behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Gullan86

Trådstartare
ja nu kommer jag här igen med ytterligare en tråd=) men nu e det brådis och jag behöver råd från ER! :bump:

jag ska nämligen beställa en rockard som ska tillverkas och detta måste jag göra innan denna veckan är slut.

såhär e läget:
jag köpte en äldre bröstsele där allt sitter ihop alltså bröstan med däckeln så det är bara en gjord.
men jag ska fixa en magjord oxå så att det blir två gjordar.
som ni vet sitter ju skakeln längre ner då när man har en vanlig brösta utan daglinor o hela kittet...
men jag har då hört av er här att det är bäst att ha skakeln längre upp om man hade tänkt att ha draglinor. jag vill ha draglinor eftersom jag fått rådet att bränna upp selen om jag inte fixar det så bra som möjligt.

då är min fråga kan jag med min vanliga bröstsele sätta skaklarna högre upp och fästa draglinorna i bröstan(där skaklarna igentligen ska vara på denna selen) men HUR?
om jag fäster draglinorna i bröstan ska jag även spänna den remmen under magen då?(den som är den enda remmen nu).

om jag sätter på hästen selen och fäster draglinorna i bröstan då vet jag ju i vilken höjd det ska vara iaf MEN jag vet ju inte höjden på skaklarn(det måste man veta för att tillverka vagnen). har ni nåt bra tips på hur jag kan fästa skaklarna på remmen under däckeln(blir det väl :confused: ).????

behöver verkligen hjälp med detta ger 1000 rosor till den som hjälper :idea:

och nej jag kan tyvärr inte köpa en annan sele. i värsta fall får jag ju köra runt med skaklarna där dragliorna skulle suttit. men byggs vagnen då på den höjden dom SKA sitta i så blir ju trycket i däckeln för högt(tills jag köpt en bättre sele).

jag ska även tillverka en baksele(köpa en travbrösta). men vet inte riktigt om det är smartare att köpa en bredbrösta(trav) och byta så jag sätter den bröstan jag har nu och gör den till baksele?! vad tycker ni? :confused:

har ennu en fråga om bakselen....ska jag göra den så att jag fästen den i skaklarna lr ska jag fästa den i bröstan lr det går kanske inte när man har draglinor?

okej här kommer bilder på hästen...det skulle vara bra om ni sa vart skaklarna(i vilken höjd på hästen) dom ska sitta och i vilken höjd draglinorna ska vara.


två bilder hur islandshästen i fråga ser ut...
4272733.jpg

4096179.jpg


snälla snälla HJÄLP.....blir så otroligt tacksam :bow: :bow: :bow:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Jag är ledsen, men efter att ha läst igenom ditt inlägg, har jag bara ett vettigt svar: Köp en "riktig" sele (sorry)!

Att sätta igång och bygga om något som är dåligt från början, blir inte bra. Det kostar bara tid och pengar i onödan.
Om problemet är ekonomiskt, varför inte vänta tills det ordnat sig? En hyfsad, begagnad "giggsele" är inte så vansinningt kostsam. Dessutom finns prisvärda, begagnade rockards att köpa.

Att få till en sele som fungerar för både häst och vagn, är inte så enkelt!

LIA
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

jaha det lät ju kul mummel mkt uppmuntrande ord man får mummen hehe nejvars jag vet att problemet ligger i pengarna men varför e det så himla omöjligt att vara fattig i hästvärlden? alla e inte miljonärer så då får man fixa det på annat sätt....men jag iaf ska fixa det på nåt sätt med lr utan er hjälp.....

jag köpte en dålig sele som alla klagar på(inte en tävlingsssele som e specialdesignad åt hästen *ironi*) så jag försöker nu på bästa sett fixa så hästen trots det dåliga utgångsläget kan dra ordentligt och lika bra som alla andra hästar med superduper dyra specialtsydda hansskräddade vackra välbevarade gigg, maraton m.m selar.....*så de så*=) e på lite arghumör...inget har gått bra idag=(.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

nä jag har fattat att det inte är enkelt att få till en sele som fungerar för häst och vagn men jag gör mitt bästa....så du menar att pengar löser allt...

jag har hellre en lite sämre sele i början och en bra vagn(lätt med allt man kan tänka sig) än o går o köper nåt skit för 500spänn som e för tungt och inte alls rätt avvägt....för selen kan jag alltid köpa en bättre när jag får råd....vagnen e inte lika enkel att bygga om/köpa ny.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Varför bli arg på mig, för att jag visar dig verkligheten?

Nej, man måste inte vara rik och köpa "superduper dyra specialtsydda hansskräddade vackra välbevarade gigg, maraton m.m selar". Som jag skrev, kan man köpa en hyfsad, begagnad sele för rimliga pengar.

Nej, pengar löser inte allt, men jag fick intrycket att du inte hade råd med en ny sele nu.

Vilket leder oss till: "lite sämre sele i början och en bra vagn"!
Tyvärr, igen så tycker jag att du har fel. En bra/korrekt sele är mycket viktigare för hästen, än vad en bra vagn är för dig!

nåt skit för 500spänn som e för tungt och inte alls rätt avvägt....för selen kan jag alltid köpa en bättre när jag får råd....vagnen e inte lika enkel att bygga om/köpa ny.
Tyngden på en vagn brukar inte vara så kritisk (bortsett från tävling), och avvägningen inte så svår heller, jämfört med att göra om selen!

Selen är viktig! För hästens skull, för din skull och för omgivningens skull. För att vara ärlig... Har du inte råd med den, har du inte råd att köra.

LIA
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

nä inte arg på dej jag skrev ju för att allt gått galet idag.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

okej du anser att selen ska vara bätter än vagnen jag säger tvärtom...för att:
*det är vagnen hästen drar
*är den för tung hjälper ingen sele i världen
*är den felvägd hjälper ingen sele i världen
*är den för fel på nåt annat sätt måste den kanske svetsas o hur många kan det på en skala hemma i vardagsrummet?

selen kan iaf vem som helst(nästan) fixa till med lite seldelar m.m.

jag vill inte ha en bra vagn för min egen skull...jag vill ha en bra vagn för att hästen ska få dra på bästa sätt. jag skiter i om jag får sitta på ett flak bara det dras rätt.

men vad gör min sele till fel sele då om jag vill fixa till den? kom med tips om hur jag ska fixa till den istället=).
jag kan tyvärr inte köpa en annan just nu så jag gör det bästa av sitiaionen.
jag erkänner att jag bränner hela skiten och lägger ner min dröm OM det inte finns en enda utväg för min plånbok....men än har jag inte gett upp hoppet...så jäkla svårt kan de inte va att komma på ett sätt att fästa skaklarna.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Det kan gå att använda ett skalmläder från en travsele och fästa på uppehållsremmen (alltså remmen som håller ihop däckeln med dragringen).
Ska du använda denna sele så måste du fixa en gjord till.
Det ska då sitta på samma sätt som på en loksele, däckelgjord som håller däckeln på plats och sedan då bukgjorden som sitter
i dragringarna och den ska inte vara hårt åtspänd, du ska på ett ungefär kunna ställa en hand på högkant mellan gjord och mage.

Ett annat alternativ är om du köper billigt eller lånar en travdäckel och sedan helt sonika slaktar din bröstsele så du bara får brösta med dragringar kvar, då börjar den likna en "riktig" sele.

Angående baksele så säljs det riktig baksele på Granngården för drygt 300kr, ett bättre alternativ än en travbrösta till en så stor häst som en islänning. Bakselen ska då fästas i skaklarna, fäster du den i dragringarna (om du kör med den billiga bröstselen) och samtidigt har fäst skaklarna högre upp, då verkar inte bakselen i backar.

Om du nu ändå tycker det blir för dyrt, vänta en månad då och köp en riktig baksele sen, eller sele. Nån gång måste du väl få in lite pengar som går att spara på? sälj nåt!
Jag är inte heller miljonär och var det inte när jag gick i skolan heller.
Men jag tjänade pengar på extrajobb under skoltiden, dela ut tidningar.
Just nu har jag sparat ihop flera tusen sen ett tag tillbaka för att kunna köpa fina lädertömmar, fin piska och lite annat.
Man får prioritera! skippa ex. turen till Liseberg med kompisarna eller nåt annat. sluta röka säger jag till syrran som alltid klagar på pengabrist.
Jag vill inte hålla lektion, men att ge upp sin dröm är väl lite att ta i, allt ordnar sig och JA, pengar löser en hel del, iaf om det gäller grejor till hästen!
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Du kan väl beställa vagnen ändå, är det en bra vagn så kommer den att passa även om du byter sele.
Säg till dem att inte svetsa fast svängeln. Sätt den så du kan ändra det om det behövs nån gång, eller gör som Nora och häng den i ett kohalsband sålänge.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Och sedan det här med: "Är vagnen för tung så hjälper ingen sele i världen"? Hur då för tung? För mycket tyngd i skaklarna? eller för tung att dra?
En vältränad häst kan dra tunga timmerstockar i skogen utan större problem bara den har rätt sele, dvs loksele till riktigt tungt arbete.
En dålig sele i detta läge är total KATASTROF!!! Man kommer då med största sannolikhet att skada hästen illa! så kan även ske med en felanpassad sele, även om selen är av "rätt" modell för arbetet.

En "riktig" sele har en kraftigare däckel än den billiga bröstselen vilket gör att hästen pallar ett par tyngre skaklar bättre än med B-selen.

Varför det säljs dåliga bröstselar?: För att folk köper dem.
Varför säljs det billiga skitsadlar? För att folk köper dem.
Varför säljs det billiga skitprylar på Julavaruhuset o Clas Ohlson som går sönder direkt? För att folk köper dem.
Varför skickas hästar på långa slakttransporter till Italien?
För att nån j**el tjänar pengar på det.
Ska jag fortsätta? Listan kan bli milslång på saker som säljs/finns/sker även fast det inte är bra, TYVÄRR!!
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

okej du anser att selen ska vara bätter än vagnen jag säger tvärtom...för att:
OK! Det är upp till dig, hur du värderar vad jag (och nu Burton) informerar dig om.

LIA
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

tack Burton för försöken att hjälpa=) känns skönt när man får lite alternativ iaf. och som du säjer man får priortera men tyvärr gör jag inte detta:
*åker till lisseberg
*röker
och har letat jobb som en galning finns inget=(=( men till hösten ska jag praktikjobba och får då iaf 3000kr/mån som jag ska spara ordentligt....

vad har du för jobb nu då?.=) funderar nog på att vidareutbilda...men men det är en annan historia.

men jag tänkte på det, vad menade du med att inte svetsa fast svängeln på vilket sätt ska jag fästa den?. när vagnen beställs så har jag mätt ut vart skaklarna ska sitta och då tog jag som någon annan sa på mitten från manken till armbågen och jag hoppas det är rätt så när jag köper en annan sele får jag väl helt sonika anpassa den efter vagnen.

men hur vet man då i vilket läge svängeln ska sitta? finns det någon vinkel på hur draglinorna ska va lr?
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Sorry, hade missat att det var en islänning. Kortbrösta som baksele blir nog för litet då, ja...
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

min islänning e 126 i mkh....e han då för stor? varför skulle kortbrösta va för litet? kan ju knappast va för litet om man tar till en stor häst lr?
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Det här med selar ÄR viktigt att dom passar perfekt. Jag har en bekant som köpte sig en ardenner. Hästen gick och hängde på vänster sidan hela tiden det visade sig att den hade jobbat med en sele som va rena rama skiten. Ta tex. en sadel som inte passar inte fan lägger jag på den för att den passar ihop med mina nya tyglar. En dålig sele kan förstöra hästen för lång tid framöver. Men visst gillar du veterinär räkningar så...........
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

nej men det är ju därför jag försöker fixa det så bra som möjligt för min häst...och det ska kanske nämnas att jag håller på med ridning och kommer endast köra för variationen. iaf sålänge tills selen e bra.... men om jag gör selen så den har exakt dom funktionerna en ny och dyr sele har plus att jag köper en bredare brösta...VARFÖR duger då inte det??? jag fattar verkligen inte det...bara för att det är dyrt så e det ju inte bäst. se bara på alla dyra sadlar som bara är dyra för märket.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

men det är ju oxå lite skillnad med en adenner den människan sattsade väl mest på körningen med brukshästen lr?. jag rider ju mer än vad jag kommer köra.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Gullan86 skrev:
men det är ju oxå lite skillnad med en adenner den människan sattsade väl mest på körningen med brukshästen lr?. jag rider ju mer än vad jag kommer köra.

Det hör väl för tusan inte hit vad man sattsar på. Det hela handlar om att man är rädd om hästen och försöker att ge den så bra förutsättningar som det bara går.Sedan så behöver det inte vara massa dyra saker för att det skall vara bra. Men nog tusan så försöker man väl att göra det så bra man bara kan för hästen om man skall rida eller köra med den.Det är ju som om jag skulle köra på ett bett som är 9.5 i stället för 16.5 bara för att jag bara har den storleken. Det GÅR att göra det men det gör man bara inte.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Snälla, kanske ska du rida ett år till o lägga undan 250 i månaden, då har du ju en BRA snygg komplett sele nästa år. Tills vidare kan du ju utveckla din tömkörning? Annars kan man ju låna pengar av släkt o vänner, vet inte hur gammal du är. Du verkar då desperat med att börja köra, är det nåt fel på hästen som gör att du inte kan rida?

Jag vill veta HUR du har tänkt att fixa baksele, draglinor, en fastsydd däckelgjord med spänne, två skakelhållare fastsydda med höjdinställning och metallspänne, gärna snabbkoppling, för under 1000 spänn?

Jag har ju förresten varit en hel vecka i Östergötland...hade du sagt det tidigare hade jag kunnat åka hem till dig o hjälpa dig komma fram till en lösning. Det gör jag så gärna för hästens skull.
Nu är det Umeå som gäller igen :) men jag har minsann varit både på Omberg OCH sett rökstenen!

/jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

åke skrev:
Det hör väl för tusan inte hit vad man sattsar på. Det hela handlar om att man är rädd om hästen och försöker att ge den så bra förutsättningar som det bara går.Sedan så behöver det inte vara massa dyra saker för att det skall vara bra. Men nog tusan så försöker man väl att göra det så bra man bara kan för hästen om man skall rida eller köra med den.Det är ju som om jag skulle köra på ett bett som är 9.5 i stället för 16.5 bara för att jag bara har den storleken. Det GÅR att göra det men det gör man bara inte.

jag håller med dig för det är exakt så jag resonerar men det har inte uppfattats på det sättet.

jag har inte hur mkt pengar som helst men gör det bästa möjliga av situationen och att stoppa in ett bett på 9,5 i en häst med storelk 16,5 går ju knappast det gör man ju inte och det har ju inte med detta resonemang att göra utan min sele passar perfekt för det är rätt storlek till hästen jag har ju inte direkt köpt en minishettis sele och försöker bygga om...

jag försöker bara göra det så bra som möjligt för hästen med de pengar jag har. och jag tror jag lyckats för nu vet jag hur jag ska fixxa en minst lika bra sele som vilken gigg lr maraton som helst. alltså att den har samma funktion.
 

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 327
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp