Behöver hjälp. Sjukdomsfall utomlands!

Jag skulle hellre bli sjuk i Spanien än i Sverige nuförtiden.. dessvärre.. Det blir naturligtvis annorlunda när det kommer till livsavgörande situationer.
Hur ser personens försäkringsbild ut? Det finns inget att göra där?
Jag vet inget om försäkring och sånt för min väns närstående, utan jag bara försöker hitta sånt man kan kontakta för att få hjälp i en sån här situation...

Försäkringar brukar ju också ha krishjälp och nummer man kan ringa till. Har för mig att det ingår i både min hem- och olycksfallsförsäkring i alla fall.

SOS international brukar kräva att man har försäkring som täcker dem. De är inte kopplade till någon skattefinansierad verksamhet.

klipp från SOS Internationals sida:
SOS International hjälper nordiska resenärer över hela världen på uppdrag av olika försäkringsbolag. Titta på ditt försäkringskort för att se vilken larmcentral du ska kontrakta.

Ett kriscentrum med erfarna och empatiska hjälpsamordnare finns redo att hjälpa till 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året, för att du ska känna dig trygg och omhändertagen i en situation som ofta kan uppfattas som både frustrerande och skrämmande.

Hur ser det formella ut här? Bor hen stadigvarande i Spanien eller är hen på semester el dyl?

Jag har en hel del familj i Spanien. Precis som @niphredil är jag helt lugn vad gäller den spanska sjukvården.

Hur ser det formella ut här? Bor hen stadigvarande i Spanien eller är hen på semester el dyl?

Jag har en hel del familj i Spanien. Precis som @niphredil är jag helt lugn vad gäller den spanska sjukvården.

Min väns närstående är där på semester och fick andningsuppehåll som ledde till detta, det är inte det att jag inte litar på den spanska vården utan att ett till utlåtande innan msn ger upp är väl det jag tänker mig...

SOS international är jättebra! Det är dem man ska kontakta om man som svensk medborgare blir sjuk utomlands och behöver hjälp och/eller rådgivning.

/fd reseledare med erfarenhet av X antal sjuka turister
Men då måste du veta hur försäkringen ser ut, det är inte alla försäkringar som samarbetar med SOS, varken hemförsäkringar eller reseförsäkringar. Jag tror inte att man alltid har hjälp av dem om man köpt sin resa på kort heller.

Min väns närstående är där på semester och fick andningsuppehåll som ledde till detta, det är inte det att jag inte litar på den spanska vården utan att ett till utlåtande innan msn ger upp är väl det jag tänker mig...
Ok. Då skulle man alltså lika gärna kunna be om en second opinion från någon annan spansk läkare? Det låter ju betydligt enklare att arrangera.

Vilken hemsk situation att hamna i! Och när man är bortrest. Jag förstår att du lider med dem.

Om man är eu-medborgare på besök i annat eu-land, vilket ju verkar vara fallet här, har man rätt till vård som inte kan anstå. Försäkringar osv är alltså inte avgörande. Det är däremot medborgarskap.

Men då måste du veta hur försäkringen ser ut, det är inte alla försäkringar som samarbetar med SOS, varken hemförsäkringar eller reseförsäkringar. Jag tror inte att man alltid har hjälp av dem om man köpt sin resa på kort heller.
Hur det är med privatpersoner vet jag inte, men ambassader vet jag kan kontakta dem (åtminstone i mellanöstern). Så om de inte pratar med ts bekant direkt på grund av försäkringar får de ringa ambassaden.

Däremot är just kaedrologi (heter det så när det berör hjärtat?) bland de bästa i världen i Spanien, så jag tror precis som många andra att man bör lite på läkarna i det avseendet. Tänker att det är svårt för en läkare på distans att fälla någon framtidsdiagnos, och hen lär ju i så fall prata med nuvarande läkare och troligen ge samma svar.

Man stänger ju inte av respiratorn innan en person dödförklaras och det mycket strikt i Spanien, tänk på att de är katoliker, kardiologerna också. Annars så är man på resa så har man oftast skydd via sin hemförsäkring de första 14 dagarna så man kan transporteras hem osv. Jag har själv åkt hem med sjuksköterska från Italien.

Man stänger ju inte av respiratorn innan en person dödförklaras och det mycket strikt i Spanien, tänk på att de är katoliker, kardiologerna ocks
Det är strikt i Spanien eftersom de har förstklassig vård, inte för att de skulle vara religiösa. Alla spanjorer är inte troende och läkare agerar som läkare, inte katoliker.

Sjukvården i Spanien är lika vetenskapligt grundad som den svenska sjukvården. Att jag ens behöver förklara det är helt vansinnigt.

Den förtvivlan och den desperationen människor känner i liknande situationer är stor.
Nästan lika stor som kostnaden för en sjuktransport hem om man inte har speciell reseförsäkring. Hemförsäkring täcker oftast inde dessa kostnader..Det rör sig om många månadslöner....

Liknande trådar

Relationer Jag har gått länge nu med åsikten om att för min del iallafall att det är bättre att dölja allt vad dåligt mående är för närstående och...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 504
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar