Behöver hjälp angående galopp!

T

tussenlind

[Häst som fattar fel galopp och nästan går omkull]

Har ett ganska stort problem just nu och skulle behöva hjälp: Jag rider en jätte fin trav häst som går jätte fint i skritt och trav. Problemet är galoppen. I vänster varv fattar hon rätt galopp och där kan man få ihop henne till ett helt okej tempo och form. Men i höger varv är det kaos. För det första så fattar hon fel galopp i höger varv, alltså felvänd galopp. Denna galopp sker ofta balanserat trotts att det är fel.

OCH OM
jag får henne att fatta rätt galopp i höger varv då kommer de värsta - De går verkligen inte att få ihop henne!!
Vi ligger nästan ner i kurvorna och jag är helt säker på att vi kommer välta förr eller senare. Jag antar att det handlar om att hon inte är tillräckligt liksidig. Men hur ska jag göra? Först och främst hur ska jag få henne att fatta rätt galopp när hon känner sig bekvämare i felvänd och när hon väl har fattat rätt galopp, hur ska jag kunna få henne att hitta balansen?
Vill ha alla möjliga tips. Övningar, böcker, utrustning (om man tillexempel galopp jobbar från marken, finns de några hjälptyglar som rekomenderas för att få henne att hitta balans?) osv.

Otroligt tacksam för svar!:)

Sv: Behöver hjälp angående galopp!

Fatta galopp ur en "förvänd sluta", skrev dit citattecken eftersom jag inte menar att du skall rida en perfekt förvänd sluta, utan snarare rida med det tänket. Du kan även titta utåt i fattningen då det gör att många ryttare hamnar i bättre balans. Galoppera i intervaller med så snälla svängar som möjligt om hästen nu inte orkar bära sig.

Det var det som dök upp i mitt huvud lite snabbt :)

Jag har precis samma problem som dig, fast just nu får jag inte alls in vänstergaloppen över huvudtaget. Den har alltid varit svår för min tjej, men nu tar hon den inte alls..

Men till dig: För att stärka henne, så se till att göra mycket fattningar och beröm mkt när hon väl tar rätt galopp. Fattningar är väldigt stärkande, så det borde hjälpa! :)

Din häst är inte stark nog i höger sida. När man rider hästar måste man vara medveten om att rida lika mycket i bägge varven och gärna även sitta lika mycket på vänster fram som på höger framben. Det gäller även när man rider ut i skogen.

Tvinga inte din häst att bära sig i höger galopp utan fatta den galoppen och låt hästen bara rulla på ett par meter. Bryt av och fatta igen. Galoppera bara korta sträckor och när du märker att fattningarna tar och hästen börjar orka mer och mer, då kräver du jute längre sträckor men viktigast av allt, fatta galoppen många gånger och kräv inte att hästen ska gå i form innan den funnit styrkan.

Jo just det, kom på en grej. Jag tkr att du ska kolla upp om hon har ev. låsningar, dom kan säkerligen försvåra det för hästen.. spec. galoppen om det är SI-leden som spökar.

Min häst är som din, vi tränar, tar cirka 1-2 fattningar per ridpass, och sen får det vara bra, och har bara under några ridpass märkt stor skillnad, idag te x galopperade han på volt utan att det kändes som att vi skulle välta vilket det gjorde i en kurva de första passen, dock lutar vår ridplan så den går neråt där, inte det optimala, han har inte den perfekta formen, men han bär sig inte helt illa heller.
Han har lite svårt med takten i h. galopp, någon gång kan han ta korsgalopp något steg men byter sen till rätt, han masseras även regelbundet och vi jobbar med att få honom så liksidig som möjligt.
Jag har valt att inte lägga så många fattningar på varje pass, det gör honom väldigt stressad utan jag tar en fattning, han galopperar osäkert några steg men sen slappnar han av och blir mer följsam, och då får det vara för den gången, han blir bättre och bättre för varje pass och han slappnar av betydligt fortare nu, bara något steg som är knackligt, och då har vi bara tränat h. galopp uppsuttet max 7 ggr.
Bild på h. galoppen, jag hade extremt ont i ryggen den dagen, så min sits är under all kritik och som synes fick jag inte ens på mig ordentliga skor.

Här är en bild på v. galoppen hösten 08. Den är etydligt bättre, även om den denna dag riktigt klickade, han har betydligt bättre schwung och uppförsbacken och formen är bättre, men vi kommer nog dit med h. galoppen också, så småningom!

Senast ändrad:

Om hästen har gått mycket på trav, så är den antagligen starkare i vänstervarv eftersom dom alltid springer i det varvet. Så det gäller att jobba lite extra med i högervarv med traven och skritt också. Han/hon orkar antagligen inte trampa under sig ordentligt i högervarv pga. att dom alltig körs i vänsker varv. Jobba på! det släpper med lite tid och jobb. Lycka till!

Tack så jätt mycket för alla tips (fortsätt gärna att tipsa).
Verkligen jätte gulligt av er.

Jag ska jobba vidare på högergaloppen i lungt tempo, testa den där övningen med "förvänd sluta", nöja mig med några fattningar varje pass. Kanske de är en bra ide att jobba lite från marken också? Ska vara noga med uppvärmningen och jobba henne liksidigt, kanske lite extra i höger varv då så hon blir riktigt mjuk och fin där. På ute ritter ska jag försöka att fatta mycket höger galopp, så de kommer lite mer naturligt för henne. Hon känner nog själv också just nu att hon inte har balans i den galoppen på ridbanan när kurvorna kommer.

SV Josefinefreed: De där med SI-leden och låsning lät intressant. Skulle du kunna beskriva lite mer? Skulle de hjälpa om jag började massera henne kanske?

SV Emor: Jätte kul att du bjuder på dina egna erfarenheter, ska försöka att ta det stegvis. Jobbar du med galoppen i vänster varv som vanligt eller anpassar du den också lite kortare? Fotsätt gärna att skriva här i så får jag se hur det går för dig med galoppen.

alla andra också: Tack så jätte mycket för att ni tog er tid, har tagit till mig allt ni sagt och ska hålla er uppdaterade om ni vill höra hur det går vill säga:)

Senast ändrad av en moderator:

Enligt en kiropraktor här i sundsvall (jag har en annan) har 7/10 hästar låsningar i SI-leden. Leden har då låst sig pga att bl.a hästen har gått omkull, rejsat lite för vilt i hagen, fastnat när den rullat sig osvosv. Det ligger då och skaver och stramar, och gör ont på hästen, och den kan inte använda de rätta musklerna, utan måste kompensera med andra. Det kan gå illa om SI-leden är låst en längre tid, så småningom kan hästen bli halt, och avlastar då till ett annat ben som därefter blir halt osv.
De vanligaste problemen vad jag hört, är att hästen får problem med någon av galopperna.

Du kan inte massera bort en låsning, utan måste anlita någon som knäcker till den åt dig.

Min equiterapeut har hittat massor av saker på min häst, som jag är glad att hon hittade så att jag kan ge Bellie bästa förutsättning i ridningen. :)

Hur mycket kostar de att anlita någon? Jag gör så här, jag fortsätter att jobba vidare och känner om det förbättras. Annars får jag väl ta och fundera på om det kan vara något annat som spökar:) tack för tipset!

Om jag vore dig hade jag tagit ut någon påengång. För dom flesta hästar har som sagt låsning i SI-leden. Efter att jag tog ut en ET så har jag rådit dom i stallet att göra det också, och deras (3st) alla hästar hade låsningar.

Det är verkligen värt det, och det känns bra i magen efteråt då man gjort något bra för hästen som den annars kan ha gått och haft besvär av fast det inte syns. :)

450:- tar min ET. Sen samarbetar hon med en massör som jag har ut, 400:- tar hon. Hon jobbar med att få bort muskelförsvaret som har blivit utav att leden har varit låst, länge.

[Häst som fattar fel galopp och nästan går omkull]

Har ett ganska stort problem just nu och skulle behöva hjälp: Jag rider en jätte fin trav häst som går jätte fint i skritt och trav. Problemet är galoppen. I vänster varv fattar hon rätt galopp och där kan man få ihop henne till ett helt okej tempo och form. Men i höger varv är det kaos. För det första så fattar hon fel galopp i höger varv, alltså felvänd galopp. Denna galopp sker ofta balanserat trotts att det är fel.

OCH OM
jag får henne att fatta rätt galopp i höger varv då kommer de värsta - De går verkligen inte att få ihop henne!!
Vi ligger nästan ner i kurvorna och jag är helt säker på att vi kommer välta förr eller senare. Jag antar att det handlar om att hon inte är tillräckligt liksidig. Men hur ska jag göra? Först och främst hur ska jag få henne att fatta rätt galopp när hon känner sig bekvämare i felvänd och när hon väl har fattat rätt galopp, hur ska jag kunna få henne att hitta balansen?
Vill ha alla möjliga tips. Övningar, böcker, utrustning (om man tillexempel galopp jobbar från marken, finns de några hjälptyglar som rekomenderas för att få henne att hitta balans?) osv.

Otroligt tacksam för svar!:)

När ja tränade mina travare och skulle lära dom galopp sa min tränare att ja skulle ha två dressyr spön när ja red, sen peta på de benet så dom hamnade i rätt galopp. De kommer inte fatta direkt de tar dit men de funkar utmärkt;D

Det var ett tag sedan jag skrev här nu och tänkte att de kanske är några som vill veta hur det går? Såhär är läget. Måste först pointera ett litet fel: jag var bombsäker på att det var den högra galoppen som var problemet. Men fy på mig! Det var den vänstra. Alltså samma problem fast åt andra hållet. Ursäkta:)

Tillbaka till sak. Har jobbat på nu ett tag och vi börjar se framsteg. Började med att rida ute på en stor åker. Detta gav henne en naturlig bjudning och fick henne att "våga" fatta rätt galopp. Inne på ridbanan har vi använt oss av en bom för att försöka tvinga in henne i en rättvänd galopp. Och faktiskt: DET HAR GETT RESULTAT!! Vekligen superduper övning, man tar fattningen precis innan hindret och allt kommer liksom naturligt (nästan..)

lkj_47328519.png

Efter en hårt pass av arbete gick hon tillslut ganska fint..

img_0107_46976013.png

fagerbumma_47239967.png

Det är fortfarande en hel del jobb. Men jag är så himla glad att det går framåt. Jag ska fortsätta att jobba vidare med att få henne mjuk och liksidig.

fager_46810923.png

Om jag vore dig hade jag tagit ut någon påengång. För dom flesta hästar har som sagt låsning i SI-leden. Efter att jag tog ut en ET så har jag rådit dom i stallet att göra det också, och deras (3st) alla hästar hade låsningar.

Det är verkligen värt det, och det känns bra i magen efteråt då man gjort något bra för hästen som den annars kan ha gått och haft besvär av fast det inte syns. :)

450:- tar min ET. Sen samarbetar hon med en massör som jag har ut, 400:- tar hon. Hon jobbar med att få bort muskelförsvaret som har blivit utav att leden har varit låst, länge.

Okej, jag ska fundera på detta:) dock så börjar det faktiskt gå framåt med galoppen nu!

Kul att det börjar gå framåt! :) Dock så tkr jag det är bäst att kolla upp hästen ändå, oavsett om man har problem eller inte, för det är inte alltid det syns.

Själv fick jag in vänstergaloppen på min donna efter 2mån sen hon slutade ta den, så jag e superglad! Det satt mest i huvudet på henne. :p

Ser mycket bättre ut!

Men det första som slog mig då jag såg bilderna var: Hur ligger sadeln?
Den underlättar inte direkt för hästen. Den ser ut att ligga för långt fram och ev inte passa.

I övrigt bör du försöka jobba upp din bålstabilitet och akta dig för att fastna i munnen på hästen(dra i tygeln alltså).

Sluta är bra för att öva upp styrkan i galoppmusklerna.

Söt häst! Lycka till!

Jag är också medveten angående sadeln, det är absolut inte den bästa och den håller på att ramla sönder. Sadeln i sig är väldigt lätt (tygsadel) - men jag har svårt att komma åt henne i den:/

Problemet är att detta inte är min häst, hon bor långt ifrån mig så jag kan bara vara där på helgerna nästan. Sadelköp är dyrt, men jag letar faktiskt febrilt efter en ny dressyrsadel till henne. Dock utan framsteg just nu. Självklart vill jag verkligen införskaffa en sadel till henne.

Den här bilden är det min kompis som rider. Men jag själv måste också jobba otroligt mycket på min sits, men det är ett sak som inte går att åtgärda på en vecka känner jag. Kan lägga in lite bilder framöver där jag rider (då får gärna kommentera då också):)

Tygeltaget, ja kan säga att i vissa lägen så måste man ha en ganska hård hand (även fast man inte vill). Anledningen är att hon biter tag i bettet, inte lyssnar på förhållande tygeltag, slänger med huvudet utåt, trycker in bogen och rusar iväg (så hon nästan välter). Men du kanske har något tips på hur man jobbar med en sån häst?:) Brukar jobba mycket serpintiner, av och igångsättningar, halter, rygga, skänkelvikningar, öppna och sluta.. För när man väl har fått lite respekt från henne och när hon börjar lossa och lyssna mer på förhållande, då kan man släppa lite på tygeln. Men självklart, jag håller med dig man ska inte hålla för mycket i handen. Måste dock erkänna att det är ganska svårt i detta läge.

Tack för att du ger dig tid!

Massagen (kolla upp).
Ja, det borde jag kanske också göra:) Jag är dock inte hennes häst ägare och just nu har jag inget jobb så det är nog svårt att underhålla allt runtomkring. Men som jag sa så ska jag verkligen fundera på det!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?