Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Varmblod90

Trådstartare
Hej
Jo det är så att jag har en vbl. travare som plötsligt har blivit otroligt het vid uteritterna. Det hela började i höstas men det var inte så farligt då..

Det är så att han(Kadde) är väldigt lugn och fin tills man vänder och ska hem igen. Då blir han helt knäpp i huvudet! Man kan inte stanna hnm, då slänger han upp huvudet och man blir nästan knockad. Om han stannar så står han helt lugnt och fint men när man skänklar så börjar han backar och gå inte frammåt även om man skänklar framåt, tyglarna är halvlösa.
Utan han vill bara gå på i 150 i skritt och fint på tygel. Om man ändrar ngt blir han som sagt tokig. Trava och galoppera är ett PLUS för hnm. Om man vill skritta på långa tyglar så blir han tokig, han vill ha stöd på bettet under hela ridturen.
För en vecka sedan var jag ute tillsammans med syrran(M) och brorsdotter(C). Jag red Kadde. Vi hade precis fått hem en ny häst, ett sto som M red. Och hon älskar att jobba med hästen hon rider så hon kan ibland rida före och så. Så även denna ggn så red hon iväg före mig och C. Jag sa till C att om hon vill trava så får hon göra det. Så hon travade iväg. Min häst är helt lugn, bryrs sig inte. Men så vill jag trava ifatt dem andra, och då blev han SKITstark. Jag bröt ner till skritt igen och ville göra halt. Han blev sur och backade. Jag gjorde halt ett par ggr och det började gå jättebra så jag tänkte det att "Jag gör en halt till sen trava jag ifatt dem andra" (som nu var ett par hundra m framför)
Det var då det hände! Han stannade jättefint, men när jag skulle skänklade hnm så började han backa, jag skänklade på, hade även ett spö jag använde två ggr men inget hjälpte. Helt plötsligt reser han sig och gå omkull, landar på sidan. Det hela gick så fort att jag inte hann reagerar. Men lite ont i bakhuvudet så hoppar jag upp på hästen igen och tar galoppfattningen och rider ifatt dem andra.
Dan efter hade jag väldigt ont i nacken/halsen på höger sida.

Jag rider på ett delat pelham som jag haft i över ett år. och han trivs jättebra med det. Och att det går inte rida med ngt annat eftersom han är så het och så otroligt stark! Vi har då dubbla tyglar för att kunna "regelera" så att säga.
Under vinter har vi inte kunnat rida dressyr med hnm då det har varit så blött. Vi har gjort en gräspaddock på fältet. Där kan vi bara rida när det är torrt ute.

Vi har gått och undrat vad detta kan vara. Sadeln passar så det är inte det. Bettet som sagt är heller inga problem med. Och han har inte ont ngnstans heller. Typ ryggen eller benen, sånt märker jag snabbt i såfall.
Jag vågar nu inte rida ut på hnm när vi är flera eftersom han blir så knäpp i huvudet. Man måste sitta på helkoncentration hela tiden. Man kan inte slappna av en sekund.

Snälla jag/vi behöver hjälp om vad vi ska göra. Som sagt så gör han bara detta på uteritterna när vi är på väg hemmåt! Detta har förvärrats sen hösten. Vi har aldrig tävlat eller ngt sånt på hemvägen. Bara travat och IBLAND tagit en galopp.
Jag vill kunna rida min lilla kille igen utan att vara på helspänd:( Jag verkligen älskar att rida hnm då han är så positiv på allt, och älskar att jobba.
Snälla hjälp:bow:

PS Jag vill ha snälla svar som kan vara till hjälp till detta bekymmer, INGET annat, Tack!
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

:eek: Jisses! Vilken tur att det gick så bra som det gick!

Är han helt "normal" i paddock/ridhus ridning? Ingen förändring där? Jag skulle nog ta och gå ut och gå med honom. Med träns, bett, delta och grimskaft. Möjligen ha med en stadig, stor bromskloss att ha framför. (Häst alltså :D). Gå en vanlig ridväg, undvik att vända rakt mot stallet. Gör halter, trava, halt, beröm, skritt etc etc. Du har ingen tränare du kan vända dig till annars? Svårt att göra en bedömning när man inte ser hru hästen beter sig.

Men lycka till och hoppas att Kadde blir sitt normala igen :bump:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja jag är väldigt glad att det hela gick bra, både för mig och hästen:)

Japp han är "normal" i paddocken (det ända vi har). Där är han så lydig och fin.

Ja det kan ju funka att promenera med hnm:idea: Ska börja med det.
Nope ingen tränare, men min mamma är jätteduktig så hon brukar ibland tränar mig. Men hon har heller ingen aning om vad detta kan vara. Som du säger är det ju lite svårt att göra en bedömning utan att se hnm. Jag hoppas att han kan bli till sitt normala igen, för han är en helt underbar häst i övrigt. Måste ju berätta vad han gjorde idag, jag är så stolt över hnm. Han hoppade 130 cm i löshoppning. Jag är så glad och stolt:banana:

Men JÄTTE Tack för tipset:bow:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

har också en vbl valack.. samma problem.. när dom travtränar så vänder dom upp innan start, detta sitter dock kvar i hästarna.. dom har oftast kvar tävlingsinstinkterna och vill gärna tävla vilket inte vi vill ;) försök så gott det går att inte bara vända utan rid en liten sväng in i skogen och villa bort honom innan ni fortsätter hem igen.. värt att prova iaf..
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Vad får han för kraftfoder? Hur rider du honom? Får han göra av med all energi? :)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Han får inte så mkt krafftfoder. Han minskat på det, och hoppas att det hjälper. Han får 1 kg havre och 1 kg Krafft Grund. Sen får han även 2 kg lusern, 1-2 dl vetekli

I vinter har han som sagt bara blivit riden i skogen..Det har inte gått och rida i paddocken eftersom det har varit så blött. Och i skogen har jag jobbat hnm så han är alldeles svettig över hela kroppen. D har jag jobbat hnm på tygel, ökad skritt, kort trav och kort galopp. Även gjort skänekvikning..Så han har fått jobba hela tiden..Men det är det som är lite jobbigt, för mer man jobba med hnm ju mer hetare bli han och mer vill han jobba.
Nu har jag börjat rida hnm i paddocken igen då det börjat torka upp.
Har även börjat löshoppa hnm så han får lite variation. Longering oxå.

Jag undrar en sak, hur många ggr i veckan kan jag löshoppa hnm? Kan jag göra det 1 ggn i veckan??
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Hej,
Jätte konstigt att han bara har börjat så där. Kanske eller har du låtit en tandläkare titta igenom hans mun? Min häst reser sig och kan bli knäpp och då vet jag att de är dags att han får ett tandläkarbesök. Som sagt de är bara en tanke, men eftersom de kanske är så att när du har korta tyglar har han bettet på plats där de ska ligga men vid långtygel kanske bettet ligger och skaver på nåt sätt. Då kanske han backar för att bli av med de.Som sagt bara en tanke, och eftersom han bara beter sig så här på hemvägen så kanske de inte kan vara tänderna. Men man kan ju kolla upp. lycka till :D
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Oj vad kraftfoder du ger honom...Har ett korsningssto i samma storlek och jag ger henne endast 1 kg havrefritt musli per dag.
Om man trycker i hästen energi, speciellt havre så måste energin ta vägen nånstans.
Börja som det sags tidigare att ut och gå med hästen. Gå över till Tömkörning, longering och öva på att flytta hästen från marken. Både framdel och bakdel samt backning.
Mitt sto hade övertaget hos sin förra ägare och i ett halvår höll vi på innan hon accepterade mig som sin ledare. Jag red henne ingenting den första tiden utan tragglade allt från marken.
I dag ett år senare så rider vi lektion en gång i veckan, kan problemfritt ( nästan alltid) rida ut.
Ge inte upp och tappa inte tålamodet, släng spöet om du vill bestraffa sså gör det på hästens vis. Vill han backa så backa han en halv kilometer om det så krävs. Vill han snurra ett varv så snurra han 10.
Lycka till och ställ inte för stora krav:)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja det hade ju kunnat vara ngt:idea: Men han blev kollad på sina tänder för 5 månader sedan och då var det absolut ingenting. Hon behövde inte ens rätta till ngn tand eller ngt sånt. dem var jättefina:D Så det kan jag ju utesluta, men det var ju ngt som hade kunnat passa in på detta..
Tack:bow:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Oj vad det mkt:o Haha jag tyckte det var lite:rofl: Men då kan jag ju minskar havren yttligare då ju:idea: Jag var nere på 0.5 kg varje dag i en vecka, men tyckte det var lite:p Men då kan jag ju gå tillbaka till den dosen då ju:)

Men jag ska börja med att jobba hnm från marken mera:idea:

Tack så jätte, jättemkt för tipsen:bow::bow:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja som sagt skönt, då har du ju säkerhetställt de.... :) De var ju bra, Du får helt enkelt utesluta genom att testa. Kanske prova och provosera honom på volten, se om han sätter sig emot. Ta in andra hästar på volten och be dem vara där samtidigt som dig för att se vad som händer. Annars så måste du försöka att vara bestämd och hela tiden så fort som han börjar så här vända honom bort från hemmet. Genom tex. volter m.m. Att de kanske får ta den tid de tar att ta er hem, för hem ska du på dina villkor. Jobbigt att de inte finns någon förklaring så du vet hur du ska lösa de :confused:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

En häst som står på ett bra grovfoder (hö, hösilage, ensilage mm) klarar sig utan tillskott undantag är salt och mineraler. Att fodra med mycket kraft är i regel bara dyrt. Krossat korn är bra om hullet ska bli bättre.
Läs gärna lite om NH tipsar gärna om Lisbeth Johansson som gett ut ett par bra böcker.
Lägg ner ridningen ett par månader och lägg i stället den tiden på att longera. Hästen ska tolerera att du stannar den backar den samt att du väljer vilket håll den ska springa åt. backa hästen tills du tycker det räcker, flytta bakdelen ett par varv även framdelen. Viktigast är att sluta då det går bra. Fem minuter räcker till en början. Ställ inga vidare krav. Ha ett mål per vecka.
När hästen accepterar detta så börja tömköra i en inhägnad. åter igen inga stora krav utan mycket beröm. Ta promenader använd tränset om du är osäker. Går han lungt och stilla intill dig så börjar han känna din trygghet. Krånglar han så öva mer i inhägnaden tills han funkar brevid dig. När han acceperar dig som ledare kommer uteritterna att bli avsevärt bättre. I längen så fungerar det inte att ha hästen emot sig. De kan bli farliga att hantera.
Sök på nätet och läs så mycket du orkar :)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Han får inte så mkt krafftfoder. Han minskat på det, och hoppas att det hjälper. Han får 1 kg havre och 1 kg Krafft Grund. Sen får han även 2 kg lusern, 1-2 dl vetekli

jisses vad mycket havre! :eek: mitt v-blod blir galen av havre :crazy: bytte ut havren mot korn eftersom hon hade lite problem med att hålla hullet. blev mycket bättre :) pållen lugnade ner sig ordentligt. Nu får hon inget kraftfoder alls, bara grovfoder och mineraler o dyl, klarar sig alldeles utmärkt på det :)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Vad kul!! :bump: Hoppas allt löser sig för er, han verkar ju jättehärlig!:love:

Det var så lite så :D
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Mitt vbl i samma storlek får 3 dl grund på morgon och 3 dl betfor på kvällen, plus mineraler och dyl.
Han fick 3 dl korn på morgonen också innan då han var tunn i början, det är dock bortplockat då han snarare börjar få kulmage nu ... :angel:

Så jag tycker gott du kan minska på maten !
Testa även att rida en runda och inte vända ( om det finns någon sådan )
Min kunde bli rejält het och ligga på och stressa när man vände , men han har nu insett att långa tyglar = skritt
och hemväg = skritt
och han är helt nöjd med detta, så var konsekvent med att det är skritt som gället på hemväg ( du kanske inte vill rida på långa tyglar i början ... )
Så hoppas jag att han lugnar sig :)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

*kl*

För det första tycker jag du kan dra ner på kraftfodret.
Min varmblodstravare blir helt knäpp av havre så han går på korn.

Har du analys på grovfodret så är dte lättare att räkna ut en vettig foderstat.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

varit med om samma.

Min travare fick överskottsenergi av havren.
Byte till kornkross samt sänkte müsslin ½kg, eftersom han inte rids lika mycket för tillfället, som han gjorde innan.

Och efter det blev han normal igen, så mycket kan ha och göra med foderstaten.

Nu får han 1 kg kornkross
½ kg müssli
samt betfor, vitaminer, vitlök. menmen :) hoppas det löser sig med din häst!
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Tack alla för era jätte bra tips!:bow: Ska som sagt börja longera hnm nu och göra det ni tipsade om.
Maten ska jag minska, jag ta bort havren och ge kornkross istället. Skadar inte att få upp hnm i hull. Grund kan jag oxå minska till 5 dli stället. Är han fortfarande pigg på det så minskar jag yttligare ngn dl.
Innan tyckte jag att det var för lite att ge. Men nu vet jag bättre. Man lär sig ngt varje dag:idea:

Hösilaget har jag tuvärr inte analyserat, mamma tycker det är lite onödigt. Hur mkt kostar det egentligen att analysera hösliage??
Men silaget är väldigt fint. Mkt näringsrikt då det är nästan är helt torrt.

Men tack så himla mkt för alla tips:bow::bow: Hoppas detta hjälper. Annars vet jag inte vad jag ska göra:(
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Tack alla för era jätte bra tips!:bow: Ska som sagt börja longera hnm nu och göra det ni tipsade om.
Maten ska jag minska, jag ta bort havren och ge kornkross istället. Skadar inte att få upp hnm i hull. Grund kan jag oxå minska till 5 dli stället. Är han fortfarande pigg på det så minskar jag yttligare ngn dl.
Innan tyckte jag att det var för lite att ge. Men nu vet jag bättre. Man lär sig ngt varje dag:idea:

Hösilaget har jag tuvärr inte analyserat, mamma tycker det är lite onödigt. Hur mkt kostar det egentligen att analysera hösliage??
Men silaget är väldigt fint. Mkt näringsrikt då det är nästan är helt torrt.

Men tack så himla mkt för alla tips:bow::bow: Hoppas detta hjälper. Annars vet jag inte vad jag ska göra:(


Analysera hösilaget så att du kan ge honom rätt värden, varken för mycket eller för lite mat av fel sort kommer att hjälpa! Har aldrig betalat det själv men jag har hört att det är ca 500-700 och det är SÅ VÄRT DET! - Allt för hästens bäst! :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp