Behöver hjälp!!

Osterang

Trådstartare
Vad skulle ni göra i mitt läge? Jag har en 7-årig femgångsvalack som heter Vidar. Jag kämpar och kämpar med honom men tycker inte att vi kommer framåt så mycket.. Iof så har vi kommit långt sen i sommras, men det är aldrig så att jag känner att wow vad bra det går! Det är hela tiden fait mellan oss om vem som ska bestämma.. Jag känner aldrig att han slappnar av och är nöjd.. Jag vet inte vad jag ska göra, jag VET att han kan, att han har bra tölt när han vill.. Det är mest tölten som krånglar, men även om han har bra galopp och trav så hänger han i bettet och vill göra som han vill..
Jag har nu i ett år tänkt fram och tillbaka om jag ska sälja honom och köpa en mer passande häst, jag vill komma vidare och tävla m.m. men eftersom att jag vet att han kan bli fin så vet jag inte.. Dessutom så har jag haft honom sen han var föl och som min egen sen han var 4.. Har ridit in honom och så.. Jättesvårt att ta ett beslut.. Tänk om jag inte heller hittar "min" häst som passar mej!
Kan ni hjälpa mej?!

Sv: Behöver hjälp!!

Det finns en bok som heter Rida islandshäst reynirs ridskola, i den finns en massa bra övningar man kan göra från mark om man har problem med vem som bestämmer. Det hjälpte oss jättemycket.

Har även läst i en annan bok om hästar med olika problem att en ryttare lämnade in sin häst för att den var bossig. Den visade inte de sidorna vid tillridningen men så fort hon kom och han hörde hennes fotsteg blev han bossig igen. För att hon kände sig osäker. Så när de stärkt henne fick hon o hästen en bättre relation.

Det tär ju lite också att jobba med en häst som inte är riktigt med. Jag tyckte det var skönt att ibland rida andra hästar som inte testar hela tiden.

Jag har också tyckt att det hjälper mycket att ta privatlektioner, för även fast man "kan och vet allt" så är det skönt att någon annan lägger upp träningen och själv kan man koncentrera sig på ridning.

Ett annat sätt att få hästen mer avslappnad vid ridning är att massera lite innan. Hoppas något är av hjälp!

Jag tycker inte att du ska ge upp! Jag har känt så många gånger med min häst också, att allt har varit omöjligt osv. Skrev ju om det här på Bukefalos för ett tag sedan och alla sa till mig att inte ge upp och det har jag inte gjort :)

Jag kämpar igenom allt det jobbiga och försöker få allt att bli bättre, dock får det ta den tid det tar. Man ska nog inte skynda på saker och ting.

Kanske kan du få hjälp av någon instruktör eller liknande? Ibland ser man inte felen själv, man blir lätt hemmablind. Bara en lektion kan ge väldigt mycket hjälp!

Träna mera på ledarskapet och kanske röstkommandom. Min häst blir också stark och hängandes i bettet ibland och vi har börjat mer med röstkommandon, så jag slipper dra han i munnen i onödan. Det funkar bra!

Det kommer att gå bra, bara du lägger ner tid på det. Kanske göra upp ett bra träningschema och ha små mål hela tiden. När du når ett litet, litet mål så känns det faktiskt mycket bättre!

Lycka till!

Jag har läst både Reynirs ridskola och skúlasons nya bok..

På marken går det lysande med honom, när jag longerar lyssnar han, tuggar på bettet, frustar och när jag gör halt så vänder han sig mot mej och kommer, men han kommer inte så nära utan stannar på ett avstånd som inte är ohyffsat.. Så de är det inge problem med...

Problemet är att om jag har ridit honom och han har varit jobbig men sen blir bra så får jag ändå börja om dagen efter.. Han vill verkligen inte ge sig. Jag har även lämnat honom hos min ridlärare ibland och när han kommer tillbaka går han skitfint. Jag har kollat kiropraktor och han var sned i korset, men ska vara bra nu. Jag kollade honom tre gånger och sista var för en vecka sen. Då var han endast lite sned. Jag vet att han kan bara han vill för både hemma och hos ridläraren på kurser har han gått bra. Sist jag var på kurs så gick han i klockren tölt med bra aktion och lyft..

Igår när jag red honom var han gräslig, ville bara spänna sig och rolla i galoppen, men sen vann jag över honom och han gick i underbar trav.. Det är inte så att jag verkligen inte klarar av honom, för det gör jag. Det är bara de att jag hela tiden måste kämpa för att få honom dit jag vill, varje dag (!).

Nu är jag lite orättvis mot honom, för jag älskar honom.. Men jag tycker inte att JAG kommer vidare i min ridning och jag vill kunna satsa på lite högre nivå än lätta klasser på tävlingarna.. Men jag ska kämpa vidare ett tag och se hur det går..

Om du ska behålla honom kan bara du själv bestämma. Vad säger ditt hjärta? Jag brukar alltid stanna upp när vi är inne i en jobbig period och verkligen känna efter, är det värt att jobba så här mycket?

Jag har också haft väldigt mycket problem och det är först det senaste året som det har gått bra för oss. Någon gång kommer det släppa för er också. Har du hjälp av instruktör?

Tänk om du skulle släppa kraven för ett tag? Bara göra saker som ni kan och är bra på. Gör saker som han tycker är roligt. Funkar det inte så hoppa över ridningen för ett tag och jobba från marken, promenera, träna konster och sådant.

Känn efter vad du verkligen vill och handla efter det!
Hoppas det känns bättre snart.

Min gubbe spänner sig också i början, alltid. Som tips fick jag bland annat att när det är lite ruggigt kan man ha täcke på en stund innan ridning, för att man inte spänner sig lika mycket om man är varm samt att massage innan också hjälper.

Fast min gubbe fick diagnosen sadeltvång så det kanske inte är samma sak? Eller så kan du prova.

Har du funderat över vad som skiljer sig i hur du rider mellan kurserna då du skriver att det brukar gå jättebra, jämfört med när du rider hemma och det går sämre?

Mitt varmblod (jo, jag vet, fel ras, men detta är ju inte ett rasspecifikt problem) beter sig liknande, dvs fin och avslappnad på kurs, och het och går emot handen när jag rider ut. Har också stora taktproblem vid uteritt eftersom hon är alldeles för ivrig. Dessvärre dessutom en typisk femgångare trots rasen, ramlar gärna över i pass vid nedsaktningar från trav, eller under trav när hon spänner sig.

Numera jobbar jag henne noga redan i skritt och ber henne att säga ja till handen. Börjar inte med någon annan gångart förrän hon är mjuk och avslappnad i skritten. Går hon emot handen, så smackar jag fram henne (driver inte med skänklarna utan enbart med rösten) tills hon slappnar av i nacken. Det kan ta tid, men är värt det. Plötsligt är hon också hyfsat taktren...

Börjar hon i någon annan gångart gå emot handen, så bryr jag mig inte om form eller hastighet längre utan jobbar med att få henne att slappna av i nacken genom ett lugnt, jämnt tryck på tyglarna och att eventuellt smacka (men hon har lärt sig att smackning inte betyder "öka" utan "du, lyssna på mig"). Hjälper det inte, tar jag ner henne i skritt igen och börjar om.

I mitt fall beror nog problemen på en kombination av att hästen vill mer framåt när jag rider ute jämfört med när jag rider på ridbanan, och att jag är mer koncentrerad på ridbanan för instruktör och därmed är mer medveten om vad jag gör och hur jag inverkar på hästen.

Okej.. Det har gått bra hos ridläraren, men även dåligt.. Dessutom så har de ridhus och jag tror att det är bättre.. Men jag får se hur det går nu och sen får jag se vad jag gör..

Kan du inte lämna iväg honom på träning en månad eller så? Det kan ju göra underverk :idea:

Jag har funderat på att lämna honom på töltträning.. det går något bättre nu, så jag får se ..

Hästen hänger i bettet för att du håller emot. Det är ganska logiskt egentligen, när vi håller för hårt i bettet måste ju hästen också hålla emot, annars biter han ju sig själv i bogen. Då uppstår även en spänning i nacken. Testa och rid honom på lösa tygar och börja med att böja honom tills han hittar sin egen balans och släpper efter av sig självt. Då kommer öven böjningen på nacken. Detta har jag lärt mig utav akademisk ridkonst som är en mycket bra metod för att få hästen att arbeta avslappnat. Läs på om det vett ja! MvH:D

Det sista jag skulle göra nu var att ge honom långa tyglar! Lallade runt på långa tyglar i ett halvår utan att komma någonstans och han gick lika spänt iallafall.. Jag har inte stumma, fasta händer när jag rider, jag plockar hela tiden och försöker få honom mjuk. Jag känner när han spänner sig och biter fast i bettet, då håller jag tillbaka tills han släpper, så har jag lärt mej att man ska göra. Då kämpar hästen "mot sig själv". När han släpper så släpper jag också och blir supermjuk i handen..

Hej !

Jag har samma problem själv, så du är inte ensam ;) Men varför ha så brottom tänker jag, är bara femton år, jag vet själv att jag har en jättefin häst med mer träning. Det är lite jobbigt när alla frågar varför man inte tävlar osv. men allt tycker jag ska inte kretsa runt tävlingar som det gör idag. Jag har nu bestämt mig för att ta lite lektioner med hästen i horsemanship osv, för att få honom att lita på mig och inte vara så spänd. Sen kan ju ett annat tips vara om du låter ngn duktig ryttare rida han nån gång i veckan, som kan "putta på" eran träning ! och du har väll kollat upp hästen så den är helt fri från spänningar osv ? Min häst får jag kolla med jämna mellanrumm eftersom han gå¨r o spänner sig så kan ju saker uppstå..

Jag tycker inte du ska ge upp hästen, ge honom en chans och kör ditt egen rejs !:bow:
/ malin

Jag tycker du ska ta med honom på kurser och ta hjälp av någon tränare. Men var noga med att tränaren tränar på de sättet som passar dig och hästen. Det värkar ju inte vara ett helt omöjligt problem. Jag vet inte men jag kan tänka mig att det kanske hjälper om du slutar rida honom i munnen att tag eller va man ska säga, munnen är ju trots allt inte de viktigaste. Få honom att lyssna på din sits och lägg ner striden i munnen. Jag vet inte om det passar er?! Men min häst har en dålig mun och hatar när man använder tygeln för mkt, men hon lyssnar enormt bra på rösten och min sits och det tycker jag är en bra ridning! Lycka Till // Ida!:smirk:

Heej!
Vet du vad? Eftersom han ändå är så pass ung så kanske det är bättre om du tar hem hjälpen till dig, alltså att du inte skickar iväg honom på träning utan tar hem en instruktör till dig som själper dig på hemmaplan! Det kan vara så att han har blivit van vid att krångla i omgivningarna där hemma och att denna ovana släpper när han skickas hemmifrån, och då hjälper ju inte träningen så mycket ändå. Kanske blir det bättre om han får lära sig att lyda hemma istället?

Hoppas det kan vara till nån nytta, eller iaf en tankeställare :)

jag menar inte långa tyglar på det viset. Långa tyglar med kontakt såklart. Nåt sätt måste det ju finnas så din häst kan slappna av i alla fall.

Idag var jag och kollade på när min tränare red Vidar. Han gick verkligen superfint, och jag kände att jag verkligen inte vill ge upp med honom! Hon red honom i superfin trav - som är hans bästa gångart, ren tölt - inte så superbra aktion men det kommer, och även fin galopp! Skritten var också lugn och avslappnad. Sen la hon honom i pass och han har aldrig gått pass förrut, förrutom igår då hon också la honom i det. GUD vad han exploderade! bara susade iväg!
Jag vill verkligen klara av det här! Jag ska även rida lite privat för min tränare :)

Idag var jag och kollade på när min tränare red Vidar. Han gick verkligen superfint, och jag kände att jag verkligen inte vill ge upp med honom! Hon red honom i superfin trav - som är hans bästa gångart, ren tölt - inte så superbra aktion men det kommer, och även fin galopp! Skritten var också lugn och avslappnad. Sen la hon honom i pass och han har aldrig gått pass förrut, förrutom igår då hon också la honom i det. GUD vad han exploderade! bara susade iväg!
Jag vill verkligen klara av det här! Jag ska även rida lite privat för min tränare :)

Vad roligt att det gick bra! :) Ibland behövs det att någon annan rider hästen så man får se hur den egentligen beter sig och hur duktig den verkligen är!
Bara att träna vidare och inte ge upp ifall det blir någon motgång :)

Att prova rida för många olika instruktörer kan vara bra, man plockar upp lite här och lite där som funkar. Vi är ju alla olika både hästar och människor och det som passar den ena funkar inte för den andra. Eftersom din tränare lyckas bra med din häst är det ju en toppenbra början.

Jag har ridit för många olika, både danska och svenska landslagsryttare och nu de senaste åren har jag haft förmånen att träna för Eyjolfur Isolfsson, vilket är en otrolig upplevelse. Efter två dagars kurs med honom dansade hästen fram i klockren tölt i form och knappt ett gram tyngd i munnen! Han lärde oss one rein stop som en början för att få hästen att släppa bettet och därefter hur man bibehåller detta genom övningar där man flyttar hästen för tygeltryck, säte, skänkel och vikt... och mycket markarbete. Kommer han till trakten så tveka inte!
Han har också gett ut en instruktionsDVD, du kan ju alltid se om du får tag i en så'n.

Centrerad ridning är också mycket spännande och det lilla jag har lärt mig har fungerat jättebra. Finns inte så många instruktörer vad jag vet men några böcker.

Om du har möjlighet att prova en annan häst kan det vara mycket utvecklande för ridningen. När jag har fått rida en ny häst lite grand har det ofta resulterat i att den "gamla" börjat gå bättre.

Tycker inte att du ska ge upp din häst, vilket du heller inte verkar vilja. Ha bara inte bråttom och var öppen för att testa nya saker så länge de stämmer överens med din bild av hur ridning ska vara.

Det är mina tips! Hoppas att det kan hjälpa lite i alla fall.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 317
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka