Behöver han nåt mer än det här vid igångsättning?

Domino_s

Trådstartare
Valack 1.64 hög

Kan ha lite svårt för att lägga på sej.

Normal mot grovt byggd.

Fin i hullet

Stått i ca 3 månader

Tappat ganska mycket muskler. särskilt rygg och rumpa.

Räcker detta:

12-14 kg hö
1 kg Mustang Original
Olja

Eller ska jag pilla till nåt extra nu i igångsättningen, jag vill inte gärna byta kraftfodret då jag trivs väldigt bra med det.

M v h Domino_s

Sv: Behöver han nåt mer än det här vid igångsättning?

Eftersm analys verkar saknas så vet vi ju inte om han får i sig de proteiner som behövs för att kunna bygga upp sig.
Eftersom han inte lägger på sig så lätt skulle jag ha lagt på 2-3 kg lusern för att säkerställa proteinbehovet. Äter han inte upp allt grovfoder då, eller om han blir fet skulle jag ha bytt ut samma antal kilo hö mot lusern.

Det går inte att säga varken bu eller bä på det utan att veta vad han får i sig idag i näring. Dvs energi och protein (grovfoderanalys?).

Har han sett bra ut innan vid ridning på denna foderstat? Välmusklad? Jag brukar som regel öka proteinet något under uppmuskling. Eftersom grundbehovet bara är beräknat på underhåll av muskler, inte byggande. Men det är ju svårt att säga om man inte vet hur mycket han får kontra behov.

Det går inte att säga varken bu eller bä på det utan att veta vad han får i sig idag i näring. Dvs energi och protein (grovfoderanalys?).

Har han sett bra ut innan vid ridning på denna foderstat? Välmusklad? Jag brukar som regel öka proteinet något under uppmuskling. Eftersom grundbehovet bara är beräknat på underhåll av muskler, inte byggande. Men det är ju svårt att säga om man inte vet hur mycket han får kontra behov.

Det var just detta jag funderade på....denna foderstat är när han är igång....och då håller han sej kanon på detta....

Men han har aldrig stått så här länge innan och han har tappat så mycket muskler.

Jag ska fråga stallägaren efter analys på höet...:idea:
Allt jag vet om det i dagsläget är att det kommer i plastade balar, är väldigt grönt o fint och luktar underbart fräsht....:D

//Domino_s

Om han håller sig fin på detta när han arbetar skulle jag lägga till lite extra protein under uppbyggnadsfasen, för att ge optimala förutsättningar att bygga upp musklerna igen.

Kan du tag på analys så är det bara att räkna på vad han får när han går och höja kvoten på det lite grann.

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 016
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Vi i stallet har fodrad med hösilage nu snart 2 veckor. Mitt sto är fin i hullet men valacken börjar tunna ut lite (han är inte tunn...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: Strajder
·
Foder & Strö Ni som fodrar med korn, vad ger ni till det. Vilka mängder? Jag har en valack som ej tål havre. Han äter Mustang Original...
Svar
16
· Visningar
1 552
Senast: Ylva86
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka