Behöver hjälp med att få hästen i form!

M

mysan_

Hej!

Nu är det såhär att min "sommarhäst" har börjat bli lite väl rund runt magen.. Jag har inte ridit honom regelbundet, alltså varje dag, än så länge och det har jag också dåligt samvete för.

detta är en distanshäst, en arab, och jag vill bara ha lite tips för hur jag ska få honom i form igen? ´Han går på sommarbete och det kommer jag inte ändra på, däremot vill jag veta hur jag ska träna honom för att skippa kaggen.. Säg inte ordet "motion" för det vet jag ju självklart, min fråga är mer hur mycket motion, hur ofta och vad man ska göra? Väldigt tacksam för olika svar och funderingar!

/Mysan..

Sv: Behöver hjälp med att få hästen i form!

Jag tror nog att det bästa är att rida varje dag så att han får springa regelbundet. Jag har hört att trava länge ska vissta vara bra för konditionen! Hur länge varje dag kan ju bero på hur otränad hästen är. :rofl:

det är sommar!! med sommaren kommer den stora magen. låt hästen gå på bete och ta tag i formen när den kommer tillbaka från betet. du kan ju under tiden kontidionsträna hästen och rida ut i skogen och mysa istället för att stirra sig blid på en tjock mage.

Som ägare till en fånghäst tycker jag absolut inte att man ska låta "kaggen komma" bara för att det är sommar! Tjocka och feta hästar mår inte bra. Ett förslag är att göra en mindre hage i ena hörnet av den större gräshagen där hästen kan gå på nätterna för att på så sätt minska ätandet. Antar att den går i stor härlig gräshage med massor av mat? Går den på maget bete och ändå börjar bli tjock, jag då måste det nog bara ridas mera, helt enkelt.

Jag tycker inte heller att det är ett vettigt förhållningssätt att bara låta sommarmagen växa. Motionerar man regelbundet kan man åtminstone hålla magen i schack. Hästar är djur som behöver regelbunden motion och stimulans.

Långa turer i rask skritt är bra mot sommarmagen. Det kan du variera de vanliga ridpassen med. Skulle det vara jag skulle jag se till att hästen fick regelbunden motion, inte rida hårt en dag för att döva mitt dåliga samvete och sedan låta hästen vila i tre. Har hästen vilat länge och börjat tappa kondition och muskler skulle jag vara försiktig i igångsättningen och trappa upp träningen försiktigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka