behöver lite foder hjälp!

Ör_Hjalmur

Trådstartare
Hallå! behöver lite hjälp av er här på buke angående foder....
HAr fått hem foderhästen nu:love: men han behöver bygga muskler och gå upp i vikt.

*Vad för foder är bra att ge? (dock igen havre, nu i början eftersom han är väldigt pigg redan)

*Hur skall man räkna ut en foderstat till honom?

* tips på hur man bygger muskler på ett bra sätt, gärna någon form av tränings schema...

tack på förhand:D

Sv: behöver lite foder hjälp!

Hej. Jag har ett fullblod som var mycket mager när han kom till mig för två månader sedan. Och totalt omusklad. Jag ger krafft rehab till honom. Det består av bla korn och är helt havrefritt. (Vill inte heller ha mycket energi.) Då det är ett färdigfoder behövs inga mineraler, osv. Men a och o är att ge MYCKET grovfoder. Alltså hö,ensilage osv. Jag har gett lucern som är proteinrikt. (Man behöver ju proteiner för att bygga muskler.) Han har även stått på halmbädd. Han har svarat bra på detta. Jag tycker du ska ta reda på varför hästen är så mager. Min var det pga att han inte kunde tugga tillräkligt bra. Tog ut en tandläkare och vips så åt han "som en häst". Vad det gäller muskelbygge, föreslår jag att du ger dig ut i skog och mark och klättrar, klättrar, klättrar. Annars är cavalettiträning bra och mycket tempoväxlingar.
Mitt ridschema ser ut så här:

Måndag:Klättra
Tisdag:Lättare markarbeten, som tex: halvhalter, halter, tempoväxlingar, serpentiner, galoppfattningar, enkla byten, etc.
Onsdag:Längre uteritt
Torsdag:Cavaletti
Fredag:Klättra
Lördag:Uteritt
Söndag:Oftast vilodag

Jag rider alltid hästen i form oavsett om jag rider ut i skogen eller ej.
De kan sätta musklerna på fel sätt om de tex klättrar i fel form.
Lycka till!

Glömde skriva att, när jag rider i form är det en lång och låg form.

Som alltid, börja med att analysera ditt grofoder först innan du tänker på olika kraftfodersorter. Det är inte alls säkert du behöver ge tillskott ens.

Bara för det är ett helfoder så är det alls inte säkert det täcker allt. Det beror helt på vad grovfodret har för värden. Tycker inte man ska ge råd om olika tillskott innan man ens vet vad ens grovfoder innehåller.

nixa 324 -tack för tipsen om träning och foder....han är också ett fullblod (ox), hans tänder är kollade (de hittade en vargtand,annars var det inga problem ) han har gått i flock och varit lite hack kykling där.

mynta2- ja foderanalys är bra at göra, få leta upp vart det skall skickas... Men det svåra är att räkna ut fodersta(är dålig på det) tips på hur man gör?

Bara för det är ett helfoder så är det alls inte säkert det täcker allt. Det beror helt på vad grovfodret har för värden. Tycker inte man ska ge råd om olika tillskott innan man ens vet vad ens grovfoder innehåller.

Eftersom jag inte ser mig som någon expert inom området, så ringde jag till Kraffts foderrådgivare. Jag talade om att mitt hö inte var analyserat och utifrån det gav de mig råd, som har fungerat mycket bra. Tänkte dela med mig av dem, men hoppas verkligen inte någon här inne tar andras råd som lag.

Kraffts foderrådgivare ska man ta med en nypa salt. Givetvis föreslår dom något i sitt sortiment..varför skulle dom inte det då dom jobbar på Krafft ;). Det är fel av Krafft att överhuvudtaget ge foderstatsråd utifrån ingenting egentligen.

Inte ens Kraffts foderrådgivare kan ge förslag på en bra foderstat utan grovfoderanalys.

Jag har ett hösilage men en kvot på drygt 9, har shettisar, så jag behöver egentligen inte ge nått extra, allt finns ju i grovfodret.
Ringde för skojskull till Krafftsfoderrådgivare för o höra vad jag skulle komplettera med. Döm till min förvåning när de svarar att jag bör ge mina valacker (som är i vintervila) fri tillgång på grovfodret (det får dom redan) samt minst 1kg Krafft grund:eek:, till de dräktiga stona skuklle jag ge 2 kg Krafft Groov 125 :crazy: samt fri tillgång på grovfoder. Fånghästen (d-ponny) kunde få 6kg hösilage o 2 kg Krafft ponny eller krafft 60? nått ( är väl K ponny som bytt namn?)

Jag litar inte alls på Kraffts sk. foderrådgivare

Det där lät ju inte så bra. Verkar som de går efter att dra ner på proteinet på fånghästar fortfarande?

Till Ts: Om ni har analys på höet kan man knappa in värdena i tex hippocampus och få hjälp där, eller fråga folk här på buke om hjälp. Har du ingen analys på höet så skulle jag ge en 10 kilo hö eller 15 kilo hösilage och lägga till något kilo lucernhack på det och se hur det artar sig. Då har du förmodligen täckt upp ev lågt proteininnehåll.

Oj! Lät ju tokigt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är klart att de rekomenderar sina egna produkter, men de har ju trots allt de flesta färdigfoder. Spelar ju ingen roll vilket märke, utan vilken fodersammansättning. Sedan är det ju faktiskt så att för 15 år sedan höll man inte på att analysera hö hit och dit, och hästarna fungerade alldeles utmärkt ändå. Men enligt förra inlägget, så kan jag ju hålla med omm att det inte låter vettigt.

Oj! Lät ju tokigt.

Lite tokigt ja, men vad gör man inte för att få sålt av "sitt" foder?
Undrar bara hur många icke kunniga nom foder som gått på detta o har heta hästar som de knappt kan rida, samt hur många överviktiga det finns pga Kraffts foderrådgivare

Hej !

Vi analyserade vårat hö & det som behövdes kompletteras var det smältbara råproteinet.
Vi kör nu luzern hackad strå till 2 shettishingstar, 1 dräktig nordis & 2 st nordisvalacker.
De har verkligen svarat jättebra på detta !
Fint hull & glansiga fina pälsar !
Välmusklade efter individuella arbetsinsatser...........;)

Jasså, då fungerade hästarna. Du kanske ska studera att vissa år fanns det sk hästar som INTE höll. Dessutom *förr i tiden* drabbades många hästar av tex måndagssjukan. Men vad exakt menar du med att dom fungerade ? Du tror inte saker och ting fungerar bättre ju MER kunskap vi får ? Visst en häst överlever utan analys, men det är ju sorgligt då man ser många hästar gå med tex proteinbrist för dess ägare inte *fattar* vad det är och vad som felar och har noll aning om vad som bör tillsättas. istället ska det mixtras med en herrans massa tillskott till hux flux hästen tar sig...hur lång tid har inte förlutit då ? Är det inte bättre att VETA vad åtgärden ska sättas in på en gång, eller ännu heller VETA att det inte händer.

Klart att det är. Men du behöver ju inte slakta de som inte analyserar sitt hö för det. Jag har inget principiellt emot att analysera hö, det har bara inte blivit av. Jag tycker att hela den här analyseringsgrejen lätt går till överdrift. Och jag håller med dig om att det inte är bra att mixtra hit och dit med olika foderstater. Men det ena utesluter väl inte alltid det andra? Jag menar att alla de som inte analyserar sitt hö, är ju inte totalt inkompetenta för det.

Klart att det är. Men du behöver ju inte slakta de som inte analyserar sitt hö för det. Jag har inget principiellt emot att analysera hö, det har bara inte blivit av. Jag tycker att hela den här analyseringsgrejen lätt går till överdrift. Och jag håller med dig om att det inte är bra att mixtra hit och dit med olika foderstater. Men det ena utesluter väl inte alltid det andra? Jag menar att alla de som inte analyserar sitt hö, är ju inte totalt inkompetenta för det.

Jag analyserar inte mitt hö eftersom det kan skilja massor i alla fall från bal till bal..... har 150 kg hösilage balar..
MEN sen måste jag säga att FÖRR i världen innan man kunde analysera, så fodra man med ÖGAT! och det tycker jgaf fungarar bra, så länge man håller sig runt de riktlinjer som finns, dvs 1,5 kg per 100 kg kroppsvikt.
Sen att mina inte äter upp all sin mat... det är en annan sak...
Men dessutom hade jag en period samma hö som en landslags ryttare gav sina... så jag tor inte det går någon nöd på mina utan analys...

dodson & horell Build Up, fungerar bra om man vill bygga upp en häst

Det är ju inte enskilda foderprodukter som bygger en häst, det är det totala intaget per dag i balans med stommen i grovfodret. Man kan således bygga en häst alldeles utan tillskottsfodring förutsatt att grovfodret är av bra kvalitet med en bra kvot.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka