Behöver hjälp!!

Sv: Behöver hjälp!!

Hej, jag har också en islänning som är ganska ung och "lite" envis jämtöver och jag brukar bli ganska besviken efter ett ridpass som hon ägnat helt åt att testa mig, men jag försöker bara se det positiva i det hela. Exempelvis, om vi fått fram en riktigt fin tölt, bara i 50 meter, så lägger jag extra märke till det. Har en "träningsdagbok" där jag bara skriver upp det positiva. Inget som är dåligt, utan försöker se det som verkligen blev bra istället. Räknar framstegen :)

Har sålt en häst som inte "passade" mig förut, och jag har aldrig ångrat mig så mkt. Ägarna avlivade honom efter en kort tid, bara för att han var "för gammal" (17 år). Hade jag inte sålt honom hade han levt nu. :cry:

Vad skulle ni göra i mitt läge? Jag har en 7-årig femgångsvalack som heter Vidar. Jag kämpar och kämpar med honom men tycker inte att vi kommer framåt så mycket.. Iof så har vi kommit långt sen i sommras, men det är aldrig så att jag känner att wow vad bra det går! Det är hela tiden fait mellan oss om vem som ska bestämma.. Jag känner aldrig att han slappnar av och är nöjd.. Jag vet inte vad jag ska göra, jag VET att han kan, att han har bra tölt när han vill.. Det är mest tölten som krånglar, men även om han har bra galopp och trav så hänger han i bettet och vill göra som han vill..
Jag har nu i ett år tänkt fram och tillbaka om jag ska sälja honom och köpa en mer passande häst, jag vill komma vidare och tävla m.m. men eftersom att jag vet att han kan bli fin så vet jag inte.. Dessutom så har jag haft honom sen han var föl och som min egen sen han var 4.. Har ridit in honom och så.. Jättesvårt att ta ett beslut.. Tänk om jag inte heller hittar "min" häst som passar mej!
Kan ni hjälpa mej?!

Om du vill satsa på tävling & inte kommer framåt med din häst så kan du ju faktiskt sälja den till ngn som kanske kan utbilda den mer, eller är nöjd med den som den är.
Det är absolut inget fel med det.

Bättre att skaffa en häst som passar än en man får kämpa med hela livet om man inte har lusten/viljan/orken.
Vill du behålla den så får du vara beredd på att det tar lång tid att utveckla en häst & att det tar lång tid innan du kommer ut på ngn tävlingsbana & frågan är om du vill vänta så länge?det är bara du som kan avgöra.

Jag har själv sålt hästar som inte passar på tävlingsbanan, både pga begränsningar av gångarter & att de helt enkelt inte vill tävla.
Det som är viktigt är att amn inte försöker pressa hästen över en nivå den egentligen inte har kapacitet för, då är man orättvis mot hästen.

Min 5:åring var likadan.. Hon ville bestämma hela tiden och direkt hon inte fick som hon ville ställde hon sej på bakbenen..

För att få ordning på henne gick jag en horsemanchip-kurs för Sven Forsström. Nu har vi kommit en bit påväg och Erla lyssnar mer på mej.
Tränar detta gör jag varje gång jag leder henne och även när jag rider henne.

// Stina

Min 5:åring var likadan.. Hon ville bestämma hela tiden och direkt hon inte fick som hon ville ställde hon sej på bakbenen..

För att få ordning på henne gick jag en horsemanchip-kurs för Sven Forsström. Nu har vi kommit en bit påväg och Erla lyssnar mer på mej.
Tränar detta gör jag varje gång jag leder henne och även när jag rider henne.

// Stina

Har bara en liten fråga. Hur tränar man Nh på hästryggen? Har hört en massa men inte riktigt fått en klar uppfattning om det.:smirk:

Om du vill satsa på tävling & inte kommer framåt med din häst så kan du ju faktiskt sälja den till ngn som kanske kan utbilda den mer, eller är nöjd med den som den är.
Det är absolut inget fel med det.

Bättre att skaffa en häst som passar än en man får kämpa med hela livet om man inte har lusten/viljan/orken.
Vill du behålla den så får du vara beredd på att det tar lång tid att utveckla en häst & att det tar lång tid innan du kommer ut på ngn tävlingsbana & frågan är om du vill vänta så länge?det är bara du som kan avgöra.

Jag har själv sålt hästar som inte passar på tävlingsbanan, både pga begränsningar av gångarter & att de helt enkelt inte vill tävla.
Det som är viktigt är att amn inte försöker pressa hästen över en nivå den egentligen inte har kapacitet för, då är man orättvis mot hästen.
Det kommer nog inte ta så lång tid för oss att komma ut på tävlingsbanan.. Jag är nu beredd att kämpa vidare, iaf ett tag för nu känns det bra! Jag har skickat honom på töltträning för att få tölten att lossna lite och för att tränaren ska kunna hjälpa mej och veta hur han är. I höstas så skulle jag ju iaf fått 6.5 för galoppen om han inte hade fattat fel :) Så nu ska vi komma igång ordentligt och jag vet att Vidar och jag kan komma långt om vi inte ger upp!

Har bara en liten fråga. Hur tränar man Nh på hästryggen? Har hört en massa men inte riktigt fått en klar uppfattning om det.:smirk:

Man måste ju börja från backen, och få ett klart ledarskap där. För att få ett bra ledarskap från ryggen så gäller det att flytta mycket. skänkelvikningar, rygga, ställa mm. Det är nästan samma övningar som från backen.
Men detta är lättare om man har ett klart ledarskap från backen. Sedan finns det hästar som ägaren har ett bra ledarskap från ryggen men inte från backen eller tvärtom. Så var det för mej. det var inga problem att rida henne, men jag hade dåligt med kontroll annars..

Man måste ju börja från backen, och få ett klart ledarskap där. För att få ett bra ledarskap från ryggen så gäller det att flytta mycket. skänkelvikningar, rygga, ställa mm. Det är nästan samma övningar som från backen.
Men detta är lättare om man har ett klart ledarskap från backen. Sedan finns det hästar som ägaren har ett bra ledarskap från ryggen men inte från backen eller tvärtom. Så var det för mej. det var inga problem att rida henne, men jag hade dåligt med kontroll annars..

Ahh okej, jag själv brukar ha stenkoll från marken, spelar ingen roll hur mkt hästen testar, har alltid koll och vet vad jag ska göra. Har förvandlat ett antal "problemhästar" till lättskötta små änglar, men RIDNINGEN :O. Ojojoj.. Det enda jag lyckats med är att rida utan utrustning och bara styra hästen med blicken. Men det gjorde jag bara på en av hästarna. När dom verkligen testar när man rider har jag ingen aning vad man ska göra korrekt enl. NH. Bara att backa och börja om från början. o.s.v.

Jag känner igen mig mycket i det du skriver eftersom jag var i exakt samma sits för ungefär ett år sen. Jag var trött på Kjarkur eftersom vi aldrig kom någon vart och han var så "bufflig" och vad jag ansåg som mycket opersonlig. Så jag fick för mig att jag skulle ha en annan häst - ett sto, känsligt, flott och sött ville jag ha.

Så jag provred ett sto, men vi passade inte ihop. Provade ett annat och det gick helt åt h*lvete dåligt, slutade med att jag var inne på akuten (dock utan skador som tur var). Nån månad efter det provred jag ytterligare ett sto vilket också det slutade dåligt, hon tvärnitade och tippade av mig i leran.

Efter det kom jag fram till att Kjarkur nog inte var så dum ändå och idag är jag oerhört nöjd med att jag har honom kvar, då vi i själva verket är väldigt lika och passar väldigt bra ihop.

Så mitt råd till dig är: prova andra hästar. Kanske inser du att du och din nuvarande häst inte fungerar så bra tillsammans. Eller så blir det som för mig, att du märker att du och din häst nog är rätt för varandra ändå, men att ni kanske är mitt i en stor svacka.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 317
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka