Behöver jag vaccinera?

A

Aia

Hej jag har två hästar som inte är vaccinerade mot hästinfluensa eftersom jag tidigare bott ensam ute på en ö med dem. Nu har vi dock flyttat och bor granne med ett stall där de har lite tävlingshästar som är ute mycket. Mina hästar går i hage på andra sidan vägen och de har sina hästar ute typ 1 timme om dagen. Mina hästar ingen kontakt med några andra hästar.

Behöver jag vaccinera?
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

med tanke på vad det kostar att vaccinera så tycker jag personligen att det är idiotiskt att INTE göra det...

om man tänker steget längre så vill man inte ens chansa...
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

Nja, ska du inte och tävla så är det inte nödvändigt tycker jag.
Travet har ju slutat för de tycker att effekten av vaccinet är för dålig, hästarna blir ju sjuka ändå.

Däremot stelkramp... men det har du säkert.
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

lundsbo skrev:
Nja, ska du inte och tävla så är det inte nödvändigt tycker jag.
Travet har ju slutat för de tycker att effekten av vaccinet är för dålig, hästarna blir ju sjuka ändå.

Däremot stelkramp... men det har du säkert.

Ja vaccinerade mot stelkramp är de.

Det var det med travet som fick mig att fundera. Att de inte tycker att det är lönt att vaccinera som utsätter sina hästar för så mycket mer risk att bli smittade än vad mina hästar utsätts för. Men jag vet inte, många gör ju det ändå...
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

nej det behövs inte,travet (ocg eller) galoppen vaccinerar ju inte sina längre,och dom hästarna träffar ju konstant nya hästar
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

Hmm, jag är galopptränare och mig veterligen är det fortfarande krav på att veccinera var 6:e månad om du ska kunna träna och starta din häst på bana.
Vart skulle dessa uppgifter komma ifrån? Tror inte att galoppsporten har för avsikt att sluta vaccinera sina hästar, jag kommer då inte att göra det.
Står för närvarande med 4 vrålförkylda hästar i stallet, 2 tävlingshästar och 2 åringar, och jag hade inte velat veta hur mycket sjukare de varit om de inte varit vaccinerade var 6:e månad som sporten kräver.
Fakta tack.
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

Varför inte vaccinera?
Tänk vad du skulle ångra dig om hästen blir sjuk.. Det kostar ett par hundralappar och är verkligen värt det.
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

Jag skulle inte vaccinera om jag var du.

Om du ändå inte ska tävla eller åka på ridkurser och så, så finns det ingen anledning. Det är bättre att hästens egna immunförsvar får motionera... ;)

Jag influensavaccinerar inte mina hästar förrän de är så gamla att det börjar bli dags för tävling och träning, och då enbart pga tvingande regler. Mina hästar är aldrig ens förkylda. Men det kan förstås också bero på att de går på lösdrift och inte utsätts för damm och dålig luft.
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

är du själv 120% säkert på att DU inte tar i samma grejer på hästsportsaffären som den innan med sjuk häst har tagit i.. bakterier går inte enbart via direktkontakt häst+häst..
när det finns andra hästar såpass nära så skulle inte jag riskera det iallafall..
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

åsnan skrev:
Varför inte vaccinera?
Tänk vad du skulle ångra dig om hästen blir sjuk.. Det kostar ett par hundralappar och är verkligen värt det.

Hmm... 350 kr/spruta tar vet. jag har två hästar... behövs tre sprutor ger en summa av 2100kr plus milersättning. Skulle gissa att det kostar mig 3000kr att grundvaccinera dem.
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

BJÖRKIS skrev:
Hmm, jag är galopptränare och mig veterligen är det fortfarande krav på att veccinera var 6:e månad om du ska kunna träna och starta din häst på bana.
Vart skulle dessa uppgifter komma ifrån? Tror inte att galoppsporten har för avsikt att sluta vaccinera sina hästar, jag kommer då inte att göra det.
Står för närvarande med 4 vrålförkylda hästar i stallet, 2 tävlingshästar och 2 åringar, och jag hade inte velat veta hur mycket sjukare de varit om de inte varit vaccinerade var 6:e månad som sporten kräver.
Fakta tack.


Hon skrev trav och/ELLER galoppen. Travet tog mig veterligen bort tvånget för 15 år sedan. Finns en annan tråd här på buke om det.
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

Och jag skrev att galoppsporten fortfarande har kvar sina regler angående vaccinationer. ;)
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

Ok då tolkade jag ditt inlägg fel. Tyckte den sista anmärkningen "fakta tack" lät som om att du hade misstolkat henne.
Men om det bara var ett förtydligande så var du ju inte spydig vilket jag uppfattade det som ;)
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

*kl*
I alla fall enligt min vet som även är väldigt aktiv inom travet så är det en väldigt stor del av hästarna inom travet som vaccineras fast än att dom inte behöver göra det.
Så bara för att dom inte behöver vaccinera måste det inte betyda att dom inte gör det ändå.

Mvh
Camilla
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

Alla hästar ska väl vaccineras mot A:s virus? Det är väl ingenting man kan välja på.
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

Men seriöst... Vaccinering är ju inte bara ett sätt att undvika att hästen blir väldigt sjuk, det är ju också en årgärd för att begränsa smittans spridning, och vore alla hästar vaccinerade skulle smittan inte kunna få ett ordentligt fäste någonstans. Och vad gör du den dagen en av dina hästar måste till klinik och den hamnar i samma uppstallningsbox som en häst som haft smittan med sig? (Alla som har den är ju inte sjuka, men smittar ändå.) Då kan ju båda dina hästar bli sjuka, och åker du tillbaka till kliniken med smittan i bagaget, så kan den ju hoppa vidare till nästa häst som hamnar i samma box, osv.

Min förra häst fick influensa en gång och var jättesjuk, men hade han inte varit vaccinerad hade han varit ännu sjukare. Tycker inte att det finns en enda anledning att inte vaccinera, det handlar ju inte bara om dina hästar, utan om andras också.

Edit: Ja, galoppörer måste fortfarande vaccineras var 6:e månad, fram till de fyller 5 har jag för mig... Då är det var 12:e månad.
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

:bow: :bow: :bow: :bow:
håller till fullo med. Om alla tog sitt ansvar som djurägare ch i detta fallet hästägare skulle vi slippa alla de problem som uppstår vi sjukdom. travet tog ort sina vaccinregler för flera flera år sedna och jag kan inte uttala mig om hur helheten blev men det jag vet är att min travare fick sluta sin framgångrika karriär som 3 åring just för att han inte var vaccinerad. han fick A2 som spolierade hela hans tävlingskarriär och han komm aldrig tillbaka. som sagt man har ett ansvar som djurägare och att ha djur kostar och att man inte har råd, är bara en dålig ursäkt. att ha djur kostar och det vet man innan man skaffar dem.
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

fråga en veterinär, inte oss på buke! //bonny
 
Sv: Behöver jag vaccinera?

Här hos oss börjar nästan alltid A2 influensan på travet. Undrar varför...........:angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
995
Senast: Zevzan
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp