Behöver era kloka åsikter ang dolt fel...

Sv: Behöver era kloka åsikter ang dolt fel...

Men prissättningen är ju svår att bedöma, vi vet ju inte ens hur mkt ts betalt.

Kanske är hästen redan billigare än vad som kan anses skäligt. Sen är prissättning svårt. Hästen är värd det pris som köparen är beredd att betala, varken mer eller mindre. Om det skulle ligga tio annonser ute på samma häst med olika säljare, skulle nog priset variera lika mycket.

Norrland

Hej!
Priset var helt normalt.
MEN priset var satt utefter att hästen skulle vara frisk.
Jag var villig att betala det priset, enligt vet intyg samt säljares intygan var hästen frisk.
Den var inte frisk.

Om en vara eller tjänst inte motsvarar mina förväntningar / det som utlovas när jag köper den så blir jag inte nöjd. Jag förstår att du inte är det i detta fallet heller och hoppas att du får ner priset / får kompensation för försäkringsreservationen och operationskostnader etc.

Jag håller tummarna! :devil:

Men säljarens skäl för återköp spelar ingen roll.

Och ur rättens synvinkel så tror jag att det är betydande att säljaren faktiskt är beredd att köpa tillbaks.

Och återigen - har du tänkt igenom att du faktiskt riskerar att förlora mer än du kan vinna?

Norrland

Absolut har jag det. Så är det ju för alla som hamnar i en tvist - det finns inga garantier.

Att låta henne köpa tillbaka hästen är ju garanterat en ren förlustaffär för mig, såväl känslomässigt som ekonomiskt. Skulle jag vilja sälja så gör jag ju det- till någon annan - till ett helt annat och mycket bättre pris.

Om en vara eller tjänst inte motsvarar mina förväntningar / det som utlovas när jag köper den så blir jag inte nöjd. Jag förstår att du inte är det i detta fallet heller och hoppas att du får ner priset / får kompensation för försäkringsreservationen och operationskostnader etc.

Jag håller tummarna! :devil:

:bow::bow: för dina inlägg!

Min reflektion gällande det här är att i andra fall när det är undersökningsplikt brukar man tala om "vad en lekman kan upptäcka". Nu upptäckte förvisso TS en kula, men om TS hade varit mer okunnig hade det likaväl kunnat vara så att hon inte upptäckt det själv. Med andra ord, mina funderingar är då vad som krävs att man själv ska kunna för att upptäcka diverse fel. Är du / ni med på vad jag menar?

Och det är inte ovanligt att det upptäcks väldigt sent, till trots vet jag flera som faktiskt har försökt att utverka ersättning av gamla ägaren utan resultat rättsligt. De har fått stå för ingreppet själv. Därför tycker jag för min del att det kan bli intressant att höra hur det kommer att gå för TS

Jag håller med dig, det är "intressant" (TS får ursäkta) utifrån prejudikat.

Men du skrev ju i ett tidigare inlägg att du inte anser att det borde vara ett dolt fel eftersom köparen kunde upptäcka det själv. Sen skriver du att det är vanligt att det tar lång tid innan det upptäcks. Med andra ord kan man väl dra slutsatsen att det inte är helt självklart att en köpare / lekman ska kunna upptäcka ett sådant fel och då borde det väl gå under dolda fel. :p Eller? :confused:

Jag håller med dig, det är "intressant" (TS får ursäkta) utifrån prejudikat.

Men du skrev ju i ett tidigare inlägg att du inte anser att det borde vara ett dolt fel eftersom köparen kunde upptäcka det själv. Sen skriver du att det är vanligt att det tar lång tid innan det upptäcks. Med andra ord kan man väl dra slutsatsen att det inte är helt självklart att en köpare / lekman ska kunna upptäcka ett sådant fel och då borde det väl gå under dolda fel. :p Eller? :confused:

:idea: smart tänkt! :bow:

Att det kan ta lång tid innan det upptäcks kan bero på olika saker, i vissa fall kanske det aldrig upptäcks trots att det finns där.
String/sträng kan växa till sig med åren, enligt veterinär anser de flesta jag pratat med och hört uttala sig att den kan växa till sig med åren och förvärras. Varför? Tydligen det också av olika orsaker, men gemensamt så anser de flesta inte att detta kan klassas som dolt fel trots att jag själv tycker att det borde falla därunder utan som en komplikation av kastrering.

Jätte knepigt, därför blir det här extra intressant.

Svarade ju via PM :) men för er andra intresserade:

Nu har jag läst på lite i islandsforumet, för det är ju tydligen på just islandshästar som sträng/string är förekommande.
Vid detta fel har "strängen" som testiklarna tidigare satt fast i, växt fast på INSIDAN av kastreringssåret. Problemet kan då visa sig genom försämrade gångarter då man menar att det stränar när hästen rör sig.

Det har tydligen förekommit ngt slags "mode" att vilja operera stängen vare sig symptom på problem funnits eller ej. Kanske har detta bidragit till att det inte anses som ett dolt fel?

I fallet med min häst har ju strängen vuxit fast på UTSIDAN kastreringsärret. Vilket gör läget mer allvarligt då detta medför stor infektionsrisk.

Senast ändrad:

Finns det någon annan definition på dolt fel?

"Med dolda fel avses: en medfödd eller senare förvärvad sjukdom eller skada som inte har visat symtom eller som kunnat upptäckas före försäkringstiden eller före en utvidgning av försäkringsskyddet. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anse ett dolt fel." Citat från Agrias sida.

Ja, detta är intressant. Det lustiga i detta fall är att säljaren INTE vill ta på sig något ansvar för felet. Att hon kan tänka sig att köpa tillbaka hästen är av vad hon menar "rent känslomässiga skäl".
Att jag tackat nej innebär att det minskar mina chanser i rätten att kräva prisavdrag, det påverkar dock inte mina möjligheter att få ersättning för mina direkta kostnader.

Jo, så kan man ju se på saken. Jag gick dock på veterinärintyget som var UA.

Och jag förstår säljaren då hon sålde en häst som var UA enl besiktningen !

Ja det är inte kul för henne heller.
Uppenbarligen räcker det ju inte med en ordinär besiktning för att upptäcka felet, vilket självklart är tråkigt för såväl säljare som köpare. :cry:

Det hade varit intressant att höra hur du sjäv hade agerat, om du varit köpare?

Jo, så kan man ju se på saken. Jag gick dock på veterinärintyget som var UA.

Men är inte en vet besiktning sk. färskvara. Ett intyg som är en månad är ju gammalt och mycket kan ha hänt under den tiden.

Jo, generellt sett är det såklart en färskvara. Men i detta fallet har ju felet uppstått redan i samband med kastrering i februari. Felet kan inte uppstå i efterhand.

Nej, men jag tänkte mer på att om du anlitat en egen vet och denna upptäckt felet som du upptäckte hade kanske situationen sett annorlunda ut nu.

Fast som jag sagt tidigare så upptäcks felet inte vid en ordinär besiktning. Jag har fyra veterinärer som säger att de hade ej skulle ha upptäckt detta fel.

KL

Finns det någon annan definition på dolt fel?

"Med dolda fel avses: en medfödd eller senare förvärvad sjukdom eller skada som inte har visat symtom eller som kunnat upptäckas före försäkringstiden eller före en utvidgning av försäkringsskyddet. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anse ett dolt fel." Citat från Agrias sida.

Behöver lite hjälp i form av åsikter skriver Du i Ditt första inlägg, jag bifogar en ödmjuk fundering.

Jag citerar lite av Masses inlägg # 35 (och instämmer i hela inlägget)

"När jag läser den här tråden och hur den har utvecklat sig. Så dels är jag ju medveten om jag inte har alla fakta och dels blir jag väldigt tveksam till om jag själv hade vågat driva det här vidare. Men med alla fakta så kanske mina tankar hade varit annorlunda."

... vad ett dolt fel är!!!???

Ja, som Du skriver

Med dolda fel avses: en medfödd eller senare förvärvad sjukdom eller skada som inte har visat symtom eller som kunnat upptäckas före försäkringstiden eller före en utvidgning av försäkringsskyddet. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anse ett dolt fel. Citat från Agrias sida.

Jag kan ta 2 exempel, en medfödd njurbarkshypoplasi (en underutveckling av njurarna) som inte visar sig eller ger symtom på en ung individ utan ger symtom först vid senare ålder är ett dolt fel som inte går att upptäcka vid en besiktning av en ung individ - inte ens om man skulle få för sig att göra en kontraströntgen av njurarna på ett tilltänkt köpeobjekt.

En porta-cava-shunt (en medfödd missbildning av levern) som heller inte ger symtom förrän individen vuxit lite o behöver mer leverkapacitet är också ett dolt fel.

Ett dolt fel går alltså inte att upptäcka vid undersökningstillfället/köptillfället hur man än bär sig åt, röntgar etc etc och oberoende av hur noggrann besiktigande veternär är utan visar sig först senare ex vis när individen växer.

I Ditt fall kanske man kan fråga sig, är det medfött? Nej. Är det en förvärvad sjukdom? Nej. Är det en skada? Nej.

Det är en inte helt ovanlig komplikation till en (onödig men vanlig) operation ( ej NÖDVÄNDIGT att kastrera en hingst).

Hoppas Du inte går på en mina men risken kanske finns.

Sen är det en helt annan femma vad vi här på buke tycker och hur juristerna resonerar.

En domstol prövar bevisningen och inte sanningen sägs det ju.

My Two Pence.

KL

Med dolda fel avses: en medfödd eller senare förvärvad sjukdom eller skada som inte har visat symtom eller som kunnat upptäckas före försäkringstiden eller före en utvidgning av försäkringsskyddet. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anse ett dolt fel. Citat från Agrias sida.

Ett dolt fel går alltså inte att upptäcka vid undersökningstillfället/köptillfället hur man än bär sig åt, röntgar etc etc och oberoende av hur noggrann besiktigande veternär är utan visar sig först senare ex vis när individen växer.

.

Om vi bortser hur man definierar "skada" kontra "komplikation" En skada kan ju uppkomma ur en komplikation, men vi lämnar det nu och tittar i stället på resten av definitionen av dolt fel.

Du menar ju att det enbart är dolt om det inte går att upptäcka på något sätt, hur man än bär sig åt.
Agria är ju uppenbarligen av en annan åsikt, eftersom dom enbart talar om en ordinär besiktning

Intressant att jämföra så, du får gärna ange källan till din information :)

Absolut har jag det. Så är det ju för alla som hamnar i en tvist - det finns inga garantier.

Att låta henne köpa tillbaka hästen är ju garanterat en ren förlustaffär för mig, såväl känslomässigt som ekonomiskt. Skulle jag vilja sälja så gör jag ju det- till någon annan - till ett helt annat och mycket bättre pris.

alltså förlåt mig nu men, menar du att du vill ha pengar tillbaka ,för hästen är inte värd summan du gav något mer?? , men det är en förlust affär att sälja tillbakA? du kan istället sälja till nån annan för mer?!
/BONDE 456 som suttit på säljarsidan av "tvist" ,och inte slutar att förvånas över hur folk tänker.....

Men visst anger lagen att säljaren har rätt att återta varan (hästen) och låta köpet gå tillbaka vid reklamation? Fick säljaren chansen att återta hästen (mot full återbetalning givetvis) när problemet upptäcktes?

Om reklamationen INTE gjordes när felet upptäcktes, och köparen istället valt att åtgärda problemet själv har det vid andra fall INTE medgivits någon ersättning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka