liten, om jag inte minns fel. Kanske läge att sikta på en större hingst i så fall? Juliano Star gillar jag också. Han lämnar lite större avkommor. Psyket finns det de som har uppfattning om, men själv har jag inte negativa erfarenheter av det. Dålig fertilitet känner jag absolut inte till. Vårt sto tog sig med fryst på första försöket när vi använde honom, men det kanske bara var tur? Jag tror det kan vara ett bra val.
Vill du ha andra tips på franskstammade hingstar med storlek till Bea kan jag rekommendera/nämna Zerberus och ännu oprövade Olimede.

Love Call - jag tror även här att det med fördel går att satsa på en fransk hingst. Alf Palema har fungerat bra tillsammans med franskt och tar du en amerikansk hingst blir det lätt hög IC. Förutom redan nämnda "stora" franska hingstar, så gillar jag Korean, Look de Star, Love You, samt ännu oprövade Orlando Vici som jag tror mycket på tills han bevisat motstatsen.

Jag tror inte du behöver känna någon stress att boka hingstar ännu. Det är bara en handfull hingstar som tidigt blir fullbokade varje år, så det är nog ingen panik. Tänker du föda upp för att behålla eller sälja? Kan ju vara värt att ta hänsyn till när man väljer hingst.

Lycka till!
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Kul att man är välkommen:bow:

Efter som jag än så länge bara har de här stona till låns, så är ju drömmen att fölen blir stoföl. Som efter en kort men lyckad karriär på banan kan gå tillbaka till avelsboxen.:angel:
Men som sagt det är ju en dröm och man får ju vara realist också. Så det kan ju bli hingstföl likaväl som det blir superhästar kan det bli helt värdelösa även något mittemellan är väl mest troligt, avel är ju ett lotteri. Ju mer man förbereder sig ju större blir ju chansen för en vinstlott.
Har ju förstått att vissa hingstar är lättare att sälja avkommor efter än andra men men också att köparna inte riktigt vet vad de köper ibland. Så att de lätt kan missa en mycket bra häst för att den fel pappa.
I mitt andra liv med ridhästavel så är jag inte rädd för att testa nya hingstar eller gå egna vägar i valen. Ibland går det bra ibland mindre bra. Men jag är nog även här iallafall när det gäller Bea öppen för "friska" förslag. Med Love Call får jag bara en chans så där får jag nog mer gå på säkerhet. Bea är inte tidsbegränsad på samma sätt.

..och ja Bea är modell mindre. Har henne i karantän just nu för hon hon åkt med samtranport genom hela Sverige och jag tänker på smittrisken och mina dräktiga ston där hemma. För att hon inte skulle vara ensam så tog in mitt minsta halvblodssto som sällskap. Blev faktiskt lite förvånad över hur stort mitt "lilla" halvblod såg ut :grin: Men jag tror Bea har en bra modell/typ för trav men storleken bör nog bättras på.
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Frågan är:

Hur mycket får hingstarna kosta maximalt?

Och skall du behålla eller sälja?

Love you låter bra på Pamena märren
:D;)

AM
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Prisklassen kan man väl säga att jag håller mig i allafall under 100 000 och efter som det inte är mina ston så blir det inte heller tal om resor till Frankrike eller USA. Utan det får bli inom landets gränser och helst inte fryst. Fast det är för att jag hittills aldrig lyckats få dräktigt med fryst, så det är lite skrockfullt.

Sto föl gärna behålla för att då med tiden framtida avel. Hingstföl där är jag lite kluven egentligen för att behålla och starta känns lite lockande men en försäljning kan ju ge säkrare intäkter så att säga. Men troligen blir det med travfölen som med ridhäst fölen. Lovande stoföl sparas tills de går att utvärdera och hingstarna säljs om det finns köpare. Men jag har ju möjligheterna att hålla dem tills de är i ålder för att börja gå i träning om de inte blir sålda.

När det gäller Love You så är det någon som vet var man hittar uppgifter om pris m m?
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Love You kostar 6500 Euro...i Sverige.
(360 tusen i Frankrike)

Du hittar info på valneviken.se
Jättetrevliga farbröder där :D
Han är på fryst men har hittils haft suveräna skick.

Sedan är ju travaveln litet tvärtom ridhästaveln.

Man vill gärna ha hingstföl då det är större pengar i loppen.

Ett hingstföl, över lag, är också mer värd vid försäljning.

Det är bra att tänka framåt men häng inte upp dig allt för mycket.

Inom ridhästaveln så nämns ju bla. enbart pappa och morfar. Märren brukar vara totalt ointressant.

Så är det inte inom travet.

Där pratas det om mor och sedan far.

Därför är det inte lika enkelt med trav-aveln aveln.
Att då t.ex få ett stoföl som ostartad går sedan in i avelsboxen och att man sedan kan tjäna en slant på avkommorna.

Så gör man ju ofta inom ridhästarna...då prestation inte är lika viktig...eller tja..morfar är viktigare :D


Personligen skulle jag då satsa helt på Palema stoet då hon verkar ha ett bra möderne.


Försöker också tänka lite krasst.

Zerberus har Sissel Godiva

Men vad har han mer??
Om du får hingstunge..kan du sälja?


Ja du...svårt är det.

Hoppas på fler inlägg här..
AM
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Försöker också tänka lite krasst.

Zerberus har Sissel Godiva

Men vad har han mer??
Om du får hingstunge..kan du sälja?

AM
Zerberus:
Han har Xanthos Crown också. Hans första och enda "stora" kull har klarat sig bra, klart över medel. Tycker Zerberus är intressant till Bea i första hand för att han har storleken och kanske ett psyke som "väger upp". Sedan tycker jag också att han är prisvärd och "över medel" i förärvningen.

Svårt att sia om hur han står sig kommersiellt. Kanske svårt eftersom Bea i sig troligen inte är så kommersiell, så kan det bli svårsålt? Ska man behålla kan det vara ett bra val, tror jag.

**
En hingst som kommer att få många "plus" av uppfödarna i år är Enjoy Lavec som har en lägre fölavgift för stoföl. Tycker att fler hingstägare borde haka på den idén. Det är ju en bra hingst med storlek, så kanske det vore något för dessa ston? IC blir 12,8% (Bea) och 12,5% (Love Call), så det är ju acceptabelt.
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Jag som är hel novis har fått höra att Jobie stoet ska ha ett starkt möderne genom Gleeful Hanover som ligger ganska långt fram. Men som sagt det säger inte mig nåt själv.

Zeberus funderade jag mycket i början, men som du skriver så förstod jag att han inte har någon större potential för försäljning och att sedan inte är den snyggaste hästen gör ju inte saken bättre. Så ett föl efter honom får man nog vara beredd att behålla och själv sätta i träning. Kan ju bli en hit men ingen garanti.

Min tanke är inte att sätta ett stoföl direkt avel utan att låta henne starta först och kanske vid fem sex års ålder gå in i avelsboxen.

Lite kul det du skriver om ridhästar och ston stämmer ju väldigt bra på svenska köpare. Men utländska köpare är mer intresserade av just stolinjen och vilka prestationer som finns mödernet. Lite som du skriver en bra hingst har ju många avkommor men stona är ju mer begränsade så det gäller ju att välja rätt där istället.
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Ska väl inte avskriva Zerberus än då heller. Har hört från fler håll att uppfödare som tänker själv inte direkt förkastar honom. Om det inte är föl som "måste" säljas.

Hade varit enklare om det bara fanns en hingst att välja på!:rofl:
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Jag som är hel novis har fått höra att Jobie stoet ska ha ett starkt möderne genom Gleeful Hanover som ligger ganska långt fram. Men som sagt det säger inte mig nåt själv.
Både Gleeful Hanover och Glee Hanover är ju starka, men ska man tänka kommersiellt så beror det på hur en framtida katalogsida kommer att se ut för avkomman.

Modern, ostartad och detta blir första avkomman.

Mormor, inga tävlingmeriter och en avkomma som gått bra (hittills, svårt att veta när avkomman ska säljas. man måste ändå utgå från vad som är nu. just nu dålig startprocent bland hennes avkommor)

Mormors mor, ostartad och bästa avkomman har tjänat 380.000 kr och ytterligare två över 100.000 kr. Inget som direkt lockar köpare.

SEDAN kommer Glee Hanover och Gleeful Hanover. Det blir väldigt långt bak och jag tror inte att det är något som påverkar köparna speciellt mycket. De kommer inte ens att finnas med i en stamtavla i tre led som är normalt i auktionskatalogerna. Därmed inte sagt att hon är ett dåligt fölsto, men troligen inte kommersiellt gångbar.
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Ok det är bra fast inte för försäljning.
Då bör jag alltså välja en hingst till Bea som jag verkligen tror på och räkna med att behålla avkomman. Det som kan sälja i framtiden kan ju då bli egna eller syskons prestationer.
Har jag förstått rätt då?
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Det du ska resonera om är: Ska jag sälja eller ska jag behålla?
Ska du behålla kan du ju experimentera mer och kanske välja favorit.
ska du sälja är det marknaden som gäller.
Jag betäckte med hjärtat men blev sedan tvungen att sälja, då gick jag med en rejäl förlust, men jag var ändå nöjd med hingstvalet till detta sto-
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Jag som eg alltid vil säl har tänk som så att jag tar antingen en beprövad BRA hingst som lämnar lika bra ston som hingstar, alternativt en förstaårare som jag får föl ur dennes första kull, då måste dock hingsten vara väldigt intressant.
Jag skule titta på Juliano Star, dels för att han är i ropet i dag och dels för att han lämnar faktiskt bra avkommor.
Själv har vi en nybliven treårig märr som gick 15,7 som tvååring efter honom. Skarpa kan dom ju visst vara, men det är franskt överlag tycker jag och det krävs en viss "hand" att handskas o träna dom.

Välkommen förresten till travsporten och buketrav :D
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

..ett säkert kort än sålänge är ju allt Super Arnie,hög inavelskoff men super arnie avkommor går alltid att sälja av båda könen.
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Och så trippar lilla jag in med förslag, med franskt.. Home Alone - har väl inte gett nån stjärna, bäst är Partagas (?). Men "Hommie" är en mkt trevlig individ med bra hovar. träffade honom i somras på stuteriet när våra märrar var där, och han e en gentleman.

Men honom ska man betäcka med om man vill ha för hemmabruk. Det har iaf jag betäckt för.
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

..ett säkert kort än sålänge är ju allt Super Arnie,hög inavelskoff men super arnie avkommor går alltid att sälja av båda könen.


Men vad blir det då?? :eek:

Super Arnie med en skarp märr????
Stridsvagn med ett huvud som vevar runt p.g.a. hjärncellen är osams med sig själv? :devil:

Fy på Naffa så hon skriver..:mad: ;)

AM
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Funderar vidare på Bea.

Muscle Memory ger ju högt IC men i övrigt?

Vi har ett par sådana. Stora och rejäla och supertrevliga

AM
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

jaja, men resultaten talar sitt eget språk........:D

*martha med märr som har huvudet åt alla väderstreck*

har du läst hennes blogg ???
 
Sv: Behöver lite hjälp och goda råd.

Jätte skoj att så många engagerar sig i mina problem :bow:
Den här novisen tar till sig alla tankar och funderar så det knakar. Har många nya intressanta infallsvinklar
 

Liknande trådar

Trav Går lite halvt om halvt i tankar om att ev betäcka min Heidi i vår....Nån som har några ideer om Gift Kronos, So Perfect eller nån annan...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Buffe
·
Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 268
Senast: Cambrie
·
Trav Eftersom tråden till vilken hingst skulle handla om de som hade bestämt sig så gör jag en ny till mina sto (och givetvis även andras)...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 763
Senast: Snazzy_Millie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp