Behöver goda råd

V

virrpANNA

Ja, nu är vi oense för första gången sen vi plussade. Jag och barnets pappa bor inte ihop, utan vi letar en lägenhet ihop här där jag bor, för vi tyckte båda att det är den lugnaste platsen att bo på med barn. Där min sambo bor trivs inte jag och jag vill inte att mitt barn växer upp där. Vilket han var med på.

TILLS hans mamma öppnade munnen och sa att barn bara ska vara på dagis MAX 8-16 varje dag. Detta är ett problem för oss då vi båda jobbar heltid och ingen har möjlighet att dra ner på timmar. JAg har dessutom 3 timmars resväg tur och retur till jobbet, så jag går hemifrån halv sex och är hemma igen halv sex på kvällen. Ska leta nytt jobb närmare, men är juh lättare sagt än gjort att hitta nyt jobb, när man dessutom är gravid.

Så det vi kommit fram till var att pojkvännen lämnar vid halv åtta på kvällen och jag hämtar halv sex på kvällen. Det blir 10 timmar för Bäbis på dagis. Vilket vi inte tyckt varit något problem tills hans mamma nu sa som hon sa och nu tycker hela hans släkt att jag kommer bli en dålig mamma som inte går ner i arbetstid eller flyttar till det oroliga samhälle som han bor i då han eventuellt kan gå tidigare från jobbet och har lite närmare hem.

Problemet är att jag verkligen inte trivs i det samhället, tycker det är för otryggt och då vill jag inte att mitt barn sk växa upp där!

Är jag egoistisk? Tar barn skada av att vara så länge på dagis? Jag och mina syskon tog inte skada av det...

Sv: Behöver goda råd

Kan ni inte flytta till någon annan ort då än de två ni bor i nu? En "bättre" ort som kanske ligger närmare jobbet?

Herregud bebisen är ju inte ens född än!

Ge det här till din svärmor

Jag sa när jag var gravid att jag bara skulle amma i 4 månader och börja jobba igen vid 6 mån för de skulle va så tråkigt att gå hemma, jobba skulle jag göra tills det var dags.

Nu har jag vart hemma i 14½ månad om man räknar in HP, och kommer börja jobba igen om 1½ månad. Jag kommer alltså att ha vart hemma i 16 månader mot mina planerade max 7 månader! Och jag vill verkligen inte börja jobba, det är ju nu det börjar hända saker!

Vi flyttade dessutom 3 mil när vår son var 10 månader fast vi sa att vi skulle bo kvar där i minst 3 år. Och vi flyttade längre från våra jobb, men jag kan åka kommunalt och när de öppnat nya E4an tar det inte längre tid för pappan att åka, men han får mer milersättning = jag kan gå ner lite till i tid.

Och jag tror inte alls barn tar skada av att vara länge på dagis, men vill man som förälder vara borta så länge från sitt barn? (Jag tycker det är jobbigt att bara åka bort 3 timmar utan honom)
Jag vill inte att mitt barn ska umgås mer med förskolelärarna än med mamma och pappa.

10 timmar för ett litet barn är länge, det blir knappt någon vaken tid med föräldrarna på vardagarna och hur fort går inte helgerna?

Alltså jag personligen skulle INTE välja att ha mitt barn på dagis så länge, det känns inte okej för mig.

Nu ligger ju barnet fortfarande i magen :)

Men jag kommer inte att gå tillbaka och jobba heltid efter min mammaledighet.

Varför går du inte ner i tid ?

Och tre timmars resväg låter väldigt jobbigt, kan ni inte flytta närmare ditt arbete?

Jag håller med. För mig är det inget alternativ att låta ett så litet barn vara så länge på dagis, men vi har det ganska bra förspänt där eftersom min man är brandman och jobbar långa pass men få dagar och alltså kommer att vara hemma mycket. Det är ju också underbart när jag ska vara föräldraledig! Själv kommer jag att arbeta som lärare efter föräldraledigheten men kommer definitivt inte att arbeta heltid, max 80%.

Hur ni väljer att göra är självklart upp till er. Jag tror inte att man kan bestämma så mycket i förväg dock, man vet ju aldrig hur det känns sen när tiden är mogen för ert barn att börja på dagis. För mig är det viktigt att få mycket tid ihop med vårt barn, och då får faktiskt karriären/jobbet stå tillbaka.

Hur som helst, gör det ni känner passar er bäst! Det är det som är viktigt för er och ert barn som ska räknas, inte vad andra tycker och tänker.

//Julia

Jag tror att du kommer tycka så långa arbetsdagar är för långa, jag har haft det så och det var enormt jobbigt för oss alla (även om det fungerade, vi överlevde det med). Då hade vi ändå möjlighet att oftast hämta barnen i hyfsad tid eftersom pappan började väldigt tidigt på morgonen.

För ett litet barn skulle jag om möjligt undvika att lämna på dagis så många timmar mer än någon enstaka dag. Vi har haft våra till fem som längst (lämnar sju på morgonen) och visst börjar det fungera, allra helst nu när de börjar bli större, men som små så var de dagarna de slutade fem enormt långa och ungarna var i slutet på veckan helt färdiga. Inga roliga kvällar att komma hem sent och försöka lägga övertrötta barn.

Med så långa arbetsdagar ser man inte heller barnen många minuter per dag i vaket tillstånd, vilket kan kännas rätt tungt, talar som sagt av egen erfarenhet.

Jag löste det så att jag var hemma en dag i veckan, jag gick alltså ner i arbetstid. Rätt att gå ner i arbetstid har man som arbetstagare, och den rätten utnyttjande jag av egoistiska skäl, företaget fick klara sig utan mig. Utan denna lediga dag i veckan hade jag knappt haft någon tid alls med mina barn, och då hade jag aldrig fixat att ha så långt till jobbet som jag hade (= få så lite tid med barnen som jag hade).

Hade jag varit som er skulle jag tänkt igenom situationen noggrannt och se om det inte finns fler lösningar.

Jag håller med övriga, jag hade inte velat ha barn på dagis så långa dagar. Barnet kommer tillbringa MER vaken tid med dagispersonalen än med sina föräldrar.

Man kan dock försöka lösa det på olika sätt, t.ex genom att gå ner i arbetstid eller att försöka förskjuta scheman så att ni går mer omlott.

Däremot tycker jag att du ska be din svärmor hålla klaffen och sköta sig själv.

Alltså jag personligen skulle INTE välja att ha mitt barn på dagis så länge, det känns inte okej för mig.

Nu ligger ju barnet fortfarande i magen :)

Men jag kommer inte att gå tillbaka och jobba heltid efter min mammaledighet.

Varför går du inte ner i tid ?

Och tre timmars resväg låter väldigt jobbigt, kan ni inte flytta närmare ditt arbete?

Eller varför gar inte pappan ner i tid? Är det självklart att det är mamman som ska göra det?

Eller varför gar inte pappan ner i tid? Är det självklart att det är mamman som ska göra det?

Det beror väl på vad man har för arbetstider och sen kanske den ekonomiskaförlusten?

Går jag ner 15% så kommer Rasmus att gå 6 timmar hos dagmamma, går hans pappa ner 15% så kommer han att gå 8½ timmar.

Jag säger som så många andra; när du väl har ditt barn kommer du inte vilja släppa det så länge för allt i världen! Man vill ju som förälder vara med sitt barn och med så många timmar på dagis hinns det inte med så mycket barn-föräldra tid. Min dotter går mellan 8-16, och jag tycker jag missar massor. Om man verkligen vill brukar det gå att lösa för att slippa ha barnet på dagis så länge. Man får prioritera bort lyx som att äta ute, bio (som du ändå inte kommer hinna med...:grin:), dyra kläder, bil, stor lägenhet, dyr mat m.m. Min lilla familj på tre bor i en 2:a tex... det är lite trångt, men fungerar utmärkt, speciellt nu när dottern är liten. Sedan får man kanske sikta mer på framtiden för att ha råd med allt det man vill ge sitt barn. Men du, tänk på en sak; dom är bra små EN GÅNG!!! du kommer att ångra dig grymt om du missar den tiden.

Så visst; jag kan tycka att svärmor har rätt, MEN det är ju ni som bestämmer över erat barn!!! Du ska definitivt inte flytta till ett ställe där du inte trivs, men lite närmare jobbet måste det väl gå att flytta?? Sedan kan väl du och pappan gör upp ett schema och en budget, så ni kanske båda kan gå ner i tid, lite omlott om varandra, men ändå få ihop det ekonomiskt, så får ni mer tid till den varelse ni båda kommer att älska och avguda mesat i hela världen!!!! Lycka till!!!

Min dotter går iofs hos dagmamma men innan jag träffade min nuvarande sambo så gick hon 10 timmar om dagen hos dagmamman.
Hon har inte tagit skada av de på något sätt alls. Tyvärr e de faktiskt så att inte alla kan gå ner i arbetstid osv. Så länge barnet trivs där det är så ser jag inte några problem med tio timmars dagar när man inte har något annat val som jag inte hade.
Nu går hon ist 8 timmar om dagen men jag träffar henne lika lite iaf, kommer ju inte hem tidigare för de.
Visst att de inte är så kul alltid, kvällarna är stressiga men de får vi ta igen om helgerna. Inte så mycke annat val för mig.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att ha ett barn på förskolan under så lång tid. Speciellt inte om barnet har tillgång till två föräldrar (som ensamstående har man ibland mindre möjlighet att välja).

Vad menar du med ingen möjlighet att dra ner på timmar? Ni har båda rätt att gå ner till 75% (även om "rätt" inte alltid innebär att det går att ordna).

Jag hade definitivt flyttat närmare jobbet samtidigt som jag hade sökt nytt jobb i ett område jag gillade. De tre första åren är ju barnet mer eller mindre ständigt i förälders sällskap (när det inte är på förskolan) och då spelar det mindre roll var man bor.'

Har ni möjlighet att få tidigare hämtning av svärmor eller dina föräldrar? Kan ni flexa era jobb så att att du börjar väldigt tidigt på morgonen, mannen lämnar senare och du hämtar tidigare?

Jag tror att när väl barnet lämnar magen så kommer 10h avsaknad av barnet per dag att kännas väldigt jobbigt, bättre fixa en lösning nu före.

7.30-17.30 låter helt oacceptabelt långt i mina öron. Det är roligt men också intensivt på förskolan och 10 timmar skulle jag personligen inte kunna acceptera.

Att gå ner i arbetstid under de få år som barnet är litet är något vi alla har laglig rätt till. Att inte ha råd anser jag är ett relativt begrepp. Det handlar om prioriteringar. Arbetsgivaren kan heller inte vägra.

Så jag tycker absolut att din svärmor har rätt. Hon är mån om sitt blivande barnbarn. Fundera igen och diskutera med din pojkvän. Små barn behöver sina föräldrar, och som förälder kommer du att vilja tillbringa tid med ditt barn.
Det låter klokt av er att fundera igenom allt sånt här innan. Det kan dock kännas annorlunda när ni väl fått barn. Man känner saker som mamma som man inte kunnat drömma om

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel