Behöver jag större sits?

_FiA_

Trådstartare
Jag kom att tänka på en sak när jag såg den här bilden på mig å pollen, behöver jag en större sadel? det är 16 tum, normalt alltså. men jag tycker det ser tight ut på bilden, mina feta lår tar ju nästan i :D. Hur "nära" ska man sitta hornet egetnligen?om jag behöver större än normal sists, innebär det att jag är fet då :rofl:

598722_10151105177514503_2134355231_n_zps590cfe8d.jpg

Sv: Behöver jag större sits?

Känns sadeln för liten? Om du inte har tänkt tanken innan du såg bilden kanske det inte är nåt att bry sig i? ;)

Normal sitts är 15". 17" kommer hästen att få rygg problem om det har det inte redan.
Lite motion och ett bättre foderstätt skulla fixa problem med XXL sadel och kläder.

Här i Sverige är normal sits 16. Det är flest människor som använder den storleken.

Till TS:
Jag tycker inte det ser litet ut. Men hur känns det? (och så borde du ju förstå att du ska anpassa dig efter sadeln som passar hästen :crazy: skämtåsido!)

16 tum är normalsits här. Förstår inte ditt svar, varför kommer hästen få ryggproblem? Tycker du hästen är tjock eller varför nämner du foderstat? Vadå problem med xxl sadel? han har väl normal quarterbom? fattar ingenting av det du skrivit. Och vadå xxl kläder? jag har knappast xxl i kläder?

Mjo nu passar inte sadeln för övrigt hästen, men jo tycker väl att storleken känns bra, men vet inte hur det ska kännas direkt. Kanske borde provsitta en större sadel och se om det känns ännu bättre.

Jag har 16,5 tum i min sadel. Så då borde min lilla Paint som mäter 1,44 cm med 135 inte hålla för den sadeln menar du?

Läste någonstans att du ska kunna få in en knytnäve mellan forken och dig själv. Sen ska det ju självklart kännas bra :-) det är huvudsaken.

Jag behöver ju faktiskt bara sadla hästen för att se det :-P

Sadeln är utprovad av en utprovare och då borde väl denne yppat något om det kan man ju tycka..

Senast ändrad:

Men måste man ha en 16,5 sadel på en ponny? Då kanske man är lite för stor om man nu inte är väldigt kort.......
Jag tycker galoppens viktregler är ett ganska bra hum (kanske är nya nu!) Att med utrustning så får man väga max 75kg på D-ponny.
Visst finns det vissa raser tex fjordingar som kan ta lite mer men då ska man inte rida i nån högre hastighet osv.
Tycker detta är ett westernproblem? Man blir betydligt tyngre med sadeln, vilket gör det extra viktigt att tänka på sin vikt/hästens storlek

Men måste man ha en 16,5 sadel på en ponny? Då kanske man är lite för stor om man nu inte är väldigt kort.......
Jag tycker galoppens viktregler är ett ganska bra hum (kanske är nya nu!) Att med utrustning så får man väga max 75kg på D-ponny.
Visst finns det vissa raser tex fjordingar som kan ta lite mer men då ska man inte rida i nån högre hastighet osv.
Tycker detta är ett westernproblem? Man blir betydligt tyngre med sadeln, vilket gör det extra viktigt att tänka på sin vikt/hästens storlek

Fast min häst är ponny ju. Och skulle väl säkert kunna ha 16.5.
Jag väger 68 kg 172 cm.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 085
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka