Behöver hjälp!

Sv: Behöver hjälp!

Alltså det är som ett nätverk
Din router är servern som ger IP nummer.

Du kan testa på din gamla dator så här
i kör så skriver du "command" (utan "") och sen
ipconfig /all

Då borde du få upp en hel del info.
 
Sv: Behöver hjälp!

När jag körde ipconfig /all i gamla datorn hände inget alls. Men körde jag Winipcfg så fick jag upp:

Värddatornamn: PBNComputer
Dns_servrar 192.168.1.1

Sedan fick jag upp min gamla dator med alla uppgifter om ipnr osv. Sedan inget mer. :crazy:

Kollade på nya datorn under tele och modemanslutningar och fick upp detta:
Uppringningsregler: Min platsa markerad. Inga andra alternativ fanns
Modemflicken: MSP3885-E pci modem Ansluten till com3

Sedan under providers : MicrosoftH.323_telefontjänst provider som var markerat.

Vet inte om detta hjälper men hoppas.
 
Sv: Behöver hjälp!

Hmm har du någon brandvägg i XP
Kan du köra ICQ/MSN på XP

Kan du pinga i XP
Välj kör, skriv "cmd"
skriv sen "ping www.google.com"
 
Sv: Behöver hjälp!

Brandvägg ingen aning.

Msn fungerar inte.

När jag ska pinga får jag till svar att sidan inte hittas och jag ska kontrollera adressen.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp!

Kan du testa pinga din router "ping 192.168.1.1"
 
Sv: Behöver hjälp!

Kan ju vara XP:s egen brandvägg som ställer till det.

Den hittar du genom Start/kontrollpanelen/säkerhetscenter.

Jag hade lite problem med ZoneAlarm när jag kopplade in min router, D-Link, mellan min gamla burk med W98 och den nya med XP.

Har du testat att ta bort alla internetanslutningar på XP-burken och installera om anslutningen?
 
Sv: Behöver hjälp!

Glömde bort en sak
Kan du pinga ditt nätverkskort

"ping 127.0.0.1"
 
Sv: Behöver hjälp!

A_K_N skrev:
Kan ju vara XP:s egen brandvägg som ställer till det.

Den hittar du genom Start/kontrollpanelen/säkerhetscenter.

Jag hade lite problem med ZoneAlarm när jag kopplade in min router, D-Link, mellan min gamla burk med W98 och den nya med XP.

Har du testat att ta bort alla internetanslutningar på XP-burken och installera om anslutningen?

Hitta inget som heter säkerhetscenter när jag går in på kontrollpanelen. :crazy:

När jag fick datorn var den full med massa skit. Eftersom det är en sådan där hyrköp från jobbet så kommer den med vissa bitar installerad så jag stoppade i cd skivan för att få den fabriksny. Vilket då oxå borde fått alla gamla internetanslutningar att försvinna.
 
Sv: Behöver hjälp!

Du har alltså inte SP2 i burken men det kan jag inte tänka ha med problemet att göra.
 
Sv: Behöver hjälp!

Testade pinga nätverkaskortet och det fungera inte heller. :crazy:

Vad är SP2???

Kan det vara så enkelt att inte Telia tilllåter att man har två datorer på samma abonnemang???
 
Sv: Behöver hjälp!

*kl*

Skulle testa att göra om allt igen. Fick då att jag skulle skapa en installationsdiskett att installera på alla datorer som ingår i mitt nätverk. Men när jag ska installera den på Win98 dator så får jag till svar att programmet utfört en förbjuden åtgärd och sedan står det att det inte är utfört pga begränsningar i systemt. :crazy: :confused: :cry:

Så nu lyckades jag inte i alla fall trots att jag trodde jag hade löst problemet.
 
Sv: Behöver hjälp!

SP2 är "Service Pack 2"

Du har inte den installerad för "säkerhetscenter" finns bara med i SP2

Du kan testa att koppla ur sladden till XP och i kör skriva "cmd" och sen
skriva "ipconfig /release"
Sedan
"ipconfig /renew"

Får du upp ett IP nummer som börjar på 169.x.x.x ?

Testa sen att koppla in nätverkskortet och kör

"ipconfig /release"
och
"ipconfig /renew"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hjälp!

Ska testa det sedan. Barna vill ha mat nu. Men närverkskortet är internt på datorn så det kan jag inte bara koppla i och ur hur som helst.
 
Sv: Behöver hjälp!

Inte fysisk, utan att du avinstallerar det och startar om datorn och låter det bli installerat igen.
 
Sv: Behöver hjälp!

Nja jag menar att du kopplar ur nätverkskablen inte plocka ut hela nätverkskortet ur datorn :)
 
Sv: Behöver hjälp!

Alltså, det kan va en ide att ominstallera nätkortet, för det verkare inte helt friskt det där. (hela installen alltså)
Då fixar man till IP stack och sånt i samma veva och det tar ju bara några minuter, att avinstallera och starta om.
 
Sv: Behöver hjälp!

Fast allt är ju precis avinstallerat och ominstallerat. Gjorde det i går.

Ska testa i morgon igen är för trött nu. För det borde ju fungera om det inte är så att Telia har någon spärr som gör att man inte kan använda 2 datorer på samma abonnemang.
 
Sv: Behöver hjälp!

det är ju därför du har routern, det är en dator, telia ser den som en dator, sen delar den på uppkopplingen, via NAT (network address translation mera teknisk gojja bla bla), så att ud kan ha upp till 253 datorer hemma hos dig.
 
Sv: Behöver hjälp!

*kl*
Inte vet jag vad som var fel men jag hittade något som blinka och sa att någon försökte göra intrång i datorn. När jag avaktivera den så fungerade allt helt plötsligt. Så nu sitter jag och skriver från min nya dator. :) Så det måste varit något brandväggsaktigt eller så. Hur som helst så vill jag tacka alla speciellt Laban för att ni orkade hjälpa mig och förklara för en brud som ser ut så här: :confused: När det kommer till datorer. Nu är jag i alla fall kanonglad.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 370
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 272
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 309
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag måste erkänna att det brukar gå åt pipsvängen när jag gör något utöver det vanliga med datorer så jag undviker gärna det. Nu vill...
2
Svar
26
· Visningar
1 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp