Behöver era kloka åsikter ang dolt fel...

Sv: Behöver era kloka åsikter ang dolt fel...

Lycka till i fortsättningen. I egensyfte hoppas jag det går till rättegång (så vi får en dom) men för din skull hoppas jag att ni kommer överens innan.

Lite uppdatering i fallet, stämningsansökan lämnas in i dagarna. Tyvärr har inte säljaren varit speciellt tillmötesgående.
Jag fick ett skrattretande brev från min motparts ombud där motparten erbjuder sig av rent känslomässiga skäl att köpa tillbaka hästen. Detta skulle jag enligt hennes ombud efter omständigheterna se som ett mkt generöst erbjudande.:confused::confused::confused:

Ärligt talat höll jag på att smälla av!
1. Jag har ALDRIG önskat återgång av köp, bara ersättning för operation.
2. Jag köpte en häst som säljaren inte kunde visa pga att den kastade av henne direkt hon satt upp.
3. hästen hade ett fel som ej upptäcktes, men var tvungen att opereras 3 v efter köp till en kostnad av ca 9000 kr.
4. jag har nu bekostat allting kring hästen i 6 månader, samt grundutbildat den.

HUR kan man då tycka att det är ett generöst erbjudande att köpa tillbaka hästen, till SAMMA köpeskilling som jag köpte honom för??????

Hade jag gått med på detta så är det ju för F-N :devil: JAG som ger HENNE ett generöst erbjudande????

kom gärna med reflexioner!

Fråga: Kan en komplikation efter en operation räknas som ett dolt fel? Eller är det så att köparen bör ta med i beräkningen att en komplikation kan uppstå? Att hästen genomgått en operation är ju inget som dolts, kan då följden av ingreppet bli ett dolt fel?

Någon som vet?

Har inte säljaren varit tillmötesgående? H*n har ju erbjudit sig att köpa tillbaks hästen?

Norrland

Jag tror TS menar att hon höjt hästens värde betydligt och att säljaren vill köpa tillbaka hästen till det ursprungliga priset, alltså skulle TS förlora på affären. Dessutom vill inte TS sälja tillbaka hästen vad jag förstår.

:bow: ja exakt så är det. Det finns dessutom ingen som helst anledning att lämna tillbaka hästen, det är inte han som är problemet- utan kostnaderna för att åtgärda en kastreringskomplikation.

Fråga: Kan en komplikation efter en operation räknas som ett dolt fel? Eller är det så att köparen bör ta med i beräkningen att en komplikation kan uppstå? Att hästen genomgått en operation är ju inget som dolts, kan då följden av ingreppet bli ett dolt fel?

Någon som vet?

jag kan inte svara generellt, det beror säkert på situationen - typ av operation osv.

Här handlade det om en ouptäckt komplikation pga av en enkel kastrering gjord ca 3 månader före köpet. Häst gått igenom bes. UA efteråt. Så svaret är i detta fall att, Nej det är ingenting man rimligen ska behöva ha med i beräkningen...

Alltså....

Du köper en häst som är nykastrerad, och besiktad UA.
Efter nån månad uppstår problem pga kastreringen som gör att du måste operera ? 1 Tar inte försäkringen den kostnaden ?
Nu vill du då ha A) pengar för operationen OCH ELLER B) tillbaka en del av köpesumman ?
Eller C) ???? Vad ?

Du är ju uppenbarligen helt nöjd med hästen och har förutom operationen med efterföljande konsekvenser inte några problem med den.... ( ?)

Detta kommer nog bli ett svårt fall att lösa ....

Läs #9 så står det vad TS vill.

Jo jag läste det men frågan är för VAD ?
Det är ju inget som man vet än kommer inverka på hästen.
En reservation på en häst är väl inget som inverkar på det TS vill ?
Den gick ju att försäkra fullt i "sk A1" vid försäljningen. Sen "hände" operation mm.

Tex en lös benbit var ett dolt fel "förr" nu anser man att det är köparens uppgift att röntga, men samtidigt innebär inte lösa benbitar att hästen kommer bli obrukbar utan tvärtom det är väldigt FÅ hästar som "döms ut" pga lösa benbitar, man opererar helt enkelt bara bort dem OM de ställer till bekymmer och sen får man en reservation på försäkringen... Men det är ju inget som hindrar hästen att fungera för det ....

Som sagt kommer bli ett svårt fall för tingsrätten (om det nu går dit) att döma...

Jag tror inte du kan göra mycket..möjligtvis kontakta veterinären som kastrerat honom och i frågasätta vad som gjorts?
Du ska nog inte räkna med att få stöd från ägaren men kontakta denna iaf, en del har samvete och hjälper till så gott det går
Lycka till!

Alltså....

Du köper en häst som är nykastrerad, och besiktad UA.
Efter nån månad uppstår problem pga kastreringen som gör att du måste operera ? 1 Tar inte försäkringen den kostnaden ?
Nu vill du då ha A) pengar för operationen OCH ELLER B) tillbaka en del av köpesumman ?
Eller C) ???? Vad ?

Du är ju uppenbarligen helt nöjd med hästen och har förutom operationen med efterföljande konsekvenser inte några problem med den.... ( ?)

Detta kommer nog bli ett svårt fall att lösa ....

Nej, problemet uppstår inte efter någon månad! Felet har funnits hela tiden - men ej uppmärksammats vid besiktning, dels för att den undersökning som krävdes för att upptäcka ett av felen INTE utförs vid normal besiktning, det andra felet var upptäckbart ENBART när man öppnat upp hästen, satt alltså invärtes.
Trots att försäkringen tar operationen finns det något som heter självrisk, medicinering, resekostnader, transporthyra osv, därav blev min kostnad ca 9000 kr.
Dessutom är ett prisavdrag skäligt pga att hästen ej går att fullförsäkra, då förstår du säkert att värdet på hästen minskar i och med detta? Alltså om han skulle säljas så får jag ju mindre betalt pga reservationen.
Är du med?

Senast ändrad:

Jag tror inte du kan göra mycket..möjligtvis kontakta veterinären som kastrerat honom och i frågasätta vad som gjorts?
Du ska nog inte räkna med att få stöd från ägaren men kontakta denna iaf, en del har samvete och hjälper till så gott det går
Lycka till!

läser du tråden så ser du att jag har kontaktat säljaren, då vi inte kunde lösa detta så kommer stämningsansökan att inlämnas till tingsrätten nu.

Hur mycket köpte du honom för och hur mycket vill du ha tillbaka?

Det känns inte riktigt ok att gå ut med den typen av uppgifter här på Buke. Men jag kan säga att jag yrkar på att få tillbaka mina utlägg i samband med operation (9000 kr) samt ett prisavdrag som min jurist anser vara skäligt.

När jag läser den här tråden och hur den har utvecklat sig. Så dels är jag ju medveten om jag inte har alla fakta och dels blir jag väldigt tveksam till om jag själv hade vågat driva det här vidare. Men med alla fakta så kanske mina tankar hade varit annorlunda.

För det handlar inte om ett dolt fel. Det är ett fel det är det men inte dolt som jag uppfattar tråden. I det läget hamnar man bland de regler som gäller för garantier istället. Nu vet jag inte hur det gick till när hästen opererades men i normalfallet så ska man inte "laga" en vara själv utan snarast anmäla det till säljaren. Som då kan fatta vissa beslut om vad som ska göras. Det kan ju beroende på felet vara allt från att häva köpet, ersätta varan till att laga den. Om man då istället själv lagar varan och sedan begär ersättning från säljaren så är det inte alls solklart att man ska ha någon eller hela summan heller för den delen. Säljaren kan ha egen "vekstad" som kunnat utföra det till ett helt annat pris.

Måste sedan tillägga att jag genom åren lärt mig att den man minst ska lita på i sådana här fall är en jurist man betalar för att sköta ärendet. De tar bra betalt och är av någon konstig anledning allt segervissa. Oavsett vilken av parternas man pratar med så har de alltid rätt. Bäst svar har fått när jag rådfrågat någon som är helt neutral och som inte kommer att kunna tjäna några pengar på mig.

När jag läser den här tråden och hur den har utvecklat sig. Så dels är jag ju medveten om jag inte har alla fakta och dels blir jag väldigt tveksam till om jag själv hade vågat driva det här vidare. Men med alla fakta så kanske mina tankar hade varit annorlunda.

För det handlar inte om ett dolt fel. Det är ett fel det är det men inte dolt som jag uppfattar tråden. I det läget hamnar man bland de regler som gäller för garantier istället. Nu vet jag inte hur det gick till när hästen opererades men i normalfallet så ska man inte "laga" en vara själv utan snarast anmäla det till säljaren. Som då kan fatta vissa beslut om vad som ska göras. Det kan ju beroende på felet vara allt från att häva köpet, ersätta varan till att laga den. Om man då istället själv lagar varan och sedan begär ersättning från säljaren så är det inte alls solklart att man ska ha någon eller hela summan heller för den delen. Säljaren kan ha egen "vekstad" som kunnat utföra det till ett helt annat pris.

Måste sedan tillägga att jag genom åren lärt mig att den man minst ska lita på i sådana här fall är en jurist man betalar för att sköta ärendet. De tar bra betalt och är av någon konstig anledning allt segervissa. Oavsett vilken av parternas man pratar med så har de alltid rätt. Bäst svar har fått när jag rådfrågat någon som är helt neutral och som inte kommer att kunna tjäna några pengar på mig.

Om inte detta är ett dolt fel så undrar jag vad som krävs :confused::confused:
Det ena felet upptäcktes som sagt först på operationsbordet, när han var "öppen".
Hur kan du då motivera att det inte skulle vara dolt?
Att jag valde att "operera själv" beror på att hästen troligtvis hade varit död annars....
Jag är ganska väl insatt i de köprättsliga regler som gäller, vad gäller avhjälpande av fel, omleverans osv, men ser inte riktigt hur det i praktiken skulle varit möjligt att använda dessa regler utan att riskera hästens hälsa.
Det är lite svårt att redogöra för alla fakta och olika omständigheter så här på ett forum, men jag kan sammanfatta med att jag hade inte valt att gå vidare om jag inte känt att jag hade goda förutsättningar att få igenom mina anspråk. Köpeavtalets utformning samt veterinärer som är beredda att vittna till min fördel, gör att jag känner att jag har en del på fötterna :)

Som jag började med så har jag ju inte alla fakta i det här fallet. Det är ju bara du som sitter inne med dem. Men något gjorde ju att hästen hamnade på operationsbordet från början även om det då upptäcktes mer saker där. Det som upptäcktes när hästen öppnades vet inte jag om det hade funnits eller gett problem om inte orsaken till operationen fanns.

Att hästen dör hör ju inte hemma i köplagstiftningen den tar ju inte hänsyn till att hästar är levande varelser, tyvärr. Så rent juridiskt kan det troligen inte användas som argument om man driver ärendet enligt köplagstiftningen. Sedan vet ju inte jag heller om du kontaktade säljaren innan operationen för det kan också ha betydelse rent juridiskt.
Jag vet ju inte ens hur säljaren är och hur vederbörande kommer att reagera på en stämning och om det finns juridiska kunskaper hos säljaren. Är mest rädd för att det kan bli en väldigt dyr och segdragen tvist om det drivs vidare.

Önskar givetvis dig lycka till om du känner att du gör rätt med de fakta som du sitter inne med.

Det känns inte riktigt ok att gå ut med den typen av uppgifter här på Buke. Men jag kan säga att jag yrkar på att få tillbaka mina utlägg i samband med operation (9000 kr) samt ett prisavdrag som min jurist anser vara skäligt.

Om du inte vill skriva summor så skriv vilken % av priset som du och din jurist tycker är skäligt.

Masse, om man inte har alla fakta, så kanske man inte heller ska uttala sig om att "det handlar inte om ett dolt fel"?:)

Och ja, det kan säkert bli både dyrt och segdraget, något annat räknar jag inte med

Senast ändrad:

Masse, om man inte har alla fakta, så kanske man inte heller ska uttala sig om att "det handlar inte om ett dolt fel"?:)

Och ja, det kan säkert bli både dyrt och segdraget, något annat räknar jag inte med

Men det är ju ändå ett forum du skriver i, och iom att du inte ger oss alla fakta kan vi bara "diskutera" det vi läser och tolkar det som ....

Annars finns det ju ingen ide att starta tråden ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Klara sig utan bil
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka