Behöver hjälp.....

C

ConfettiCavat

Har en katthona som snart blir 1 år. Tycker mycket om henne men hon har några idéer för sej.
Den mest irriterande är att hon ska gräva upp jorden ur blomkrukorna. Har lagt stenar i alla krukor men hittar hon en glipa så är hon där och river ur jorden.
Den andra irriterande saken är att hon ska äta post! Så fort posten ramlar ner på golvet så är hon där och river och biter. Det problemet har jag löst men jag vet inte hur jag ska lösa det här med blommorna.

Är det nån som har nåt förslag?
Har haft katter med konstiga idéer förut men inte nåt sånt här.
Hon vet att hon gör fel för så fort jag kommer hem och hon har gjort nåt så springer hon och gömmer sej.

Sv: Behöver hjälp.....

Tja, vad ska man göra... Vet hon att hon gör fel och accepterar ett fy så är det iaf ett steg i rätt riktning, även om hon fortsätter att göra så när ingen ser.

Jag hade ju en katt som var helt extrem på alla sätt, men hennes överskottsenergi dämpades lite iallafall när jag köpte en kompis till henne. Men henne kunde man INTE tillrättavisa. Ju argare jag blev destå argare blev hon och gick till anfall... Tror inte att den katten var riktigt frisk. Din kisse blir säkert lugnare med åldern! Var bara väldigt, väldigt konsekvent och acceptera inga dumheter alls!

Min katt grävde i en stor blomkruka som står på golvet, men jag satt o hade koll på honom ett par dagar o shasade iväg honom så fort han kom i närheten av den o nu lämnar han den ifred...

Kompis har hon, visserligen en hund men de sover på samma plats och hon tror nog att hon är lite hund:d
Konsekvent är jag men det är svårt när man aldrig tar henne på bargärning så att säga.

Jag har till och med gjort som man gör med hundar, tagit henne i nackskinnet och visat henne på det hon gjort och sagt fyyyy!!

Har bara en blomma som hon inte rört och den dag hon gör det så får hon flytta! (skämt och sido men det är en jätte fin orkidé som jag har lyckats jätte bra med)

Hon är kanske smartare än min, eftersom han grävde mitt framför näsan på mej! :)

"Hundmodellen" har jag bara använt på min en gång, när han kissade inne, o det var sista gången han gjorde de...din katt är nog både smartare och tuffare! :rofl:

Det som är lite "roligt" är att hon kommer från ett katthem. Jag fick henne när hon var 16 veckor hade bestämt mej för henne en vecka tidigare. Det var ju bara "min" katt. Hon hade inte varit så bra behandlad och fått dåligt med mat. Det tog ju lite tid innan hon vågade röra sej överhuvudtaget så hon huserade i handfatet.
Det är ju bra att hon trivs hos mej men man tycker ju att hon kanske skulle bli lite rädd när jag säger till henne. Men hon sitter bara och blänger på mej som att jag vore helt dum i huvudet.
Tuffheten kommer nog från att hon har en stor springer spaniel och leker med och han är inte ett dugg försiktig.

Funkar sånt här luktailla medel för katter eller dör blommorna?

Post är jättespännande eftersom den kommer utifrån och luktar av andra människors händer osv. Jag hade en katt som revirmarkerade på posten, :crazy: när jag bodde med brevinkast i ytterdörren. Löste det genom att sätta en trådkorg under och snacka med postis så han stoppade in posten försiktigt så den hamnade rätt. :)

Vda gäller blommorna har sten funkat bra för mig, har lagt dit ganska stora. Ett inte så snyggt knep är att lägga på aluminiumfolie. Annars kan citron- och apelsinskal ovanpå jorden funka. Man får byta när doften går bort.

Att hon gör bus beror säkert till viss del på att hon är ung, men kan även vara understimulering. Har du funderat på det,om hon kanske har långtråkigt? Katthemskatter har ju ofta levt ett tufft och omväxlande liv, inte alla blir stillsamma innekatter utan kan behöva t ex en kattkompis att busa med....

:) Är det en innekatt? Isåfall kanske du kunde sätta in en liten låda med grus/jord som hon kan få rota i, kanske gick på låda på sitt förra ställe...vet inte om det funkar..
Har själv alltid haft katter som gått ut & in som de behagat, en av dem har grävt i blommkrukorna och försökt göra sina behag i dem. Nu vet jag inte om det varit för att fastställa revir:devil: eller av ren bekvämlighet:smirk: ..för att slippa gå ut:D
Men det räckte att några gånger ryta till..så var det problemet löst. Det som är roligast med katter är att de ofta vet vad de får och inte efter några tillsägningar...de ser man på deras min när man kommer på dem och de spelar helt oskyldiga:D eller att de bara genom en blick flyr fältet:bump:

De är ju för härliga:love:

Hon är innekatt men får vara ute på balkongen så fort jag har kommit hem. Där sitter hon och tittar på allt som rör sej. Vad jag vet så har hon aldrig varit ute. Leker med henne varje dag och hon och hund har sina dagliga "gatlopp" Ska sätta in ett träd som hon kan klättra i.
Det är inte meningen att hon ska vara innekatt hela tiden men så länge jag bor där jag gör så får hon vara inne. Mycket tung och snabb trafik trots att det är 50 väg och vill ju ha katten kvar i livet.
Hon är med väldigt mycket när jag gör nåt. Dammsugaren har blivit spännande istället för livsfarlig tex. Skurmoppen är fortfarande lite farlig...
Lite understimulerad är hon nog men jag försöker hitta på så mycket som möjligt åt henne. Leksaksråttan åker fram så fort hunden går ut osv.

Ska prova det där med apelsin och citronskal men det äter hon säkert upp. Hon äter allt...

Har du provat att ta ut henne i sele tillsammans med hunden? :) Om du liks ska ut med honom kan ju kissen få följa med?

Kanske behöver hon en del träning innan det funkar. Det är ju inte detsamma att gå med en katt som med en hund, gå fot t ex funkar inte med katter....

Men du kunde ju prova? :)

Har tänkt att jag ska göra det. Men bara hon är ute på balkongen och det kommer fordon som låter lite mer så får hon panik och springer så långt in i lägenheten hon kan. Så jag drar mej lite för det, hon kanske blir jätte stressad av det?! Sen får hon panik bara man tar henne utanför ytterdörren till trapphuset.

Med våra andra katter som även de har varit innekatter har vi tagit med till sommarstugan och så har de fått gå lösa där. Det har funkat jättebra och inte varit några problem när man kommit hem sen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 665
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 318
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama