Behöver hjälp. Sjukdomsfall utomlands!

Nej du missuppfattade. De spanska läkarna har mycket gott rykte och är naturligtvis lika vetenskapligt utbildade som andra. Men eftersom de är katoliker i ett katolskt land måste de också förhålla sig till den katolska kyrkan som är ännu striktare när det gäller dödsbegreppet. Kyrkan har normalt sett inte tillåtit avstängning av respirator även om en person förklaras hjärndöd. Ett mycket känt fall togs upp i Vatikanen ungefär för 6 års sedan (en ung person som legat i mer än 10 år) men jag kommer bara ihåg att diskussionerna var heta i den katolska välden och opinionen delad fifty/fifty.
Det är strikt i Spanien eftersom de har förstklassig vård, inte för att de skulle vara religiösa. Alla spanjorer är inte troende och läkare agerar som läkare, inte katoliker.

Sjukvården i Spanien är lika vetenskapligt grundad som den svenska sjukvården. Att jag ens behöver förklara det är helt vansinnigt.

@Robbansmatte2 Nej, du uttryckte dig väldigt illa. Att spanska läkare skulle följa påvens eller katolska kyrkans regler stämmer för övrigt inte. Du har fel. I Spanien gäller spansk lag - inte katolsk. Vill du dra igång en diskussion om det här - starta en annan tråd. Det här blir bara okänsligt.

@Robbansmatte2 Nej, du uttryckte dig väldigt illa. Vill du dra igång en diskussion om det här - starta en annan tråd. Det här blir bara okänsligt.

Du kan lita på sjukvården i Spanien punkt. Du kan lita på svenska sjukvården också, trots att vi inte är ett katolskt land. Spaniens sjukvård ligger topp tio i världen och det har ingenting att göra med religion.
Tekniskt sett, kunskapsmässigt sett och även vad det gäller utförande ligger Spanien väl i nivå, och tom ibland över den svenska nivån vad det gäller kvaliteten på sjukvård. Enda nageln i ögat är väl att man använder antibiotika i så hög grad att det påverkar förekomsten av resistenta och agressiva bakterier i sjukvården.

Den förtvivlan och den desperationen människor känner i liknande situationer är stor.
Nästan lika stor som kostnaden för en sjuktransport hem om man inte har speciell reseförsäkring. Hemförsäkring täcker oftast inde dessa kostnader..Det rör sig om många månadslöner....
Har Du en vanlig hemförsäkring eller gårdsförsäkring där reseskydd ingår så täcker den normalt sett sjukvård och hemtransport under 14 dagar från utresedagen inom Europa m flera länder. Sedan blir det jättedyrt.

Har Du en vanlig hemförsäkring eller gårdsförsäkring där reseskydd ingår så täcker den normalt sett sjukvård och hemtransport under 14 dagar från utresedagen inom Europa m flera länder. Sedan blir det jättedyrt.
Problemet är som sagt att alla hemförsäkringar inte omfattar det. Och eftersom så många nu åker till Thailand så borde man ju kolla upp detta innan man åker...

1. Den spanska katolicismen är inte särskilt papistisk.

2. Spanien tillämpar samma kriterier för hjärndöd som Sverige.

3. Den spanska befolkningen är mest generösa i världen när det gäller att donera organ sedan man har dött.

Vi behöver väl inte bete oss som om Spanien är en primitiv stam och vi företräder kolonialmakten?

1. Den spanska katolicismen är inte särskilt papistisk.

2. Spanien tillämpar samma kriterier för hjärndöd som Sverige.

3. Den spanska befolkningen är mest generösa i världen när det gäller att donera organ sedan man har dött.

Vi behöver väl inte bete oss som om Spanien är en primitiv stam och vi företräder kolonialmakten?
Det här ligger väl lite utanför TS;s fråga men är inte Spanien en av de mest konservativa länderna i Europa vad det gäller katolska kyrkans åsikter o dogmer?
Kyrkligheten bland vanligt folk är ju betydligt högre där än här hemma.

Det här ligger väl lite utanför TS;s fråga men är inte Spanien en av de mest konservativa länderna i Europa vad det gäller katolska kyrkans åsikter o dogmer?
Kyrkligheten bland vanligt folk är ju betydligt högre där än här hemma.
Sverige är det mest sekulära landet i världen så samtliga länder har högre kyrklighet. När det kommer till konservativa lagar har både Irland, Portugal och Polen betydligt mer restriktiva lagar i enlighet med religionen, för att inte tala om Malta och Italien. Hur det är med att stänga respiratorer vet jag inte, men abort är till exempel mycket restriktivt i ovanstående länder men tillåtet i spanien (helt förbjudet på Malta där även dagen efter piller vägras skrivas ut av många läkare som anser det är mord).

Men kan ni bara starta en egen tråd om kyrkans inflytande över sjukvården i Spanien?! Oerhört okänsligt och osmakligt att börja diskutera det i en sådan här tråd!
Samma att börja diskutera kostnader för en ev hemtransport till Sverige - vad har det ens med TS fråga att göra? Skärpning! :mad:

TS:
Jag har tyvärr inget mer att komma med än de tips och råd du redan fått, men jag hoppas att det löser sig för din bekanta. :heart

Men kan ni bara starta en egen tråd om kyrkans inflytande över sjukvården i Spanien?! Oerhört okänsligt och osmakligt att börja diskutera det i en sådan här tråd!
Samma att börja diskutera kostnader för en ev hemtransport till Sverige - vad har det ens med TS fråga att göra? Skärpning! :mad:

TS:
Jag har tyvärr inget mer att komma med än de tips och råd du redan fått, men jag hoppas att det löser sig för din bekanta. :heart

Kan inte annat än instämma, det är för f-n en människa i total kris TS försöker hjälpa!

Ja, det är ett diskussionsforum, men jag vidhåller att det inte är lämpligt att fortsätta diskutera i en tråd som skapades under dessa premisser.
Äsch, det är ju inte så konstigt att en diskussion trillar åt olika håll - det andra hade ju iaf med tråden att göra, det här är ju heeelt ot.

Oavsett vad är det ett diskussionsforum. Det är många trådar som går åt eget håll. Vem bestämmer, oavsett vad, vilket håll en tråd går åt? Du? Bukemaffian? Eller forumreglerna?
En del trådar är känsliga o bör inte låtas dra iväg, eller sjanghajas/kapas till att handla om annat än just det som efterfrågas i TS, som i det här fallet uppenbarligen handlar om en person som är hjärndöd o där släktingen står helt ensam o förlamad inför beslut som handlar om liv eller död.
Du har varit medlem länge så du torde ha märkt det i andra känsliga frågor. Bara för att andra har 0 empati o leker elefant i glasbutik behöver du inte haka på eller bli sarkastisk.
Jag vet att du är en varm o empatisk människa, men ibland döljer du det alldeles för mycket.

Liknande trådar

Relationer Jag har gått länge nu med åsikten om att för min del iallafall att det är bättre att dölja allt vad dåligt mående är för närstående och...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 504
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar