A
allessa
Har ett sto som jag rider varannan dag nu. Håller på att få upp kondisen på henne.
Vissa dagar när jag rider så beter hon sig så himla konstigt...
Hon kan gå jättefint ena dagen, skritten är lugn och avslappnad, traven lugn och rytmisk (en stund i alla fall) och hon tar galoppen på en gång när jag ger skänkel för det och lyssnar bra på mina tygeltag, håller den fart jag vill och svänger åt det håll jag vill...
Men så gången efter blir allt bara pannkaka....
Hon trippar åt sidan, backar, försöker stegra sig, slänger med huvudet, vägrar att gå framåt, vill för allt i världen INTE galoppera utan står still och bara försöker att komma undan.
Jag ger lugna hjälper, berömmer så mkt när hon gör det jag vill och det syns att hon förstår....Jag begriper bara inte varför hon stressar upp sig ena dagen men inte andra???
Nu fick jag "tvinga" in henne i galoppen, eftersom hon backade och försökte stegra sig, jag kan ju inte ge upp och låta henne vinna...
När hon väl gick upp i galopp så ställde jag mig i fältsits, mkt eftergift med tyglarna (lagom så jag hade kontakt med hennes mun) och berömde jättemycket. Fick då fin respons, men när jag skulle galoppera tillbaka blev det samma visa igen.
Stegringsförsök och vill inte....
Fick upp henne i galopp igen och massor med beröm och mkt eftergift.
Sedan gav jag mig och skrittade av henne.
Gör jag fel eller ska jag fortsätta på det här "spåret".
Hon är mkt hanterad och markarbetad, löshoppad och longerad.
Allt på henne är kollat.
Jag är alltid noga med att kolla så att ingenting skaver eller gör ont eller nyps....
Någon med något bara tips på hur jag ska lägga upp hennes fortsatta träning?
Gör jag rätt eller?
Tips mottages tacksamt....
Vissa dagar när jag rider så beter hon sig så himla konstigt...
Hon kan gå jättefint ena dagen, skritten är lugn och avslappnad, traven lugn och rytmisk (en stund i alla fall) och hon tar galoppen på en gång när jag ger skänkel för det och lyssnar bra på mina tygeltag, håller den fart jag vill och svänger åt det håll jag vill...
Men så gången efter blir allt bara pannkaka....
Hon trippar åt sidan, backar, försöker stegra sig, slänger med huvudet, vägrar att gå framåt, vill för allt i världen INTE galoppera utan står still och bara försöker att komma undan.
Jag ger lugna hjälper, berömmer så mkt när hon gör det jag vill och det syns att hon förstår....Jag begriper bara inte varför hon stressar upp sig ena dagen men inte andra???
Nu fick jag "tvinga" in henne i galoppen, eftersom hon backade och försökte stegra sig, jag kan ju inte ge upp och låta henne vinna...
När hon väl gick upp i galopp så ställde jag mig i fältsits, mkt eftergift med tyglarna (lagom så jag hade kontakt med hennes mun) och berömde jättemycket. Fick då fin respons, men när jag skulle galoppera tillbaka blev det samma visa igen.
Stegringsförsök och vill inte....
Fick upp henne i galopp igen och massor med beröm och mkt eftergift.
Sedan gav jag mig och skrittade av henne.
Gör jag fel eller ska jag fortsätta på det här "spåret".
Hon är mkt hanterad och markarbetad, löshoppad och longerad.
Allt på henne är kollat.
Jag är alltid noga med att kolla så att ingenting skaver eller gör ont eller nyps....
Någon med något bara tips på hur jag ska lägga upp hennes fortsatta träning?
Gör jag rätt eller?
Tips mottages tacksamt....