Behöver lite funderingar...

R

Rammstein

av er på hund!
Ja nu iallafall till min fråga:
Jag har fast 100% jobb och är SÅ sugen på att skaffa en hund!
Saken är bara den att jag jobbar så dumma tider, ledig 2 dagar,sedan jobb 10,5 timmar 2 dagar med rast mellan 14.00-16.00. Så på två dagar kommer jag ju knappt hinna se vovven,förutom någon liten promenad strax innan 09.00 (börjar då) och sedan på min rast.Sedan är jag hemma ca 22.00.

Är ju sugen på hund men det känns änså inte riktigt schysst.
Behöver lite åsiker att bolla med!

KRAM

Sv: Behöver lite funderingar...

Kan tillägga att jag bor i lägenhet ingen möjlighet till hundgård o.s.v!

Finns det hunddagis i närheten? Kan funka bra om man får ihop det med tiderna. Dagmatte är också ett alternativ.
Lycka till!

Som du redan påpekat själv, det är INTE schysst mot hunden att låta den vara ensam så mycket ..

Kolla upp vad det finns för andra alt:

Dagis?
Dahmatte/husse?
Möjlighet att ha med hunden på jobbet?

Åhh välkommen till big city:) När blir flytten av då?

Jag är nog lite trög, men om du är ledig två dagar och jobbar 10,5 timmar två dagar, vad gör du de andra tre -är det vanliga åtta timmars arbetsdagar? När du har den där rasten då du jobbar långdagar -hinner du då åka hem till hunden?

Börjar 9-14 (sedan rast mellan 14.00-16.00) Sutar sedan 21.30) Jobbar så i 2 dagar sedan ledig 2,så vissa veckor blir det någon mer dag.
Det är ganska ensamt att inte ha någont djur,har alltid haft det.Har inga planer på en valp men kanske en lte äldre hund,även om valp skulle va kul!

Titta bara på Lassie,hon fixade ju det mesta ensam..:angel:

Eftersom du har såpass lång rast mitt på dan hinner du ju med en ordentlig promenad där. Och även om det är mycket ensamtid för hunden de dagar du jobbar så har du ju desto mer tid när du är ledig. Man måste ju kunna ha ett heltidsjobb och ändå ha hund, förutsatt att man kan åka hem på lunchen alltså.

Man måste ju kunna ha ett heltidsjobb och ändå ha hund, förutsatt att man kan åka hem på lunchen alltså.

Håller inte med. Att ha hund är ingen rättighet.

Kan man inte ordna det ordentligt för hunden så ska man inte ha någon. Hur många hundar trivs med att sitta ensamma hemma hela dagarna och bara komma ut på lunchen en kortis? Man kan inte räkna med att det fungerar, vad händer om hunden börjar tugga på möblerna och skälla inne?

Tips till TS. Ska du skaffa hund och vara beroende av dagmatte/hundvakt/hunddagis så tänkt till noga innan du väljer hund/hundras. Har med min tidigare hyperaktiva jaktgolden haft extremt svårt att hitta lämplig dagpassning vilket har varit mycket stressande.
Med nuvarande, Loka, skulle jag lätt kunna lämna över kopplet till en pigg pensionär. Mycket lättare att hitta någon då.

Börjar 9-14 (sedan rast mellan 14.00-16.00) Sutar sedan 21.30) Jobbar så i 2 dagar sedan ledig 2,så vissa veckor blir det någon mer dag.

Min hund skulle kunna fixa det schemat. Men hon är mycket lugn och trygg hemma också. Jag skulle dock ha lite dåligt samvete för henne de två dagarna och söka efter någon som vill ha lite hundkontakt ett par gånger i veckan så vovven får lite sällskap. Iaf ena det passet.

Självklart är det ju en förutsättning att hunden klarar av att lämnas ensam. Kan den inte det får man ju försöka lösa det med dagis el. dagmatte/husse.

Jo precis skulle kunna köpa en hund nu idag,men djurmänniska som man är ska man nog tänka efter både en och två gånger,och som det känns nu så kanske inte en hund mår bra såhär,då kan faktiskt någon som verkligen inte jobbar så kassa tider och vill ha en hund ha det. Sönt att man har lite självdistans ändå,alltför många köper bara hund för att ha utan att tänka på hur det igentligen har det.

Bästa hunden för mej vore ju en lite äldre hund som är van att vara ganska mkt själv. Om det nu skulle bli en hund...

jag puttar upp min tråd igen,ge mej lite funderingar!:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 383
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 728
Senast: Sandora
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023