Behöver hjälp! 7½5 månader och ej rumsren?

L

lie

För lite mer än två veckor sedan så skaffade jag mig en goldentik på 7 månader och jag köpte henne ifrån uppfödaren. Hos henne så hade hon tidningspapper utlagt och för det mesta så kissade hon där, och ibland utomhus. När jag köpte hunden så sa hon att hon kanske inte är 100% rumsren men gå ut varannan timma och ha inget tidningspapper så går det nog bra. Sagt och gjort så har jag fölt det här, och första veckan så kissade hon inte inomhus. Dock fick jag gå upp runt 4 varje morgon och låta henne kissa utomhus. Det får jag göra fortfarande. Men nu den senaste veckan så både kissar och bajsar hon inomhus. Även fast vi kanske nyss varit ute så sätter hon sig inne i alla fall. Hur sjutton ska jag få bort det här? Ska jag fya henne eller fortfarande ta med henne ut och låtsas som ingenting?
Jag hoppas att hon är i någon slags trotsålder nu. Hon biter på allt, fast sina tuggben och leksaker. Biter av kopplet, försöker sticka iväg om hon smiter ut lös. Kort sagt så den senaste veckan så har hon blivit omöjlig! Hon har även börjat löpa, är inte det väldigt tidigt för sin ålder? Hoppas på svar för just nu så känns det omöjligt.

Sv: Behöver hjälp! 7½5 månader och ej rumsren?

Jag har precis som du köpt en 6månaders valp för två veckor sedan. Han är relativt rumsrens, dvs han är rumsren om jag springer ut varannan var tredje timme, och övervakar leken så att den inte blir för vild. Ja, helt enkelt har koll på honom. Hade jag varit dig så hade jag begränsat utrymmet så att hon bara får vara i det rum du är just då.
Fya absolut inte.

Löpet är inte så extremt tidigt, det förekommer.

Själv sliter jag mitt hår över att jag först nu kan pinka utan att hunden blir hysterisk. Att ta ut den stora ens för att låta honom kissa utan den lilla är inte att tänka på - då ylar han så han hörs från sjätte våningen. Trots att han var ensamhetstränad hos uppfödaren.

Att hunden blir värre andra veckan än första tror jag är ganska vanligt. Första veckan i nytt hem brukar det vara en ganska låg och försiktig varelse som känner sig för, för att sedan blomma ut i alla hyss.

Varför kan inte du pinka utan att din valp blir hysterisk? Kan han lämnas korta stunder när du är kvar i bostaden, alltså i ett angränsande rum eller så? Om inte måste han få mer tid på sig att anpassa sig till sitt nya hem för att klara av en separation.

Annpassningen gäller även lie och den valpen. Ni har båda nyligen fått hem era valpar. Det är troligen omställningen till de nya hemmen som påverkar deras förmåga att vara rumsrena. Hur ofta tar ni ut valparna för att göra sina behov? Har ni någon rutin på det? Lämnas valparna ensamma någon tid på dygnet? Hur stimulerar ni era valpar mentalt?

Det är många frågor som behöver svar för att man ska kunna ge några bra råd.

Varför kan inte du pinka utan att din valp blir hysterisk? Kan han lämnas korta stunder när du är kvar i bostaden, alltså i ett angränsande rum eller så? Om inte måste han få mer tid på sig att anpassa sig till sitt nya hem för att klara av en separation.

Annpassningen gäller även lie och den valpen. Ni har båda nyligen fått hem era valpar. Det är troligen omställningen till de nya hemmen som påverkar deras förmåga att vara rumsrena. Hur ofta tar ni ut valparna för att göra sina behov? Har ni någon rutin på det? Lämnas valparna ensamma någon tid på dygnet? Hur stimulerar ni era valpar mentalt?

Det är många frågor som behöver svar för att man ska kunna ge några bra råd.

Som sagt så är min i princip rumsren, bara man har koll.Det är inget problem.
Jag övar den lilla på att vara ensam. Nu klarar han att jag går på toa, och vi övar för fullt på att han ska kunna vara ensam när jag går ut i trapphuset.Han är inte ens nöjd med att vara ensam med pojkvännen.
Jag tror att det är flytten som ställt till det, eftersom det fungerat tidigare.

Ja min valp är relativt rumsren om jag är i samma rum, då gör hon ingenting. Utan det är mest om jag går på toa eller duschar m.m som hon passar på. Nu när det är fint väder så är vi ute nästan hela dagen. Inga promena der men hon är där jag håller mig. Annars så försöker jag rasta henne varannan var tredje timma. Hon är själv ytterst sällan då hon och den äldre hunden är med mig för det mesta. Men max så brukar de vara själva 2 timmar. Hon brukar dock inte kissa eller bajsa inne då under den tiden.
Den mentala stimulansen tycker jag är bra, i alla fall för hennes ålder. Tränar korsta perioder lydnad nästan varje dag. Leksak med godis i. Hon är med på nya ställen. Jag vill inte att det ska bli för mycket men låter det som en rimlig mängd? Samma med motion. Uppfödaren sa till mig att jag absolut inte ska gå promenader med henne. Men utan det så skulle hon massa energi. Nu går vi i lugnt tempo kanske 30-45 min om dagen. Och så är vi ute och busar. Hur mycket vågar man gå med dem när de är snart 8 månader?

Jag tror att hunden inte riktigt har fattat att hemma hos er så kissar man utomhus. Hon är ju ute hela dagarna och ni går promenader som inte är i rent kiss-o-bajs-syfte, så hon har väl blivit lite förvirrad. Ni ska absolut inte fya hunden utan satsa på att göra mer ordentliga "rastningsritualer" - att nu är det kopplet på och ut och bajsa och duktig vovve + in igen så fort behovet är uträttat.

Med en så ung hund skulle jag inte gå så mycket promenader. Du säger ju att ni tränar lydnad varje dag, hunden har en kompis och är utomhus hela dagarna, behöver hon verkligen nästan en timmes promenad ovanpå det? Jag tycker att det känns lite mycket. I den åldern ska det vara fullt tillräckligt att upptäcka världen själv och leka med sin kompis + lite vardagslydnad då och då.

Okej. Ja då får jag minska på promenaderna. Men vad är rimligt att gå med en golden på 7½5 månad i promenader? Alla säger så olika, en del säger att jag inte ska gå någon promenad och andra säger att 1 timmes promenad i lugnt tempo är okej.

Jag tänker lite annorlunda. Klart du ska ta promenader med valpen. Går ni flera korta sträckor eller blir det en lång promenad per dag? Det är nog bäst att köra på flera kortare. Huvudsaken är att du låter valpen styra takten och rasta när den behöver. Hur ska en hund som blir ett år och ska promeneras med helt plötsligt klara av promenader om man aldrig gjort det innan? Nej, jag tycker att du ska se till att ge valpen tid, det är en stor omställning att flytta, och fortsätta med godislekar och letning, lydnad och små promenader. Däremot tycker jag att det är länge att lämna en valp i nästan 2 timmar, speciellt de första månaderna, även om det är sällan. Kanske är det okej att göra så, men jag skulle inte göra det.
I övrigt så tror jag att det kommer att gå riktigt bra för valpen snart!

Senast ändrad av en moderator:

Se där, du är redan på väg att fixa det. Du behöver bara en stor portion tålamod så ska du se att det snart är hur lätt som helst. :)

Se där, du är redan på väg att fixa det. Du behöver bara en stor portion tålamod så ska du se att det snart är hur lätt som helst. :)

Jag har haft flera valpar, i varierade åldrar och ingen har varit så jobbig - inte ens 8veckorsvalp. Jag köpte honom just med tanke på att han skulle kunna vara ensam ett par timmar, det är därför jag sliter mitt hår.
Läraktig i alla andra frågor är han.
Men det ger mig lite panik.

Jag hade fyat hunden- Ordentligt, bär ut henne i nackskinnet om du tar henne på bar gärning (dvs MEDAN hon går på toa, inte efteråt...)

När en hund är snart 8månader så är det dags att sätta gränser o sluta mjäka. Annars får man som min sambos hund blivit- 3,5 år o gladeligen skiter o pissar inomhus när hon är själv och på nätterna. Hon har inte fått gränserna uppdragna (vi lyckas aldrig ta henne på bar gärning) och min sambo har varit alldeles för ofta ute med henne som liten. Hon har inte lärt sig att säga ifrån när hon behöver ut eftersom han var mkt noga med att hon fick gå ut vid minsta misstanke.

Vi har en golden oxå, som vi köpte när hon var 8 månader av uppfödaren, lite samma historia som din. Fast uppvuxen i hundgård och helt van vid att pissa där hon stod just då. Hon pissade inne ett par gånger när hon flyttade hit, som du säger trots att vi varit ute! Men så fick vi tag i henne precis när hon satte sig på hallmattan, o hon åkte ut i nackskinnet med en jäkla fart! (BAR ut henne, inte släpade) Väl ute fick hon sedan en godis och beröm när hon kissade. Sedan dess har hon aldrig igen gjort något inne! Vi har oxå alltid varit noga med att berömma toabesöken utomhus, de skall veta att de gör rätt.

Hårda metoder vet jag inte uppskattas av många här inne, men man måste dra gränser. Att man skall toalettträna valpen mjukt är självklart, men när de blivit unghund och lärt sig kontrollera sina toabesök så får man sätta gränser för vart om de inte redan lärt sig. Det handlar inte om att vara elak, att vara arg eller bestraffa, man får ju inte göra hunden rädd för att gå på toa! (därav beröm utomhus!)

Jag hade fyat hunden- Ordentligt, bär ut henne i nackskinnet om du tar henne på bar gärning (dvs MEDAN hon går på toa, inte efteråt...)

När en hund är snart 8månader så är det dags att sätta gränser o sluta mjäka. [...]

Hårda metoder vet jag inte uppskattas av många här inne, men man måste dra gränser. Att man skall toalettträna valpen mjukt är självklart, men när de blivit unghund och lärt sig kontrollera sina toabesök så får man sätta gränser för vart om de inte redan lärt sig. Det handlar inte om att vara elak, att vara arg eller bestraffa, man får ju inte göra hunden rädd för att gå på toa! (därav beröm utomhus!)

Men hallå - det är väl ändå viss skillnad på en åttamånadershund man har haft sedan den var åtta veckor och en som kom för en vecka sedan? Att en hund som bott i kennel har bristande rumsrenhet hör ju till vanligheten. Då måste man ju inledningsvis behandla den som om den var en liten valp, den har ju aldrig fått träningen som liten.

När valpen (för det är den ju fortfarande vid 7-8 månaders ålder) fattat så kommer ju träningen att gå snabbare eftersom den nu har den fysiska förmågan att hålla sig, vilket en liten valp inte har. Men att bestraffa en valp som man har haft i en vecka och som inte har rumsrenhetstränats tidigare "bara för att" den uppnått en ålder då den borde vara rumsren tycker jag är mycket oschysst! Det är som att tycka att en oinriden femåring ska klara av ett LC-program bara för att de brukar kunna det i den åldern.

Bestraffar man valpen innan den fått förtroende för dig och känner sig hemma i situationen är risken uppenbar (speciellt när det gäller mjuka raser), att valpen istället börjar smita undan för att göra sina behov och inte vågar ta kontakt för att gå ut. Och har man ett verkligt rumsrenhetsproblem.

Jag får väl försöka fortsätta på samma spår som jag börjat med nu. Inomhus så har jag henne under uppsikt hela tiden, jag släpper henne knappt en meter med blicken. Då är hon duktig och kissar/bajsar utomhus. Men vi får väl se hur länge det fungerar.
Tänkte på en grej då hon de senaste dagarna när vi är i trädgården har tagit chansen då jag är någon meter ifrån , och sticker ut ifrån tomten och springer på vägen! Det har hänt 4 gånger och de tre första gångerna så hann jag aldrig få tag på henne på direkten, utan hon sprang ca 50 meter och sedan vände om och kom mot mig. Då blev hon inte fyad, men igår så han jag hoppa över staketet och fick precis tag på henne när hon hade börjat springa iväg. Då tog jag tag i henne och skällde på henne, därefter satte jag fast henne i en lina. Är det rätt att göra så? För det har kännts som om hon tagit det här som en lek, och fortsatt. Men i går när jag fick jag på henne så kändes det som om hon förstog att så här gör man inte. Nu tar jag det osäkra före det säkra och har henne kopplad på tomten men hur lär man dem att det är där man ska stanna när matte är där?

Däremot tycker jag att det är länge att lämna en valp i nästan 2 timmar, speciellt de första månaderna, även om det är sällan. Kanske är det okej att göra så, men jag skulle inte göra det.

Beror väl på om valpen har sällskap av äldre hund, som i det här fallet, eller förväntas sitta helt ensam.

TS, jag vet ju eftersom du skriver det att du är ute mycket med valpen. Men hur är rutinerna? Om jag var du, och om du inte redan gör det, skulle jag försöka få ihop en dagsrutin och ta ut hunden efter mat, vila och bus och gå till samma ställe, kanske kopplad, för att "rastas", berömma när valpen gör ifrån sig på rätt ställe och sen gå direkt in. Sen kan man ju gå ut igen fem minuter senare med okopplad hund för att liksom signalera lekstund. Så valpen lär sig vad en rastningsrunda är.

Jag går till samma ställe i trädgården och där gör hon sina behov. Men jag går inte in direkt efter, men då ska jag prova det. Jag har försökt att rasta henne varannan timme ungefär. Jag försöker att rasta henne efter sömn,lek och mat. Efter maten så vet hon nog vid det här laget att det är kiss/bajs som gäller. Men jag upplever att hon gör sina behov snabbare när hon är lös än om hon är kopplad?

Det brukar bli flera korta promenader än en lång. Och hon har inte varit själv förutom några minuter, utan när hon varit själv hemma så har hon sällskap av min äldre hund.

Min förra golden blev inte rumsren förrän hon var ett år och inte ens då 100% säker. Hemma hos andra kunde hon kissa inne. Hon hade dock fått gå och kissa hur hon ville inomhus tills hon var 4 månader, jag tror att det försvårade träningen en del.
Tålamod bara så ger det sig nog. :)

Ja får köra med tålamodet då:) Ja det är lite utav samma scenario som min har haft, fast då tills 7 månaders ålder. Så det är väl svårt att bryta en vana. Men jag hoppas att hon lär sig så småningom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 402
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 002
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 066
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka