Sv: Behöver era kloka åsikter ang dolt fel...
KL
Finns det någon annan definition på dolt fel?
"Med dolda fel avses: en medfödd eller senare förvärvad sjukdom eller skada som inte har visat symtom eller som kunnat upptäckas före försäkringstiden eller före en utvidgning av försäkringsskyddet. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anse ett dolt fel." Citat från Agrias sida.
Behöver lite hjälp i form av åsikter skriver Du i Ditt första inlägg, jag bifogar en ödmjuk fundering.
Jag citerar lite av Masses inlägg # 35 (och instämmer i hela inlägget)
"När jag läser den här tråden och hur den har utvecklat sig. Så dels är jag ju medveten om jag inte har alla fakta och dels blir jag väldigt tveksam till om jag själv hade vågat driva det här vidare. Men med alla fakta så kanske mina tankar hade varit annorlunda."
... vad ett dolt fel är!!!???
Ja, som Du skriver
Med dolda fel avses: en medfödd eller senare förvärvad sjukdom eller skada som inte har visat symtom eller som kunnat upptäckas före försäkringstiden eller före en utvidgning av försäkringsskyddet. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anse ett dolt fel. Citat från Agrias sida.
Jag kan ta 2 exempel, en medfödd njurbarkshypoplasi (en underutveckling av njurarna) som inte visar sig eller ger symtom på en ung individ utan ger symtom först vid senare ålder är ett dolt fel som inte går att upptäcka vid en besiktning av en ung individ - inte ens om man skulle få för sig att göra en kontraströntgen av njurarna på ett tilltänkt köpeobjekt.
En porta-cava-shunt (en medfödd missbildning av levern) som heller inte ger symtom förrän individen vuxit lite o behöver mer leverkapacitet är också ett dolt fel.
Ett dolt fel går alltså inte att upptäcka vid undersökningstillfället/köptillfället hur man än bär sig åt, röntgar etc etc och oberoende av hur noggrann besiktigande veternär är utan visar sig först senare ex vis när individen växer.
I Ditt fall kanske man kan fråga sig, är det medfött? Nej. Är det en förvärvad sjukdom? Nej. Är det en skada? Nej.
Det är en inte helt ovanlig komplikation till en (onödig men vanlig) operation ( ej NÖDVÄNDIGT att kastrera en hingst).
Hoppas Du inte går på en mina men risken kanske finns.
Sen är det en helt annan femma vad vi här på buke tycker och hur juristerna resonerar.
En domstol prövar bevisningen och inte sanningen sägs det ju.
My Two Pence.