Behöver lite goda råd!

J

jezzie-

Jag har ett problem. Jag har varit ute på några lokala dressyrer nu, under ett år. Innan dessa har varken jag lr kusen nånsin tävlat. Och jag får alltid avdrag för slarviga vägar. Men nu är det såhär att jag tror att jag koncentrerar mig "för mycket" på att hästen ska "se bra ut", och då blir vägarna liksom inte det viktigaste. Förstå mig rätt nu alla bukisar, vägarna är ju a o i ett dressyrprogram. Mitt problem kanske låter heludda....tycker själv det är det. Om jag nu koncentrerar mig så mycket på hästen, så borde dä väll inte vara så svårt att få bra vägar....men jag tycker det är det ändå...?
Har ni några bra tips till mig ang detta problem? Jag tror/vet att det skulle kunna gå ganska så bra om vägarna blev bättre, då jag fått kommentarer som t ex du rider mjukt och fint, avslappnad häst, hästen arbetar bra, fin form osv....
Tips??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver lite goda råd!

Jag tycker inte det är alls svårt att rida bra vägar. :)

Jag utnyttjar alla vägar för att få hästen att gå bättre helt enkelt. Hörnspasseringar är ju det bästa tillfället man har att komma åt hästen och sådanna rider man ju hela tiden. Skulle vilja hårddra det och säja att kan du inte rida bra vägar går inte hästen bra. Du förlorar bara på det.

När du rider hemma, var 100% konsekvent på att du rider bra vägar. Hela tiden. Alltid. Då lär du dig att rida hästen samtidigt som du koncentrerar dig på vart du ska rida.

Att tävlingsrida är en träningssak, det tar ganska lång tid innan allt flyter av sig själv, fortsätt träna, prioritera vägarna och var sten hård mot dig själv! :bow:

Jo, det är ju som du skriver, att är inte vägarna bra, så är inte hästen bra..........å då blir dä lite poäng. Men det var nog lite det jag menade med det jag skrev att jag har fått ganska bra kommentarer på ridningen i övrigt liksom, när vägarna sitter i ryggmärgen, kombinerat med bra form/tempo osv så kommer det nog att gå bra när jag tävlar. Men inte förens vägarna är som de ska, kan hästen bli bra o utföra de rörelser på rätt ställe där jag ber om...
Hörnen använder jag till att komma åt hästen, men ag har ju ingen tävlingsrutin än, överhuvudtaget. Alla säger att det bara är ut och tävla, o träna, så blir allt bättre när man får rutin på själva tävlandet.
Detta ble lite rörigt, men ja hoppas ovanstående förstår.... :crazy:
Har du/ni några mer bra tips, till mig hur jag kan skärpa mig inne på banan? Vart jag kan göra ett litet tjuvknep om hästen inte riktigt hänger med, utan att domarna ser det jätte väl (de ser ju det mesta, men ngn liten hjälpsom kan rätta till ngt, vilket fel somhelst). Är jätte tacksam för hjälp. Självklart så är det ju också bara ut o tävla o lära från gång till gång för min del. Men det är altid bra med lite tips från ni erfarna tävlingsryttare :banana:
Något speciellt ni tänker på i vissa program, bla bla bla.
Jag ska tidigt nästa år, starta en LA:1, ngt speciellt som är bra att tänka på i just den klassen?

LA:1 är faktiskt den enda klassen där jag tilåter mig själv att slarva lite med vägen. Min ponny kunde inte göra några snygga galoppombyten hemma, men på tävlingsbanan blev det alltid klockrena byten istället för förvänd galopp. :crazy: Därför tänkte jag att det är bättre att få en 5-6a på vägen än en 1-2 för att han inte visade någon förvänd galopp. Det brukade funka!

Annars är jag lite av en perfektionist och har så varit sedan 10-årsåldern när det gäller vägarna. Tänk på dem helt enkelt! Försök se formerna på banan. Ex. en femtonmetersvolt från E ska gå över halva banan (10 m) + en kvart till (5 m). Och bokstäverna är ju där för att hjälpa dig t.ex. få jämna serpentiner.

Du har redan fått kloka tips och råd från Rumpnissen :bow:

Utöver det så skulle jag vilja tillägga ngt som ofta glöms bort: -den mentala träningen! Jag är själv en varm förspråkare för denna :banana: För egentligen är redan halva ditt problem löst; nämligen att du är medveten om vad som behöver förbättras. För att lösa detta så kan du använda dig av följande:

1. Förbered dig själv psykiskt på vad du vill få ut av din prestation.
I ditt fall är det att genoföra ett program med superbra vägar.

2. Vad krävs för att du ska uppnå ditt mål?
Är det ex att plugga in programmet bättre? Är det att lägga och behålla fokusen på programmet eller är det att få hästen lydig så att h*n faktiskt går de vägar du vill? Det kan du bara själv svara på. Det viktigaste är dock att du analyserar ordentligt vad det är som behöver ändras för att du ska uppnå ditt mål.

3. Genomför mentala ritter där du rider det perfekta programmet
Tänk då ut varenda liten detalj ex precis var du ska genomföra en halvhalt, precis var du ska börja fånga upp hästen, precis var du ska ställa om hästen osv, osv
Skärskåda verkligen programmet och se efter vilka bedömningspunkter som finns och vad de innehåller.
Förbered dig praktiskt genom att verkligen kolla upp ex hur snabb din häst är i reaktionen på fattningar etc så att du vet hur långt innnan du måste förbereda en fattning, avsaktning, osv för att de ska hamna exakt vid den bokstav som de ska utföras.

4. ÖVA!
Genomför programridningar hemma där du verkligen inte bryr dig för fem öre om hur hästen går/känns utan koncentrerar dig enbart på att rida perfekta vägar. Öva på att få en lydig häst som reagerar snabbt på dina hjälper och som följer lydigt de vägar du väljer. Ta till hjälpmedel om det behövs för att få till perfekta vägar ex markera volterna med koner eller anv konerna som påminnelsemarkeringar där du ska komma ihåg att göra ngt. Eller anv konerna för att tvinga dig till att inte fuska eller glömma bort vägarna. Sätter man en kon vid tex en yttre gräns som man inte får glida utanför så har man inte så mkt att välja på än att hålla sig innanför.

Dela upp programmet i mga smådelar och öva bara på en del i taget. Se programmet som ett pussel där varje liten bit är nödvändigt för att helheten ska bli bra.

5. Vid tävlingstillfället- påminn dig själv flera gånger om vad som är ditt mål och således vad du ska fokusera dig på dvs att du enbart ska gå in och koncentrera dig på vägarna och inget annat. (när du väl fått rätt på ditt problem så kommer ju dock fokus i framtiden att vara på annat ex mer på helheten)

6. Analysera efteråt -hur gick det? -vad behöver förbättras? -vad beror svagheterna på? -vad kan jag göra för att prestera ännu bättre nästa gång?

Det låter kanske lite blodigt allvar men det ska det absolut inte vara! Det är bara tänkt som en hjälp att kunna sätta fokus på problemet och få det löst. Se däremot till att ha roligt och ge både dig själv och hästen beröm när ni gör framsteg!

Lycka till! :banana:

Fossing skrev:
LA:1 är faktiskt den enda klassen där jag tilåter mig själv att slarva lite med vägen. Min ponny kunde inte göra några snygga galoppombyten hemma, men på tävlingsbanan blev det alltid klockrena byten istället för förvänd galopp. :crazy: Därför tänkte jag att det är bättre att få en 5-6a på vägen än en 1-2 för att han inte visade någon förvänd galopp. Det brukade funka!

Annars är jag lite av en perfektionist och har så varit sedan 10-årsåldern när det gäller vägarna. Tänk på dem helt enkelt! Försök se formerna på banan. Ex. en femtonmetersvolt från E ska gå över halva banan (10 m) + en kvart till (5 m). Och bokstäverna är ju där för att hjälpa dig t.ex. få jämna serpentiner.

Tack! Det är så jag tänker också, ang galoppen. Min häst byter klockrent när jag ska över i förvänd galopp. Så jag "slarvar" lite med vägen där, för att han inte ska byta. Men jag tränar stenhårt på att rida bra väg även i galoppen.

Saigon skrev:
Du har redan fått kloka tips och råd från Rumpnissen :bow:

Utöver det så skulle jag vilja tillägga ngt som ofta glöms bort: -den mentala träningen! Jag är själv en varm förspråkare för denna :banana: För egentligen är redan halva ditt problem löst; nämligen att du är medveten om vad som behöver förbättras. För att lösa detta så kan du använda dig av följande:

1. Förbered dig själv psykiskt på vad du vill få ut av din prestation.
I ditt fall är det att genoföra ett program med superbra vägar.

2. Vad krävs för att du ska uppnå ditt mål?
Är det ex att plugga in programmet bättre? Är det att lägga och behålla fokusen på programmet eller är det att få hästen lydig så att h*n faktiskt går de vägar du vill? Det kan du bara själv svara på. Det viktigaste är dock att du analyserar ordentligt vad det är som behöver ändras för att du ska uppnå ditt mål.

3. Genomför mentala ritter där du rider det perfekta programmet
Tänk då ut varenda liten detalj ex precis var du ska genomföra en halvhalt, precis var du ska börja fånga upp hästen, precis var du ska ställa om hästen osv, osv
Skärskåda verkligen programmet och se efter vilka bedömningspunkter som finns och vad de innehåller.
Förbered dig praktiskt genom att verkligen kolla upp ex hur snabb din häst är i reaktionen på fattningar etc så att du vet hur långt innnan du måste förbereda en fattning, avsaktning, osv för att de ska hamna exakt vid den bokstav som de ska utföras.

4. ÖVA!
Genomför programridningar hemma där du verkligen inte bryr dig för fem öre om hur hästen går/känns utan koncentrerar dig enbart på att rida perfekta vägar. Öva på att få en lydig häst som reagerar snabbt på dina hjälper och som följer lydigt de vägar du väljer. Ta till hjälpmedel om det behövs för att få till perfekta vägar ex markera volterna med koner eller anv konerna som påminnelsemarkeringar där du ska komma ihåg att göra ngt. Eller anv konerna för att tvinga dig till att inte fuska eller glömma bort vägarna. Sätter man en kon vid tex en yttre gräns som man inte får glida utanför så har man inte så mkt att välja på än att hålla sig innanför.

Dela upp programmet i mga smådelar och öva bara på en del i taget. Se programmet som ett pussel där varje liten bit är nödvändigt för att helheten ska bli bra.

5. Vid tävlingstillfället- påminn dig själv flera gånger om vad som är ditt mål och således vad du ska fokusera dig på dvs att du enbart ska gå in och koncentrera dig på vägarna och inget annat. (när du väl fått rätt på ditt problem så kommer ju dock fokus i framtiden att vara på annat ex mer på helheten)

6. Analysera efteråt -hur gick det? -vad behöver förbättras? -vad beror svagheterna på? -vad kan jag göra för att prestera ännu bättre nästa gång?

Det låter kanske lite blodigt allvar men det ska det absolut inte vara! Det är bara tänkt som en hjälp att kunna sätta fokus på problemet och få det löst. Se däremot till att ha roligt och ge både dig själv och hästen beröm när ni gör framsteg!

Lycka till! :banana:

TACK! Jag har kopierat ditt svar till en mapp i datorn :)
Jo, att en liten del av mitt problem är ju löst, tack vare att jag har kommit på vad jag har för brister....Men det tog ca 7 tävlingar att verkligen komma på vad mina/våra problem var. Men när jag verkligen kom på det, så blev jag facktist glad. Kändes som ett litet framsteg (?).
Jag har läst ditt svar flera gånger, och kommit fram till att:
Mitt mål är att få hästen ännu lydigare, så att det blir bättre vägar. Tror facktist att det är där det brister. Tycker att han är lydig, och gör som jag vill, men inte tillräckligt.
Sen måste jag som du skrev. lära känna honom, hur lång tid det tar att "förbereda" en rörelse. Det trodde jag att jag visste, o på träningen är han otriloigt lyhörd. Men jag tror att så "bra" är det inte inne på tävlingsbanan, då jag koncenterar mig på....ja jag vet inte vad!
Jag har ridit programmen mentalt miljarder gånger, och sett ett "perfekt ridet program" i huvudet. Men ikväll ska jag verkligen gå in för att tänka på alla hjälper inför alla rörelser. Vart jag vet/tror att jag måste ta en extra halvhalt, osv. Det har jag liksom inte riktigt gjort, på det sätt som du beskriver.
Tänk att det finns så mycket att tänka på, som är bra, som man liksom inte kan komma på själv! För nu när jag läst ditt svar, så står det mesta självklart hur jag ska börja ta itu med mitt problem.
Tack så himmla mycket!

Är det ngn mera som jag samma problem som jag/vi??

Skriv gärna ni också, o berätta hur det blev när problemet blev mindre, hur ni löste just erat osv.

Jag har fått jätte bra tips ovan, men det är alltid kul att få flera vinklar, o kanske kan man föra bra tips vidare till bekanta.

Ngn som kan berätta lite om programmet LB:3. Jag kan programmet, men har inte tävlat det ännu. Ska göra det innan jag startar LA:1. Vad ska man verkligen tänka på när man rider LB:´3 på en tävling. Finns det några svårigheter som man först märker där på tävlingsbanan, som man inte riktigt märkt på träningen?
All info mottages med öppna armar :bump:

Det var så lite så! :)

Jag har själv haft precis samma problem som du... Jag koncentrerade mig så mkt på hur hästen gick att det nästan var ren tur att vi öht red de rätta vägarna! Men jag insåg också ganska snabbt att så kan man ju inte ha det! Och precis som Rumpnissen sa så är det inte ett dugg svårt egentligen att rida bra vägar! Det gäller bara att lägga fokus på det under en period. Och framförallt när man rider programmet hemma och på träning att man då verkligen kopplar bort helt hur hästen går och fortsätter koncentrera sig på vägarna oavsett hur det känns. För det är man ju tvungen att göra på tävling... Och jag lovar dig att när man väl bestämt sig för att börja rida korrekt så dröjer det inte länge innnan man faktsikt gör det!
Det gäller bara att komma ihåg att inte slarva och falla tillbaka i gamla vanor.
Men sköter man sig under en period så och ger sig :devil: på det så går det tillslut på automatik att rida korrekta vägar. Jag lovar dig!

Jag tror på det där att ta med halvhalterna i det mentala programmet. Om man ska vända snett igenom, tex, så krävs det att hästen är i balans genom hela hörnet före, annars kan du inte rida rakt ur hörnet och sedan direkt vända snett igenom, utan det blir mer en "allt-i-ett-rörelse" därför att hästen tuffar igenom lite för snabbt. Så ha med balansen i programmet, och låt varje sak den tid det tar, så att du hela tiden befinner dig i nuet med ridningen och inte egentligen redan är i nästa moment tankemässigt. För är du det, kommer hästen också att vara det, och då visar det sig lätt med just vägarna!

förrutom alla bra tips du fått ovan så tycker jag det är bra att rida mycket program hemma. Kanske inte hela program men delar av dem. På så sätt får du in dem i ryggmärgen och behöver inte fundera så mycket på det på tävlingen.

När man rider ett program är det så mycket att hålla reda på, hästen, dig själv, vägarna osv. Att då ha vägarna i ryggmärgen underlättar mycket!

Annars är mitt bäst tips också att rida programmet mentalt. Det kräver en del övning att kunna hålla koncentationen men det är nyttigt! Att göra det på kvällen innan du somnar, på bussen eller liknande. Att försöka göra det så ofta du kan och inte bara inför en tävling.

Men det är bättre att fokusera på hästen än på vägarna. På mina första tävlingar glömde jag helt bort att rida eftersom jag var så fokuserad på allt annat :crazy: typ vägarna, var knopparna ok och så vidare :angel:

Saigon skrev:
Det var så lite så! :)

Jag har själv haft precis samma problem som du... Jag koncentrerade mig så mkt på hur hästen gick att det nästan var ren tur att vi öht red de rätta vägarna! Men jag insåg också ganska snabbt att så kan man ju inte ha det! Och precis som Rumpnissen sa så är det inte ett dugg svårt egentligen att rida bra vägar! Det gäller bara att lägga fokus på det under en period. Och framförallt när man rider programmet hemma och på träning att man då verkligen kopplar bort helt hur hästen går och fortsätter koncentrera sig på vägarna oavsett hur det känns. För det är man ju tvungen att göra på tävling... Och jag lovar dig att när man väl bestämt sig för att börja rida korrekt så dröjer det inte länge innnan man faktsikt gör det!
Det gäller bara att komma ihåg att inte slarva och falla tillbaka i gamla vanor.
Men sköter man sig under en period så och ger sig :devil: på det så går det tillslut på automatik att rida korrekta vägar. Jag lovar dig!

Jag ska träna, träna o träna, så får vi se hur det blir på nästa tävling. Ska tävla den 20 november. Så ska jag berätta hur det gick sen.
Du förstår verkligen mig...! Det låter som om det var jag själv som skrev dina ord då och då, när jag läser ditt svar!
Du verkar verkligen veta vad du pratar om, o det gillar jag! Tips från erfarna tävlingsryttare ä de bästa. (Självklart så är allas tips bra, men just den här tråden gällde ju tävling)
Hoppas verkligen att vi kommer i kontakt någon annanstans här på buke, nån annan gång!

Asa_S skrev:
Jag tror på det där att ta med halvhalterna i det mentala programmet. Om man ska vända snett igenom, tex, så krävs det att hästen är i balans genom hela hörnet före, annars kan du inte rida rakt ur hörnet och sedan direkt vända snett igenom, utan det blir mer en "allt-i-ett-rörelse" därför att hästen tuffar igenom lite för snabbt. Så ha med balansen i programmet, och låt varje sak den tid det tar, så att du hela tiden befinner dig i nuet med ridningen och inte egentligen redan är i nästa moment tankemässigt. För är du det, kommer hästen också att vara det, och då visar det sig lätt med just vägarna!

Ja visst lät det bra?! Jag provade lite i gårkväll när jag skulle sova, o de kändes riktigt bra facktist :)
Ska fortsätta så, o sen när det sitter i huvudet o i ryggmärgen, så ä det upp på hästen och träna träna träna!
Tror ärligt talat att jag varit lite slarvig med just träning innan tävling! Fy skäms på mig!

träna alltid på att rida bra vägar, även hemma och när du rider fram osv så kommer det snart sitta i ryggmärgen och så rider du alltid bra vägar sen :)

Jag kan säga att jag är nog tvärtom mot vad du är, jag koncentrerar mig så på vägarna att jag glömmer hur hästen går. När jag väl kommer på att jag ska bry mig om det också, går hästen redan bra, för har du ridit ett tag gör du det du behöver utan att tänka på det och tänker du inte på det blir det hela väldigt avslappnat och därmed även hästen. :banana:

Virre skrev:
Jag kan säga att jag är nog tvärtom mot vad du är, jag koncentrerar mig så på vägarna att jag glömmer hur hästen går. När jag väl kommer på att jag ska bry mig om det också, går hästen redan bra, för har du ridit ett tag gör du det du behöver utan att tänka på det och tänker du inte på det blir det hela väldigt avslappnat och därmed även hästen. :banana:

Jag tror det är detta som du skrev, som kallas tävlingsrutin. Och det har inte jag. Har bara varit ute på 7 tävlingar. Och det är i år. Jag har ridit sedan jag var två år, o haft egen häst sedan jag var fyra. Men det är inte samma sak, o vara "duktig" på hemmaplan, o sen göra bra ifrån sig på en tävling. Jag behöver mycket mera tävlningsrutin. Jag har märkt att för varje tävling jag varit på, så är det ngt nytt jag lär mig, o tänker på tills nästa tävling.
Nästa tävling ska jag tänka mest på vägarna, o inte på hästen så mycket. För planerar jag, o rider bra vägar, så vet jag ju att det innebär en lydigare häst, avslappnat, o helheten blir bättre. För bra planering med halvhalter osv gör ju hästen avspänd o lydig. Jag vet detta så väl, men det når liksom inte ända fram när jag är inne på banan! :)
Nu ska jag träna träna träna, både mentalt o när jag rider. NOGA vägar, o god planering!
Tack för ditt svar! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag hjälper några ponnytjejer med deras dressyrridning och de tävlar lite klubbtävling och lokalt. En sak jag tidigt "tutar i" dem är vikten av riktiga ridvägar. Vi är hela tiden noga med att rida ända fram till bokstaven, sätter upp koner o s v. Jag brukar säga till dem att om de rider korrekta vägar men allt annat går åt pipan så har de i alla fall inte skänkt bort _den_ poängen. Och hur konstigt det än kan verka: rider du bra vägar blir resten bra på kuppen.

Detta har du ju redan förstått och det är bra. Tycker att Saigons inlägg ger dig jättebra tips. Lägg så till:

* Skänk inte bort poäng på rätt ridväg!

Du kan rida ett program där hästen är spänd, över tygeln, inte fattar galopp o s v, men vägarna kan du rida ändå :banana:

Du har fått många goda råd, här får du ett till:

Öva dig på att tänka "linjärt"..med det menar jag att du måste inkludera blicken i din ridning, inte bara vid tävling utan vid all träning också. Gör det till en vana att alltid se framåt och hitta en linje att rida på, rak som böjd. En mycket trevlig effekt av detta är att du omedelbart känner vart hästen tar vägen under dig eftersom du alltid är på väg mot ett mål som hästen kanske vill avvika ifrån. Effekten blir att du direkt korrigerar hästen vilket resulterar i bättre form och dessutom förstås bättre väg, vilket ju var ditt problem. :)

Degree skrev:
Du har fått många goda råd, här får du ett till:

Öva dig på att tänka "linjärt"..med det menar jag att du måste inkludera blicken i din ridning, inte bara vid tävling utan vid all träning också. Gör det till en vana att alltid se framåt och hitta en linje att rida på, rak som böjd. En mycket trevlig effekt av detta är att du omedelbart känner vart hästen tar vägen under dig eftersom du alltid är på väg mot ett mål som hästen kanske vill avvika ifrån. Effekten blir att du direkt korrigerar hästen vilket resulterar i bättre form och dessutom förstås bättre väg, vilket ju var ditt problem. :)

Kan bara säga :bump:

Tack för alla bra tips! Har inte tävlat än. Men kan tala om att när jag tränar här hemma, så går det nu mycket bättre över huvud taget. Upp med blicken, tänker på vägarna hela tiden. Ska jag göra en volt så planerar jag det som i ett program. Volterna är nu mkt jämnare o han "håller ihop" på volterna, vilken storlek de än är i! O det har han inte gjort förut (tack vare min dåliga planering i min ridning!)
Gör jag tex skänkelvikning så är det från bokstav till bokstav, o inte som förut, att jag typ tog sikte mitt emellan bokstäverna, för då visste jag ju egentligen inte om de blev bra lr ej. Nu vet jag, att kommer jag ut där jag ska så är ivarjefall det en bra början!Bra planering!!?
Sen så finns det ju program där man ska komma ut mitt emellan två bokstäver, men det tar jag som nästa steg i träningen. :)

O jag blir nästan alldrig arg :devil: heller, längre! Jag har hela tiden vetat att jag sitter på en ganska så outbildad sex åring, som inte kan gå bra utan min planering/hjälp, men har förut haft en tendens att bli mycket irriterad när det inte blir som jag tänkt mig. ja menar, jag har tänkt vad jag ska göra, men inte planerat, o sett vart/vad jag ska göra.

Hur f*n kan dä bli såhär efter ca 15 års ridning, var av ca 7-8 år i dressyren för bra tränare???????? Är jag helt värdelös lr?
Visst, jag har ju inte tränat för tävling (om ni förstår vad jag menar), jag har tränat för att bli duktig, och komma vidare i min/våran ridning. Det har alldrig varit planerat för min del att jag skulle ut o tävla, för jag har inte haft "lämpliga" hästar. Men nu har jag det, o så blev det tävling. O shit vilken okul överaskning dä blev, när man rider "bra" hemma, o sen går det som det gått på tävligarna. Ja okej, utan planering o bra vägar så kan man inte rida bra hemma heller, men ni fattar va jag menar va?!

Jag tror, att om jag fortsätter med denna träning, så kommer det nog ev bli nån palcering framöver. Varje gång jag tävlat, så har jag hamnat precis utanför placering pga avdrag på vägarnas rätta ridande!

Tackar ni alla där ute!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 759
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 308
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 326
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 843
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar